Gå til innhold

NHD - Øke cipralex selvom det går bedre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk cipralex 10mg for noen uker siden. Merket stor bedring etter kun to uker, og tar imorgen tablett nr 28. Var hos lege for å gi oppdatering idag og han har gitt meg ny resept, denne gangen på 20mg og sier jeg likevel burde øke. Vet at jeg burde ta cipralex til jeg har minst hatt 6 symptomfrie mnd, og at de skal nedtrappes gradvis (gikk på de for 4-5år siden også). Men jeg forstår ikke hvorfor dosen skal økes når det går så bra nå?

Vil jeg få samme bivirkninger som jeg opplevde de to første ukene nå som jeg øker dosen? Heldigvis bare mummtørrhet og gjesping.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Hvis du nå føler deg tilnærmet bra, forstår heller ikke jeg hvorfor du skal øke.

jasåsånnerdet
Skrevet

Fikk cipralex 10mg for noen uker siden. Merket stor bedring etter kun to uker, og tar imorgen tablett nr 28. Var hos lege for å gi oppdatering idag og han har gitt meg ny resept, denne gangen på 20mg og sier jeg likevel burde øke. Vet at jeg burde ta cipralex til jeg har minst hatt 6 symptomfrie mnd, og at de skal nedtrappes gradvis (gikk på de for 4-5år siden også). Men jeg forstår ikke hvorfor dosen skal økes når det går så bra nå?

Vil jeg få samme bivirkninger som jeg opplevde de to første ukene nå som jeg øker dosen? Heldigvis bare mummtørrhet og gjesping.

Min erfaring er økt svetting og varmefølelse ved økning til 20 mg. Dette var ikke tilstede ved bruk av 10 mg. Men dette er jo individuelt. 

Skrevet

Annet enn evt fysiske bivirkninger, kan det bli 'verre' igjen av å øke? Føler meg ikke likegyldig og følelsesløs på 10mg (som jeg ser mange nevner på ad) og er redd jeg skal bli det?

Skrevet

Har nå hentet de nye tablettene 20mg. Kjenner jeg har veldig liten lyst til å ta den første av de imorgen om det ikke er behov.. har send e-konsultasjon med spørsmål til legen via nettet om hvorfor jeg skal øke og om jeg bare kan fortsette på 10mg istedeb.

Om jeg ikke får svar av lege, kan jeg ta en halv tablett imorgen og fremover? Det tilsvarer vel det samme som 10mg tablettene.

motorPrøysen
Skrevet

Ja, en halv tablett tilsvarer 10 mg, som er den vanlige doseringen for depresjon. Hadde jeg vært i dine sko hadde jeg ikke økt til 20 mg så lenge jeg merka bedring av 10. Noen mulige grunner til at legen vil ha deg opp til 20 mg:

1. Han har målt mengden medisin i blodet ditt på 10 mg og funnet at denne er lav.

2. Til tross for at du sier du føler deg bedre mener han å observere fortsatte tegn på depresjon.

3. Han har hørt eller lest et sted at 20 mg er best.

4. Du røyker.

Av disse grunnene er det bare 2. som kan ha litt gehalt. Det er selvsagt hvorvidt du føler bedring som har noe å si. Det fins folk som får bedring av så lite som 5 mg Cirpalex.

Skrevet

Han har ikke tatt blodprøve etter jeg begynte på cipralex. Jeg røyker. Han nevnte også at han kunne tydelig se at jeg hadde det bedre. Var roligere og gav mer blikkontakt etc.

Har liten lyst til å øke om jeg ikke må, så da tror jeg at jeg deler 20mg'en enn så lenge og venter å ser om han svarer på 'mailen'.

jasåsånnerdet
Skrevet

Annet enn evt fysiske bivirkninger, kan det bli 'verre' igjen av å øke? Føler meg ikke likegyldig og følelsesløs på 10mg (som jeg ser mange nevner på ad) og er redd jeg skal bli det?

Jeg ble mer følelsesløs og likegyldig på 20 mg. Var det også på 10 mg, men var betraktelig mer på 20 mg. Nå bruker jeg 5 mg, og nå merker jeg at jeg faktisk har et følelsesregister igjen, noe som egentlig er deilig å kjenne. 

Synes det er utrolig rart at legen din øker dosen når du sier at du er i relativt fin form, og ikke behøver det?

Skrevet

Fikk til svar at jeg gjerne kunne bruke 10mg en mnd til og fikk resept på 50ish tabletter. Så da virker det som han fortsatt vil jeg skal øke dosen etterhvert. Hvorfor fikk jeg ikke svar på, får høre når jeg drar innom.

Har hvertfall ikke lyst til å øke når jeg har fungert mer eller mindre 100% de siste 3-4 ukene i forhold til de 7 ukene før jeg startet som var uutholdelige.

Skal til psyk ikveld, høre om hun har noen greie på hvorfor legen vil øke

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...