Gjest Skrevet 15. mai 2013 Skrevet 15. mai 2013 Jeg jobber for tiden med noe som krever et klart hode. Det er lett å gjøre feil. Og jeg må gruble og tenke endel. Det må være ferdig innen en viss tid. Normalt så går det greit og jeg konsentrerer meg om jobben. Men straks jeg begynner å tenke på at jeg må skynde meg for å bli ferdig så kobler hjernen ut. Jeg klarer ikke å konsentrere meg om jobben lenger. Jeg stirrer på oppgaven, men vet ikke helt hva jeg skulle gjøre. Det er litt frustrerende, for det er nettopp når jeg skal bli fort ferdig med noe jeg trenger et klart hode, men det ender med at det tar mye lengre tid og at jeg lettere gjør feil. Slik var jeg ikke før. Hva er det som skjer, er det medisinene, bipolare eller alderen som kan være årsaken til det? Er det andre som opplever det slik og er det noen som har noen gode råd hvordan man skal fungere best under stress? 0 Siter
Tusen takk for hjelp Skrevet 16. mai 2013 Skrevet 16. mai 2013 Jeg jobber for tiden med noe som krever et klart hode. Det er lett å gjøre feil. Og jeg må gruble og tenke endel. Det må være ferdig innen en viss tid. Normalt så går det greit og jeg konsentrerer meg om jobben. Men straks jeg begynner å tenke på at jeg må skynde meg for å bli ferdig så kobler hjernen ut. Jeg klarer ikke å konsentrere meg om jobben lenger. Jeg stirrer på oppgaven, men vet ikke helt hva jeg skulle gjøre. Det er litt frustrerende, for det er nettopp når jeg skal bli fort ferdig med noe jeg trenger et klart hode, men det ender med at det tar mye lengre tid og at jeg lettere gjør feil. Slik var jeg ikke før. Hva er det som skjer, er det medisinene, bipolare eller alderen som kan være årsaken til det? Er det andre som opplever det slik og er det noen som har noen gode råd hvordan man skal fungere best under stress? Jeg tror den beste løsningen er å ta noen forebyggende grep for at det ikke skal bli stress. Det finnes også øvelser som man kan gjøre for å unngå å være stresset, og forebygging av stress. Du kan søke på stressmestring, og finne mange nyttige tips. 0 Siter
Gjest Skrevet 16. mai 2013 Skrevet 16. mai 2013 Jeg tror den beste løsningen er å ta noen forebyggende grep for at det ikke skal bli stress. Det finnes også øvelser som man kan gjøre for å unngå å være stresset, og forebygging av stress. Du kan søke på stressmestring, og finne mange nyttige tips. Jeg pleier å få gjort mye av jobben i god tid i forveien, men jeg hadde så mange andre arbeidsoppgaver så jeg hadde ikke mulighet. Nå begynner jeg å føle at jeg har kontrollen og skal klare å bli ferdig. Men det er litt frustrerende at hjernen skal koble slik ut straks jeg blir litt stresset, og jeg blir også litt skjelven. Normalt så gir litt stress at du klarer å gi litt ekstra. Jeg må få kroppen til å reagere annerledes på stress. Så jeg skal søke på stressmestring og se om jeg finner noe. 0 Siter
Gjest Skrevet 16. mai 2013 Skrevet 16. mai 2013 Jeg har søkt litt på nettet og fant det jeg trodde. At hjernen skjerpes ved akutt stress. Så hvorfor skjer det motsatte med meg? Jeg har ingenting kronisk stress. Det meste jeg finner på nettet er hvordan du skal takle kronisk stress. Har ikke til nå funnet noe om akutt stress som får hjernen til å "koble ut". Er det andre som opplever det slik, eller kjenner til noen nettsider så hadde det vært bra. Det er veldig upraktisk å reagere slik, og så er jeg litt nysgjerrig på hva som gjør det. Hjerne: Ved akutt stress vil hjernen skjerpes, mens kronisk stress kjennetegnes ved konsentrasjonsvansker/glemsomhet, humørsvingninger, og søvnvansker. 0 Siter
Tusen takk for hjelp Skrevet 16. mai 2013 Skrevet 16. mai 2013 1)Jeg har søkt litt på nettet og fant det jeg trodde. At hjernen skjerpes ved akutt stress. Så hvorfor skjer det motsatte med meg? 2)Jeg har ingenting kronisk stress. Det meste jeg finner på nettet er hvordan du skal takle kronisk stress. Har ikke til nå funnet noe om akutt stress som får hjernen til å "koble ut". 3)Er det andre som opplever det slik, eller kjenner til noen nettsider så hadde det vært bra. Det er veldig upraktisk å reagere slik, og så er jeg litt nysgjerrig på hva som gjør det. Hjerne: Ved akutt stress vil hjernen skjerpes, mens kronisk stress kjennetegnes ved konsentrasjonsvansker/glemsomhet, humørsvingninger, og søvnvansker. 1) Jeg vet ikke hvorfor det motsatte skjer med deg. 2) Synd at du ikke fant noe om den typen stress som du beskriver. Jeg håper at noen kan hjelpe deg med dette. Har du en behandler som du kan spørre om dette? 3) Jeg vet ikke hva som gjør det. Har du prøvd å ta en pause og koble av når dette skjer? Du skrev i første innlegg:"Normalt så går det greit og jeg konsentrerer meg om jobben. Men straks jeg begynner å tenke på at jeg må skynde meg for å bli ferdig så kobler hjernen ut" Kanskje det kan hjelpe deg å endre det du tenker ("jeg må skynde meg for å bli ferdig") rett før dette at "hjernen kobler ut" skjer? Kanskje noe innen metakognitiv terapi kan hjelpe. 0 Siter
Gjest Skrevet 16. mai 2013 Skrevet 16. mai 2013 1) Jeg vet ikke hvorfor det motsatte skjer med deg. 2) Synd at du ikke fant noe om den typen stress som du beskriver. Jeg håper at noen kan hjelpe deg med dette. Har du en behandler som du kan spørre om dette? 3) Jeg vet ikke hva som gjør det. Har du prøvd å ta en pause og koble av når dette skjer? Du skrev i første innlegg:"Normalt så går det greit og jeg konsentrerer meg om jobben. Men straks jeg begynner å tenke på at jeg må skynde meg for å bli ferdig så kobler hjernen ut" Kanskje det kan hjelpe deg å endre det du tenker ("jeg må skynde meg for å bli ferdig") rett før dette at "hjernen kobler ut" skjer? Kanskje noe innen metakognitiv terapi kan hjelpe. Å ta en pause er nok det beste. Men når noen kommer med en oppgave til meg som krever tenking, og må bli ferdig innen en time, så er det ikke så mye tid til å ta pause. Jeg har heldigvis ikke mye stress på jobb, men det vil alltid bli det innimellom, og da er det veldig frustrerende og reagere slik. Jeg søker litt på nettet ennå for å se om jeg finner noe. Det virker som kroppen reagerer feil på stresshormonene. Så jeg gjør det jeg kan for å unngå å komme i stressende situasjoner. Jeg taklet veldig godt stress før jeg ble psyk. Da fikk jeg ekstra energi av stresset. Nå blir jeg matt i kroppen og kobler ut. Men jeg har vært psykisk bra nå, og det er det viktigste. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.