Gå til innhold

Ansvar for barn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det greit å overlate ansvaret for barn under fem år til en person som er paranoid schizofren? Det er snakk om langhelger + noen dager her og der.

Anonymous poster hash: 950ef...f15

Skrevet

Det kommer an på hvorvidt vedkommende for tiden har symptomer som følge av sin sykdom eller ikke.

Det finnes mennesker med en slik diagnose som fungerer stabilt og greit og som så avgjort kan ta ansvar for barn en periode. Andre er ikke i nærheten av å kunne ta ansvar.

Du må vite mer om hvordan sykdommen arter seg for vedkommende til å kunne gjøre en vurdering.

Madelenemie
Skrevet

Hei!

Jeg vet ikke med den diagnosen,. men i følge min psykiater er det ikke greit å la bipolare passe barn med autisme. Hun svarte bestemt, "nei det er ikke greit" og det var uten forbehold.

Nå ble barna slitne fordi ble mye aktivitet og de vil ha ro, så det kan hende det kan hende det er noe med bipolaritet og autisme hun mente var uheldig.

Paranoid vet jeg ikke, det tror jeg selv visse kan oppfatte meg, hvis de ikke har kompetanse på autisme.

Jeg har jo en del rare tanker om ting, spesielt, utviklingsretning  Jeg har egne teorier som avviker på de fylegenetiske trærne. 

stjernestøv
Skrevet

Er det greit å overlate ansvaret for barn under fem år til en person som er paranoid schizofren? Det er snakk om langhelger + noen dager her og der.

Så lenge personen er frisk går det helt greit :)

Skrevet

Jeg ville ikke overlatt mine barn til en som er paranoid schizofren for en langhelg, i hvert fall.

Skrevet

Det er jo helt umulig å svare på, for det kommer helt an på hvordan personen er i det daglige. Det er jo mange som er stabile og som har egne barn, mens andre er fullstendig ustabile som dem kan man jo ikke stole på. 

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Nei, det synes jeg absolutt ikke er greit

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer vel an på om det er en aktiv periode i sykdommen eller om vedkommende er stabil?

Anonymous poster hash: f8a65...9f2
AnonymBruker
Skrevet

Kan vi ikke bare få en liste over diagnoser som ikke er forenelige med å passe barn?  :blink:

Anonymous poster hash: 37387...3aa
Skrevet

Jeg vet ikke med den diagnosen,. men i følge min psykiater er det ikke greit å la bipolare passe barn med autisme. Hun svarte bestemt, "nei det er ikke greit" og det var uten forbehold.

Jeg stusset over at hun kunne si det.  Mesteparten av de bipolare er jo helt vanlige mennesker som holder seg stabilt med medisinering.

Skrevet

Jeg stusset over at hun kunne si det.  Mesteparten av de bipolare er jo helt vanlige mennesker som holder seg stabilt med medisinering.

Hei!

Det er en kobling mellom bipolar og barn med autisme her som er noe spesiell. Du skriver at en bipolar ikke kan passe barn med autisme. Kan en bipolar passe andre barn og med andre diagnoser? 

Bipolare har da barn selv, men det kan være tøft for pårørende og da for barna, når den bipolare har dårlige perioder. Det lever så tett sammen at den bipolares sinnstilstanden smitter over på omverden. En kan se på barn at den ene av foreldrene er i en dårlig periode. Uten å tenke over det selv, så velger barn å være mer inne for seg selv, sier nei til besøk og sitter å spille for seg selv.  

Som fast barnepasser hadde jeg aldri overlatt egne barn, (eller andres) til bipolare. Så finner jeg kortere besøk og andre løsninger enklere. Jeg kjenner da noen flotte bipolare jeg liker godt. Denne sinnsstemningen er ikke lett å se for omverden. 

Om mitt barn da hadde autimse, tilknytningsforstyrrelser eller adhd, da kommer det jo andre momenter inn i tillegg. Ingen hadde fått passe disse heller uten at jeg kjent barnepasseren godt og barnepasseren ble satt inn i hvordan de skulle takle de ulike utfordringene. Det blir da et tilleggsmoment. En ønsker barnepassere med god forståelse og kunnskap om barnet. En bipolar kan ha like god forståelse og kunnskap om andres diagnoser, men det er som med alkoholikeren: det er de rundt som førs ser at alkoholikkeren har et problem. De rundt den bipolare ser først utfordringene.

Det er vel mest den bipolare diagnosen som en skal være observang på. De pårørende jeg kjenner sier at det er tøft å leve med bipolare.   

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...