florista Skrevet 16. mai 2013 Skrevet 16. mai 2013 Hei. Jeg har et par (for meg) viktige spørsmål. Og nå er jeg på perm og legene på avdelingen er jo borte. Saken er slik: Jeg fikk abilify, lav dose, for noen dager siden. Kanskje en liten uke. Jeg husker ikke helt. I tillegg gikk jeg gradvis opp til 200mg seroquel. I tillegg til dette fikk jeg apodorm sammens med 2 vival på kveldstid. Imovanen er nå tatt bort. Men så føler jeg meg "dopet" og de reduserer seroquel fra 200 til 50mg. Og abilifyen står på den laveste dosen. Men jeg får en enorm uro. Ekstrem uro jeg knapt klarer å holde ut. En lege sier det kan være abilifyen og en lege mener det er for rask nedtrapping av seroquel og gjort derfor: Økt abilify litt og økt seroquel til 100mg. I tillegg til en ekstra apodorm på kvelden. (Dette ble gjort i dag) Hva tror du NHD er årsak til denne enorme uroen? Jeg får ta to vival i løpet av dagen, men de hjelper svært lite. Er jeg heldig kanskje en halvtimes tid. Er det håp i dette nye opplegget? At uroen kan komme av for fort reduksjon av seroquel eller tror du mer på abilify? Mvh 0 Siter
florista Skrevet 17. mai 2013 Forfatter Skrevet 17. mai 2013 Noen andre enn NHD som vet også? Jeg er så rådvill og vet ikke hvor lenge jeg holder ut dette... Hei. Jeg har et par (for meg) viktige spørsmål. Og nå er jeg på perm og legene på avdelingen er jo borte. Saken er slik: Jeg fikk abilify, lav dose, for noen dager siden. Kanskje en liten uke. Jeg husker ikke helt. I tillegg gikk jeg gradvis opp til 200mg seroquel. I tillegg til dette fikk jeg apodorm sammens med 2 vival på kveldstid. Imovanen er nå tatt bort. Men så føler jeg meg "dopet" og de reduserer seroquel fra 200 til 50mg. Og abilifyen står på den laveste dosen. Men jeg får en enorm uro. Ekstrem uro jeg knapt klarer å holde ut. En lege sier det kan være abilifyen og en lege mener det er for rask nedtrapping av seroquel og gjort derfor: Økt abilify litt og økt seroquel til 100mg. I tillegg til en ekstra apodorm på kvelden. (Dette ble gjort i dag) Hva tror du NHD er årsak til denne enorme uroen? Jeg får ta to vival i løpet av dagen, men de hjelper svært lite. Er jeg heldig kanskje en halvtimes tid. Er det håp i dette nye opplegget? At uroen kan komme av for fort reduksjon av seroquel eller tror du mer på abilify? Mvh 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2013 Skrevet 17. mai 2013 Jeg ble ekstremt urolig i en tid jeg ble satt på zyprexa (15 mg). Vanskelig å si, selvsagt, om det kom av medisinen, da jeg samtidig hadde en uhyre vanskelig livssituasjon, men jeg tror det må ha hatt en del å si siden jeg aldri har opplevd denne uroen på samme måte siden. Var ekstremt redd og fryktelig urolig hele den våkne delen av døgnet. Sluttet på zyprexa og begynte med antidepressiva og seroquel. Da gikk det over. Anonymous poster hash: ecf55...075 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 17. mai 2013 Skrevet 17. mai 2013 Her er det helt umulig for meg å anta hva dette er. Her skiftes og endres det på alt for mange medisiner alt for ofte. Skal du ha noe håp om å få hjelp av medisiner, må du og legen din ha en helt annen tålmodighet og systematikk i medisinutprøvingen. Dessuten trenger ikke alt skyldes medisinen. Sykdommen varierer dels av seg selv, og dels som følge av ytre hendelser/ miljø. 0 Siter
florista Skrevet 17. mai 2013 Forfatter Skrevet 17. mai 2013 Men er det vanlig/uvanlig å få uro av abilify? (Selv om jeg vet det er individuelt). Er enig i at det endres for ofte for fort. Hvor lenge bør jeg holde ut denne doseringer før en kan ta en vurdering? Fikk også så vidt nevnt en medisin mot bivirkninger. Erfaringer med den? Husker ikke navnet. Unnskyld for spm:( 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2013 Skrevet 17. mai 2013 Men er det vanlig/uvanlig å få uro av abilify? (Selv om jeg vet det er individuelt). Er enig i at det endres for ofte for fort. Hvor lenge bør jeg holde ut denne doseringer før en kan ta en vurdering? Fikk også så vidt nevnt en medisin mot bivirkninger. Erfaringer med den? Husker ikke navnet. Unnskyld for spm:( Akineton Funka veldig bra for meg. Ble også ekstremt rastløs av minste dose abilify. Tok 2mg 4 ganger til dagen. Anonymous poster hash: 84ac3...2db 0 Siter
natolars Skrevet 18. mai 2013 Skrevet 18. mai 2013 Jeg ble ekstremt urolig av Abilify i både hode og kropp. Jeg hadde vært røykfri i 10 år. To dager på Abilify og jeg sprakk. Slutta på Abilify etter noen uker, fikk roen tilbake og ble røykfri igjen. :-) PS! Det er IKKE meningen å skremme noen fra å begynne med Abilify. Folk reagerer forskjellig på medikamenter og Abilify er kanskje rette medikamentet for mange. :-) 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 18. mai 2013 Skrevet 18. mai 2013 Jeg oppfatter at Abilify er et medikament for personer med schizofreni dominert av negative symptomer. For noen av disse kan Abilify være et godt valg. Dessverre prøves det på en del som er hysterisk redd for å legge på seg med den følge at angsten øker. 0 Siter
florista Skrevet 18. mai 2013 Forfatter Skrevet 18. mai 2013 Jeg er ikke redd for vektøkning, da det er sjelden den gir vektøkning og jeg er undervektig og har gått med på å gå opp i vekt. Jeg får abilify pga dissosiative hallusinasjoner og stemmer som kommer av dissosiasjon. Har ikke schizofreni. Er det en god medisin mot det jeg sliter med og? Mvh Meg 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 18. mai 2013 Skrevet 18. mai 2013 Jeg er ikke redd for vektøkning, da det er sjelden den gir vektøkning og jeg er undervektig og har gått med på å gå opp i vekt. Jeg får abilify pga dissosiative hallusinasjoner og stemmer som kommer av dissosiasjon. Har ikke schizofreni. Er det en god medisin mot det jeg sliter med og? Mvh Meg Jeg må sende dette tilbake til deg. Hvis du opplever at du blir klart bedre, er det en god medisin for deg. Hvis du ikke opplever sikker bedring, er det ingen god medisin for deg. 0 Siter
florista Skrevet 18. mai 2013 Forfatter Skrevet 18. mai 2013 Har gått på den halvannen uke tipper jeg. Er nå på 10mg. Ingen særlig bedring foreløpig i alle fall. OM abilifyen er årsak til uroen som er Ekstrem, hvor lang tid ca i gjennomsnitt bruker det å ta før det går over? Burde medisinen hjulpet til nå? 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.