Gå til innhold

Hvorfor reinkarnasjon er usannsynlig eller umulig

Anbefalte innlegg

Jeg greier ikke å tro på reinkarnasjon og tror det kan finnes grunner til at reinkarnasjon ikke stemmer. De gangene jeg har utfordret ateister til å finne framsette en begrunnelse imot, har de så godt som alltid svart at det er tilhengernes ansvar å begrunne påstanden om reinkarnasjon. Det er altså ikke et sånt svar jeg ser etter her. Her søkes kun argumenter imot. De argumenter jeg har hørt tidligere, virker svake. Kanskje du har noen bedre forklaringer enn de som er nevnt nedenfor?

1. En ateist hadde denne forklaringen:

Han mente at ondskapen på kloden økte. Siden onde mennesker i følge troen på reinkarnasjon ikke blir gjenfødt som mennesker, men heller som dyr, burde ondskapen på kloden minke. Altså mente han at reinkarnasjon ikke kunne stemme.

2. En annen påstand:

Hvis reinkarnasjon stemte, burde påståtte minner om tidligere liv kunne verifiseres. Og det går ikke.

3. Klodens befolkning øker. Hvis reinkarnasjon stemte, måtte stadig flere sjeler komme fra en slags kilde eller sted. Da burde samtlige ha minner som går tilbake til en slik kilde eller sted.

4. Hvis det ikke er mulig å hente fram sannferdige minner fra tidligere liv, hvor kommer da påstanden om reinkarnasjon fra? Er slike påståtte minner egentlig basert på mental forvirring eller at noen har identifisert seg med historiske personer eller at det er okulte fenomener?

Fortsetter under...

• Svar 174
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

61

• AnonymBruker

26

• stjernestøv

21

• ecbole

15

Og mer fundamentalt - det er rett og slett ingen som helst grunn til å tro på det, mer enn mans skal tro på at man blir gjenfødt som kjøkkenbenker, bildekk eller noe annet.

Det er jo de som fremmer påstanden om reinkarnasjon (eller hva som helst annet) som har bevisbyrden, og må kunne sannsynliggjøre at det er sant. Det er jo ikke slik at enhver tullet teori er sant, bare fordi ingen motbeviser den.

Og mer fundamentalt - det er rett og slett ingen som helst grunn til å tro på det, mer enn mans skal tro på at man blir gjenfødt som kjøkkenbenker, bildekk eller noe annet.

Det er jo de som fremmer påstanden om reinkarnasjon (eller hva som helst annet) som har bevisbyrden, og må kunne sannsynliggjøre at det er sant. Det er jo ikke slik at enhver tullet teori er sant, bare fordi ingen motbeviser den.

Nei, du kunne selvfølgelig ikke dy deg, enda jeg skrev med uhevet skrift at det ikke var sånne svar jeg var ute etter. Vær så snill da, la sånt være.

Jeg venter ikke bevis, bare argumenter imot. Prøv om du kan svare på spørsmålet eller komme med motkritikk til de fire påstandene som ble nevnt i starten. Er der svakheter i dem? Jeg venter ikke bevis, bare argumenter imot.

la cerveza mas fina

1. Hvorfor skulle ondskapen på jorden øke? Forskning tyder heller på at det går motsatt vei.

2. De som tror på reinkarnasjon mener vel at man mister minnene fra et tidligere liv, og dermed er jo reinkarnasjon forenlig med å ikke kunne verifisere tidligere liv.

3. Klodens befolkning i menneskeliv øker ja, men mange som snakker om reinkarnasjon mener jo at også dyrene teller, at man kan gå fra dyr til menneske eller fra menneske til dyr.

4. Her skjønte jeg ikke helt hva påstanden/argumentet var.

Reinkarnasjon er ikke umulig. Det er usannsynlig fordi alle såkalte "bevis" er lettgjennomskuelig fjas og HVIS det var tilfelle burde det være lett å underbygge det med fakta med tanke på at det ikke akkurat er få folk i verden. Kanskje vi vil finne ut mer i fremtiden. 

Annonse

la cerveza mas fina

Ingenting er umulig, mener nå jeg da. Dette er fullstendig i tråd med et fullstendig "vitenskapelig" livssyn. Vitenskap er ikke noen statisk greie som bekrefter/avkrefter ting en gang for alle. Science fiction i gamle dager har blitt science i dag, og sånn kommer det kanskje også til å gå med dagens science fiction.

Tro, derimot, har ingenting med vitenskap/kunnskap å gjøre. Man kan tro på hva man vil, om man ønsker det, uten at noen bør rakke ned på eller vise manglende respekt av den grunn. Det skal jo ikke være noe tankepoliti i Norge, eller hva Sør?

Personlig tror jeg ikke noe mer på reinkarnasjon enn tusser og troll, dog.

Ingenting er umulig, mener nå jeg da. Dette er fullstendig i tråd med et fullstendig "vitenskapelig" livssyn. Vitenskap er ikke noen statisk greie som bekrefter/avkrefter ting en gang for alle. Science fiction i gamle dager har blitt science i dag, og sånn kommer det kanskje også til å gå med dagens science fiction.

Tro, derimot, har ingenting med vitenskap/kunnskap å gjøre. Man kan tro på hva man vil, om man ønsker det, uten at noen bør rakke ned på eller vise manglende respekt av den grunn. Det skal jo ikke være noe tankepoliti i Norge, eller hva Sør?

Personlig tror jeg ikke noe mer på reinkarnasjon enn tusser og troll, dog.

Ingen nekter noen å tro på noe som helst.

En del troende, derimot, lider av den villfarelsen at de har en eller annen rett tli å forfekte deres tro uimotsagt.

Altså, at hvis man etterlyser fakta og dokumentasjon, så er man "frekk" og det som verre er. Mange lider også av den villfarelsen at bare man kaller noe "tro" så har man et slags carte blanche som trumfer alle argumenter og betyr at ingen kan presentere motargumenter mot disse prestene.

AnonymBruker

Ingen nekter noen å tro på noe som helst.

En del troende, derimot, lider av den villfarelsen at de har en eller annen rett tli å forfekte deres tro uimotsagt.

Altså, at hvis man etterlyser fakta og dokumentasjon, så er man "frekk" og det som verre er. Mange lider også av den villfarelsen at bare man kaller noe "tro" så har man et slags carte blanche som trumfer alle argumenter og betyr at ingen kan presentere motargumenter mot disse prestene.

Hvorfor drar du ikke over på et jesus-forum for å plage de kristne, eller for ikke å snakke om et islam-forum for å stille noen kritiske spørsmål om Muhammed. Nei, se det er du for feig til. Det er mer i din ånd å plage de (p)syke her.

Anonymous poster hash: 2d6e8...bf2

Hvorfor drar du ikke over på et jesus-forum for å plage de kristne, eller for ikke å snakke om et islam-forum for å stille noen kritiske spørsmål om Muhammed. Nei, se det er du for feig til. Det er mer i din ånd å plage de (p)syke her.

Takk for at du illustrerer akkurat det jeg påpeker: at å be om fakta/dokumentasjon blir sett på som "plaging", og ikke som en naturlig del av en voksen diskusjon.

Dette er heller ikke noe "alternativt fristed", og du vet utmerket godt hva NHD mener om både "alternativ behandling" (udokumentert behandling), og generelle påstander som ikke lar seg verifisere/dokumentere.

Det hadde vært interessant å få et svar fra deg på dette. Hvorfor er du så ivrig på å diskutere religion og åndelige spørsmål hvis du ikke tror på noe selv?

De fleste lar være og lever livet sitt i fred og fordragelighet, UNNTATT DEG!!!

Det hadde vært interessant å få et svar fra deg på dette. Hvorfor er du så ivrig på å diskutere religion og åndelige spørsmål hvis du ikke tror på noe selv?

De fleste lar være og lever livet sitt i fred og fordragelighet, UNNTATT DEG!!!

Var den til meg?

Jeg liker å diskutere religion og påstått "åndelighet".

Jeg lever mitt liv i stor fred og fordragelighet, og ser ingen som helst motsetning mellom det og å etterlyse dokumentasjon fra folk på et diskusjonsforum.

1. En ateist hadde denne forklaringen:

Han mente at ondskapen på kloden økte. Siden onde mennesker i følge troen på reinkarnasjon ikke blir gjenfødt som mennesker, men heller som dyr, burde ondskapen på kloden minke. Altså mente han at reinkarnasjon ikke kunne stemme.

Den statistikken vi har på området tyder ikke på at ondskapen på kloden øker.  Tvert imot. 

Men ateisten skal ha at det er en vanlig "tankefeil" å tro det, fordi vi i vår tid, via nye medier, hører om store mengder hendelser som skjer i alle verdensdeler.

Hilsen også ateist, som slett ikke tror på reinkarnasjon. 

Annonse

AnonymBruker

Jeg har hvilepuls! :)

Jeg tror du skal klartre ned fra din høye hest av og til sør.

Jeg har sett tøffere gutter enn deg ty til alternative saker og ting etter at de har blitt gitt opp av "vitenskapen"

Det kan komme en dag da også du er villig til å forsøke alt for å kunne bli frisk, eller leve videre.

Enten det gjelder healing, askeavkok, eller søke trøst i noe du ikke er helt sikker på.

Trøst har hjulpet mange, og slik også her inne.

Mens du kjører kjepphesten din, og paktisk talt river ned et lite fundament for mange som har en slags tro på noe.

Anonymous poster hash: 37411...6d0

la cerveza mas fina

Om det gjelder alternativ "medisin" så er jeg enig med Sør om at det er viktig å prøve å gjøre noe med det at stakkars folk blir lurt trill rundt. Du skal ikke så inderlig vel tåle det som ikke rammer deg selv!

Når det gjelder livssyn er saken en helt annen mener jeg. Da skal man ikke prøve å "overtale" folk til "den rette tro". Det er usmakelig på linje med misjonering.

Jeg tror du skal klartre ned fra din høye hest av og til sør.

Jeg har sett tøffere gutter enn deg ty til alternative saker og ting etter at de har blitt gitt opp av "vitenskapen"

Det kan komme en dag da også du er villig til å forsøke alt for å kunne bli frisk, eller leve videre.

Enten det gjelder healing, askeavkok, eller søke trøst i noe du ikke er helt sikker på.

Trøst har hjulpet mange, og slik også her inne.

Mens du kjører kjepphesten din, og paktisk talt river ned et lite fundament for mange som har en slags tro på noe.

Og et nytt personangrep.

Evner du ikke å diskutere saklig? Trenger det bare være drittkasting fra deg?

Skjerpings!

AnonymBruker

Om det gjelder alternativ "medisin" så er jeg enig med Sør om at det er viktig å prøve å gjøre noe med det at stakkars folk blir lurt trill rundt. Du skal ikke så inderlig vel tåle det som ikke rammer deg selv!

Når det gjelder livssyn er saken en helt annen mener jeg. Da skal man ikke prøve å "overtale" folk til "den rette tro". Det er usmakelig på linje med misjonering.

Nåja, jeg kjenner til det ordtaket.

Det jeg mener her, er at når det ikke finnes noen løsning, så har jeg sett folk forsøke det utroligste for å leve litt lenger. Det har hjulpet dem i måten de finner litt trøst i at noe blir forsøkt.

Den tøffeste jeg vet om, var min far. Sjømann og kaptein. Han fikk beinkreft i en alder av 52 år.

Han ble gitt opp av legeindustrien.

Min far fant da trøst i "troen på Gud" og han ble bestevenn med presten i bygda den siste tiden han levde.

(Han forsøkte diverse "kurer" han hadde hørt om.

Hvorfor skulle han ikke det, når han hadde det bedre med å forsøke noe. )

Skulle jeg satt meg ned på sengekanten sammens med de, for å opplyse de om at det de snakker om er ikke vitenskapelig bevist, eller skulle jeg - la de få holde på - all den dag jeg såg at dette hjalp min far.

Man skal ikke tåle så inderlig vel, neivel, men man skal la folk få tro på på de vil - uten at enkelte MÅ komme med den samme argumantasjonen til stadighet.

Så var det dette med totalt mangel på selvsyn da.

Poenget er jo at når man på et diskusjonsforum fremmer en påstand om at "slangeolje" eller "askeavkok" eller "hodepinetabletter" fungerer mot XXX, og slikt, så er det helt normalt å be om dokumentasjon.

Dette er ikke "misjonering" (det består av å fremme noe), men helt normal forespørsel om hva utsagnet man svarer på, baserer seg på.

Problemet er dessverre at folk forsøker å fremstille dette som "plagsomt". Fakta er ikke "plagsomt" med mindre man lyver.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...