Gå til innhold

Kan man få et godt liv med kronisk sykdom?


tjohei1

Anbefalte innlegg

Hun er Tøff med stor T :)

Hun flytter grenser i hodet, eller sprenger grenser :)

Gud hjelpe, hun er da virkelig bare en PR kåt dust og ikke noe tøffere enn andre. Endret av Dorthe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 82
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • stjernestøv

    12

  • Marie Mel

    11

  • AnonymBruker

    10

Gud hjelpe, hun er da virkelig bare en PR kåt dust og ikke noe tøffere enn andre.

Du får lov til å mene det og kanskje har du noe rett i at hun liker å være i media.

Så spørs det om det å være PR-kåt holder for å krabbe opp fjell og trene til paralympics?

Hun kunne ha sittet i en leilighet med tilrettelagt hjelp.

Om PR-kåt er en slik drivkraft, så gjør hun jo noe som betyr noe for henne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du får lov til å mene det og kanskje har du noe rett i at hun liker å være i media.

Så spørs det om det å være PR-kåt holder for å krabbe opp fjell og trene til paralympics?

Hun kunne ha sittet i en leilighet med tilrettelagt hjelp.

Om PR-kåt er en slik drivkraft, så gjør hun jo noe som betyr noe for henne :)

Jeg synes at det er flott det som hun har greid!

Og ved at hun står frem i media kan også andre bli inspirert av henne til å sette seg mål og gjøre noe bra for seg selv :)

Anonymous poster hash: a7c34...e1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat som funksjonsfriske finnes det både late og aktive funksjonshemmede. Forskjellen er bare at vi andre ikke går til avisen med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Akkurat som funksjonsfriske finnes det både late og aktive funksjonshemmede. Forskjellen er bare at vi andre ikke går til avisen med det.

Enig.

Anonymous poster hash: 84d14...623

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel stor sjanse for at det er avisene som finner henne etter at hennes histroie kom fram i Uten grenser  :)

 

Birgit fikk skadet foten i en badeulykke i Asia desember 2008. I tilegg til isolat, pga svineinfluensa, gikk det galt med epiduralbedøvelsen da benet skulle opereres. Hun ble lam. I 2012 deltar hun i Uten grenser. Nå tok hun sølv og bronse i sin første internationale regatta.  

 

Tråden handler om: Kan en få et godt liv med kronisk sykdom?

Om en ikke vil spørre Birgit, så kan en lese hva psykolog spesialist Elin Fjerstad sier:

 

«Mestring dreier seg i stor grad om opplevelsen

av å ha krefter til å møte utfordringer, og følelse

av å ha kontroll over eget liv. Aktiv og god

mestring hjelper deg til å tilpasse deg den nye

virkeligheten, og setter deg i stand til å se

forskjellen på det du selv kan være med å endre

på»

 

(Vidflat & Hopen, 2003)

 

http://haukeland.no/omoss/avdelinger/hab-rehab/moteplassen/Documents/Elin%20Fjerstad%20mestring%20av%20kronisk%20sykdom%20og%20funksjonsnedsetting.pdf

Endret av Marie Mel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det er en fysisk lidelse, men du kan vel ikke få et godt liv med kronisk depresjon?  Da er du jo syk på det grunnleggende som gir et godt liv.

Det var ikke min mening å påtvinge noen livsglede. Det er mulig å holde fast ved overbevisningen om at en er dømt til et begredelig liv, og at en selv ikke har noen innflytelse på dette.

 

Folk er ulike. Birgit S velger sin måte å leve livet på. Andre får velge det de mener er best for dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke slik jeg mente det heller.  Jeg stiller meg bare spørrende til om/hvordan det er mulig.  Jeg har et godt liv i dag, men kan ikke tenker meg hvordan jeg skulle kunne ha et godt liv mens jeg var deprimert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke min mening å påtvinge noen livsglede. Det er mulig å holde fast ved overbevisningen om at en er dømt til et begredelig liv, og at en selv ikke har noen innflytelse på dette.

 

Folk er ulike. Birgit S velger sin måte å leve livet på. Andre får velge det de mener er best for dem.

For å si det slik,  så må du vel få bort depresjonen for å få et godt liv, eller ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det er nettopp derfor det er så viktig å behandle depresjoner tidlig og så aggressivt som nødvendig :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nettopp derfor det er så viktig å behandle depresjoner tidlig og så aggressivt som nødvendig :-)

... og nettopp derfor spurte jeg om Wellbutrin og hva man gjør når maxdose er nådd i en annen tråd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

... og nettopp derfor spurte jeg om Wellbutrin og hva man gjør når maxdose er nådd i en annen tråd...

 

Nå maser/sutrer du.

Anonymous poster hash: 6fb62...3b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det er en fysisk lidelse, men du kan vel ikke få et godt liv med kronisk depresjon?  Da er du jo syk på det grunnleggende som gir et godt liv.

 

Ut i fra min definisjon av hva som kan kalles et godt liv, så kan man så avgjort ha det ok også med en kronisk depresjon av moderat eller lett karakter. Det gjelder å ha noen perspektiver på egen situasjon sammenlignet med hvordan det kunne ha vært.

Anonymous poster hash: 6fb62...3b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå maser/sutrer du. Anonymous poster hash: 6fb62...3b3

Absolutt ikke. Jeg fikk et svar i den tråden og som jeg er fornøyd med. Jeg mente å si at jeg også er av den oppfatning at en depresjon skal behandles aggressivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt ikke. Jeg fikk et svar i den tråden og som jeg er fornøyd med. Jeg mente å si at jeg også er av den oppfatning at en depresjon skal behandles aggressivt.

... og når en har vært alvorlig deprimert og langt nede i lang tid, og endelig er blitt frisk, så er det klart (i hverfall for meg) at det siste en ønsker er å bli syk/deprimert på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ut i fra min definisjon av hva som kan kalles et godt liv, så kan man så avgjort ha det ok også med en kronisk depresjon av moderat eller lett karakter. Det gjelder å ha noen perspektiver på egen situasjon sammenlignet med hvordan det kunne ha vært.

Anonymous poster hash: 6fb62.

Mulig det går, men jeg kan ikke helt forstå hvordan.  Alt var bra i mitt liv.  Jobb, familie, hjem, økonomi.  Hadde ingenting å klage på.  Jeg hadde ingen problemer med å se at jeg utad hadde det bra.  Men det hjalp lite når psyken var nede.  Jeg kan ikke kalle det et godt liv når tankene til stadighet var at jeg ikke orket å leve lenger.  Jeg hadde det godt innimellom, men kan ikke kalle det et godt liv, så ustabil som jeg var.  Er glad jeg har fått behandling som har gitt meg et stabilt og godt liv,og forhåpentligvis får ha det slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det går, men jeg kan ikke helt forstå hvordan.  Alt var bra i mitt liv.  Jobb, familie, hjem, økonomi.  Hadde ingenting å klage på.  Jeg hadde ingen problemer med å se at jeg utad hadde det bra.  Men det hjalp lite når psyken var nede.  Jeg kan ikke kalle det et godt liv når tankene til stadighet var at jeg ikke orket å leve lenger.  Jeg hadde det godt innimellom, men kan ikke kalle det et godt liv, så ustabil som jeg var.  Er glad jeg har fått behandling som har gitt meg et stabilt og godt liv,og forhåpentligvis får ha det slik.

Du ble stabil med Lithium. Da må det ha vært depresjonen som gjorde deg ustabil. Speukukerer på om det har vært sånn for meg og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det går, men jeg kan ikke helt forstå hvordan.  Alt var bra i mitt liv.  Jobb, familie, hjem, økonomi.  Hadde ingenting å klage på.  Jeg hadde ingen problemer med å se at jeg utad hadde det bra.  Men det hjalp lite når psyken var nede.  Jeg kan ikke kalle det et godt liv når tankene til stadighet var at jeg ikke orket å leve lenger.  Jeg hadde det godt innimellom, men kan ikke kalle det et godt liv, så ustabil som jeg var.  Er glad jeg har fått behandling som har gitt meg et stabilt og godt liv,og forhåpentligvis får ha det slik.

Slik jeg ser på det, så innebærer ikke et godt liv at man nødvendigvis alltid har det bra. Et godt liv kan inneholde også mange utfordringer og vanskelige ting. Den situasjonen du beskriver, er etter min oppfatning fullt ut forenlig med det jeg vil kalle et godt liv. Siden du nå har tro på at medisinene vil holde deg frisk, så slipper du kanskje å lære deg å leve med de vanskelighetene du hadde før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg ser på det, så innebærer ikke et godt liv at man nødvendigvis alltid har det bra. Et godt liv kan inneholde også mange utfordringer og vanskelige ting. Den situasjonen du beskriver, er etter min oppfatning fullt ut forenlig med det jeg vil kalle et godt liv. Siden du nå har tro på at medisinene vil holde deg frisk, så slipper du kanskje å lære deg å leve med de vanskelighetene du hadde før.

Det er ikke først og fremst utfordringer og vanskelige ting som ødelegger livskvaliteten for meg, men det å stadig være nedstemt, urolig og ustabil. Når tankene stadig går til at du ikke orker å leve lenger, så vil ikke jeg kalle det et godt liv. Jeg er ikke alltid på topp nå heller, men jeg føler det er mer normale svingninger.  Om medisinene vil holde meg frisk, det vet jeg ikke, men håper.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...