Gå til innhold

Stavrum: - Norge er tiggernes paradis

Anbefalte innlegg

Godt blogginnlegg av Gunnar Stavarum i Nettavisen:

http://stavrum.blogg.no/1367995250_norge_er_tiggernes_pa.html

Regjeringen vil ikke gjøre noe effektivt for å stanse tilstrømningen av romfolk som tigger på gatene. Norge er i ferd med å bli Europas tigger-paradis.

De mest naive fremstiller det å sitte på gata i Oslo med et pappkrus som den eneste utveien for fattige mennesker i Romania.

Det er omtrent like gjennomtenkt som å si at gateprostituerte fra Nigeria har funnet den eneste løsningen for seg og sine.

Politiet er soleklare i sitt ønske om et generelt forbud mot tigging, og de er daglig på gata og ser virkeligheten de snakker om.

En lutfattig rumener kommer seg ikke fra Bucuresti til Oslo uten videre. Det er snakk om nettverk og kriminelle bakmenn som finansierer oppstarten, og som tjener penger på at andre tigger på gaten.

En krone i koppen til tiggerne bidrar til å holde liv i disse bakmennene, og bidra til at enda flere romfolk ender opp som tiggere på gaten i Oslo.

På samme måte som å kjøpe sex av en nigeriansk gateprostituert er med på å gjøre menneskehandel lønnsomt.

Det er altså ikke humant å være naiv.

Endret av ARK/ml
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/392264-stavrum-norge-er-tiggernes-paradis/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nord og ned

På samme måte som å kjøpe sex av en nigeriansk gateprostituert er med på å gjøre menneskehandel lønnsomt.

Pass deg, skrev nesten det samme, fikk det slettet og en advarsel. Noen hadde tydligvis klaget og Webmaster mente at man ikke kan sammenligne de kriminelle bakmennene som sender horer til Norge med de som tvinger rumenere til å tigge, og bygger seg palasser for pengene.

Forstå det den som vil, men slik har det blitt her..

Endret av Nord og ned

Dette er det Gunnar Stavrum skrev om deres umenneskelige behandling av romfolket, i november 2012:

Politikken er både inhuman og korttenkt. Norge kan ikke være bekjent over hvordan de aller svakeste lever rett foran øynene våre. Å legge til rette for at de får vasket seg og gått på toalettet er et minimum. Det er faktisk baksiden av medaljen når vi ellers har stor glede av fri flyt av arbeidskraft over landegrensene.

Det er forståelig at Oslo ikke ønsker å bli en europeisk magnet for romfolk. Men vi trenger ikke kaste alle idealer på båten av den grunn.

Det sies at en velferdsstat kan måles etter hvordan vi behandler de svakeste. I så fall er romfolket en skamplett. Snart kommer vinteren, og vi snakker om mennesker som lever på gaten uten noe som helst.

Kanskje burde ikke Norge vært en del av Europas indre marked. Kanskje burde vi styrt våre egne grenser. Men slik er det ikke, og inntil vi velger en annen politikk er romfolket her for å bli. Da må vi også ta baksiden av medaljen og gi dem et minimum av verdighet.

Kilde: http://stavrum.nettavisen.no/er-romfolk-umennesker/

Retorikken om brukes mot romfolk og tiggere er den samme retorikken som tidligere ble brukt mot jøder (og romfolk).

Det er en skam!

Nord og ned

Dette er det Gunnar Stavrum skrev om deres umenneskelige behandling av romfolket, i november 2012:

Nettopp. Dette viser jo at mannen er i stand til å lære av ny kunnskap som har tillkommet ham i mellomtiden.

Tenk, hvis du også var i stand til det samme.

AnonymBruker

Retorikken om brukes mot romfolk og tiggere er den samme retorikken som tidligere ble brukt mot jøder (og romfolk).

Det er en skam!

Hei.

Jeg er litt ute etter å høre hvor du setter grensen for det du nevner hele tiden : hat retorikk.

Er det hat retorikk hvis jeg synes vi heller burde hjelpe romfolket der de hører til?

Er det hat retorikk hvis jeg synes at å legge til rette for tigging er en svært dårlig løsning på sikt?

(Jeg utreder mere enn gjerne en konsekvensanalyse hvorfor jeg synes at dette er en særdeles dårlig løsning. Men innerst inne, så tror jeg ikke du trenger det.)

Er det hat retorikk hvis jeg synes romfolket bør lære av andre romfolk, som har fått til en integrering der de bor? Tenker på Spania her. At de må ta i et tak, og gi avkall på noen få ting, for så å kunne bli en del av storsamfunnet. Romfolket er intelligente folk, og vet nøyaktig hva som skal til.

Dette har vært sagt sikkert tusen ganger på DOL, og vi bli repetert igjen.

Jeg er ikke så mye på andre fora, men at her er så mye hat retorikk på DOL, stiller jeg meg litt uforstående til. (Ja, det finnes alltid noen få, men for å bruke din egen retorikk : skal alle straffes fordi noen få utøver sterkere ord enn andre?)

At vi har meninger, som ikke er helt på linje med dine i denne romdebatten, kvalifiserer vel ikke alt som hat retorikk vel?

Anonymous poster hash: 778b4...3f7

Nord og ned

At vi har meninger, som ikke er helt på linje med dine i denne romdebatten, kvalifiserer vel ikke alt som hat retorikk vel?

Altså, mannen skrev senest i går at norske nettavisers kommentarfelt flommer over av oppfordringer til folkemord på sigøynere.

Det sier vel i grunn litt om at man her ikke har å gjøre med noen som er helt patent, og lever i den verden alle vi andre gjør.

Hvis jeg hadde levd i et samfunn med så mange onde, rå, umenneskelige og voldelige mennesker som figuren Sør tydligvis tror han gjør, så hadde jeg seriøst vurdert å emigrere.

Endret av Nord og ned

Annonse

Hei.

Jeg er litt ute etter å høre hvor du setter grensen for det du nevner hele tiden : hat retorikk.

Er det hat retorikk hvis jeg synes vi heller burde hjelpe romfolket der de hører til?

Er det hat retorikk hvis jeg synes at å legge til rette for tigging er en svært dårlig løsning på sikt?

(Jeg utreder mere enn gjerne en konsekvensanalyse hvorfor jeg synes at dette er en særdeles dårlig løsning. Men innerst inne, så tror jeg ikke du trenger det.)

Er det hat retorikk hvis jeg synes romfolket bør lære av andre romfolk, som har fått til en integrering der de bor? Tenker på Spania her. At de må ta i et tak, og gi avkall på noen få ting, for så å kunne bli en del av storsamfunnet. Romfolket er intelligente folk, og vet nøyaktig hva som skal til.

Dette har vært sagt sikkert tusen ganger på DOL, og vi bli repetert igjen.

Jeg er ikke så mye på andre fora, men at her er så mye hat retorikk på DOL, stiller jeg meg litt uforstående til. (Ja, det finnes alltid noen få, men for å bruke din egen retorikk : skal alle straffes fordi noen få utøver sterkere ord enn andre?)

For å illustrere: la oss si at de samme tingene ble sagt om jøder, eller om funksjonshemmede, eller samer. Da ville folk (forhåpentligvis) reagert.

Når man bruker samme "argumenter" som ble brukt mot jødene, for eksempel.

Og en del av poenget her er jo nettopp at man gjør romfolk kollektivt ansvarlige, på samme måte som man gjorde med jødene. Man grupperer dem, og så sier man at siden noen av dem er "slemme" så må alle være det.

Romfolk skal behandles som individer, akkurat slik som alle andre.

AnonymBruker

Altså, mannen skrev senest i går at norske nettavisers kommentarfelt flommer over av oppfordringer til folkemord på sigøynere.

Det sier vel i grunn litt om at man her ikke har å gjøre med noen som er helt patent, og lever i den verden alle vi andre gjør.

Hei.

Jeg ønsker ikke livet av et eneste menneske jeg.

Jeg gir noen kroner til de stakkarene som sitter der med koppen sin. Jeg forsøker å snakke med de, men da ser de seg skremt rundt. De burde helle gi meg et skikkelig smil.

Jeg har ihvertfall ikke følelsen av å bidra med noe som gagner positivt på noen måte.

Men at ordet fordommer, hat retotikk, rasist og så videre, skal brukes på meg og mine meninger, ja det takler jeg dårlig.

Her inne på DOL, så finnes det utrolig mange flinke debattanter. Men alfor mange velger å ikke delta, fordi de får et stempel på seg som, ja, jeg skal ikke ramse opp igjen.

Vi er et rikt land messes det til stadighet.

Mm, si det til bestemor som bor på badet, og som må forlate badet når andre skal inn å gjøre sitt fornødende.

Men si det gjerne dtil den store prosentandelen med lykkejegere som sitter på "ferie" i flotte norske fenglser.

AnonymBruker

Når man bruker samme "argumenter" som ble brukt mot jødene, for eksempel.

Jeg er like langt.

Hva slags argumenter er det du mener her?

Argumenter som jeg brukte i innlegget mitt, eller skal jeg svare for hvilke andre argumenter andre bruker?

Romfolket skal behandles som individer, og det skal også jeg, og mine meninger.

sur kjerring

Jeg er like langt.Hva slags argumenter er det du mener her?Argumenter som jeg brukte i innlegget mitt, eller skal jeg svare for hvilke andre argumenter andre bruker?Romfolket skal behandles som individer, og det skal også jeg, og mine meninger.     Anonymous poster hash: 778b4...3f7

Lykke til...

Nord og ned

Hei.

Jeg ønsker ikke livet av et eneste menneske jeg.

Selvsagt ikke, og det gjør verken jeg eller forhåpentligvis noen andre her på DOL heller.

Men hit, av alle plasser på nettet har det rotet seg inn en figur som i år etter år ser mordere og nazister bak annenhvert nick han støter på, og misjonerer deretter, i den tro at han løper det godes tjeneste. Han har endog lokket til seg en liten skare disippler, hvorav en fremstår som spesielt aggressiv.

Før hadde vi kristne lekpredikanter som skulle frelse oss, nå er det venstreekstreme som har sett lyset og skal gjøre det samme.

Nord og ned

Nei nei,nei. Det gjelder ett sett regler for hvite, vestlige og israelere og ett helt annet for sigøynere, muslimer og afrikanere.

Slik er det jo bare i en ekte antirasist sin verden må du vite.

AnonymBruker

Lykke til...

Jeg tar den.

Det er et nydelig vær der ute, og malerkosten venter...

Men når det skal generalisers så til de grader når det gjelder andres, og mere veriert meninger, ja da bare jeg reagere.

Jeg er lei av ord som hat retorikk, fordommer, rasist og lignenede ord.

Jeg levde ikke under krigen, og jeg har aldri hetset hverken en jøde, innvandrer eller en person fra romfamiliene.

Likevel, så tytes ørene mine fulle av dette.

Annonse

AnonymBruker

Nei nei,nei. Det gjelder ett sett regler for hvite, vestlige og israelere og ett helt annet for sigøynere, muslimer og afrikanere.

Slik er det jo bare i en ekte antirasist sin verden må du vite.

Jeg stikker ut med malingsspannet jeg :-)

Ha en fin dag :-)

Nord og ned

Jeg stikker ut med malingsspannet jeg :-)

Ha en fin dag :-)

Takk det samme. :)  Og la deg ikke skremme vekk fra å  skrive dine meninger her selv om det finnes et par notoriske meningsterrorister som setter sitt preg på debattene.

Det er heldigvis mange åndsfriske her også, som tar til motmæle mot den alternative virkeligheten de prøver å dytte på andre.

Det er en skam!

Det er ingen skam å lære av ny kunnskap og endre mening.

Jeg er like langt.

Hva slags argumenter er det du mener her?

Argumenter som jeg brukte i innlegget mitt, eller skal jeg svare for hvilke andre argumenter andre bruker?

Er du blitt anklaget for å spre hatretorikk?

Hatretorikken på nett går fra å tilby seg å henge dem, til "bare" å ville utvise dem på grunn av deres etniske opphav. Akkurat som samme type menneske gjorde da det gjaldt jøder.

Jeg tar den.

Det er et nydelig vær der ute, og malerkosten venter...

Men når det skal generalisers så til de grader når det gjelder andres, og mere veriert meninger, ja da bare jeg reagere.

Jeg er lei av ord som hat retorikk, fordommer, rasist og lignenede ord.

Jeg levde ikke under krigen, og jeg har aldri hetset hverken en jøde, innvandrer eller en person fra romfamiliene.

Likevel, så tytes ørene mine fulle av dette.

Hvor anklages du for dette?

Har du linker?

AnonymBruker

Hvor anklages du for dette?

Har du linker?

Gjennom de store rom trådene i fjor, hvor det ble diskutert alternative løsninger, så var det meget lett for deg å bruke ord som fordommer og hat.

Jeg var en av debattantene som ble kalt fordomsfull av deg ja. Dette kun fordi jeg stilte spørsmål rundt romfolket som da var en gjenganger i nyhetene.

Dette får meg til å se rødt.

Jeg innehar en ledende stilling, og på arbeidsplassen min er det 90 ikke vestlig-ansatte.

Men i motsetning til deg, som er lynsnar å bruke ord som personhets og drittslenging når noen støter deg, så spør jeg heller hva du mener er grensen for hatretorikk. Da har vi liksom noe å gå ut fra hvor du står m.t.p. hva du mener er hat retorikk.

Du svarte ikke på mine spørsmål innledningsvis, og jeg herper ikke med å repetere de.

Men jeg forsøker et nytt spørsmål istedet :

Hva slags løsning ser du for deg for en som setter seg ned på gaten med en papirkopp fremfor seg for å tigge.

Er dette en kortsiktig løsning, eller ser du for deg at dette er en langsiktig løsning som flere kan delta på?

Ser du for deg at dette kan kalles et yrke, slik at fremtidige generasjoner kan læres opp til dette, og videre leve av det?

Er denne type spørsmål hat retorikk?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...