Gå til innhold

NHD: Tør ikke ta antidepressiva hver dag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tør ikke ta anafranil hver dag på grunn av bivikninger som forstoppelse og vektøkning. Kan jeg ta annenhver dag?

Fortsetter under...

stjernestøv
Skrevet

Hva gjør du med det problemet...forstoppelse?

Jeg får og det av medisinen jeg tar, er avhengig av avføringspiller :(

Men jeg tror ikke det er bra å ha forstoppelse heller.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Nei, det kan du ikke. Enten må du ta den slik legen har forskrevet, eller så må du avtale med legen at du slutter med medisinen.

stjernestøv
Skrevet

Nei, det kan du ikke. Enten må du ta den slik legen har forskrevet, eller så må du avtale med legen at du slutter med medisinen.

Er forstoppelse en god grunn til å slutte med medisin?

Skrevet

Er forstoppelse en god grunn til å slutte med medisin?

Det synes ikke jeg. Det finnes utallige måter å forebygge forstoppelse på.

Hvorfor tar du Anafranil? Har den hjulpet deg?

stjernestøv
Skrevet

Hvordan forebygge det? Jeg får forstoppelse av medisinene, men tar ikke anafranil, tar andre AP. Må bruke avførende middel, og ha faste do dager. Det hjelper ikke å spise fiber og gå tur.

Annonse

Skrevet

Hvordan forebygge det? Jeg får forstoppelse av medisinene, men tar ikke anafranil, tar andre AP. Må bruke avførende middel, og ha faste do dager. Det hjelper ikke å spise fiber og gå tur.

Beklager. Jeg forvekslet deg med trådstarter.

stjernestøv
Skrevet

Beklager. Jeg forvekslet deg med trådstarter.

Åja, beklager jeg og....

Skrevet

Jeg slet utrolig mye med forstoppelse da jeg gikk på diverse medisiner, og jeg brukte Lactulose fast. Det hjelper og er ikke like skadelig som vanlige "avføringspiller". Det kan du bruke for alltid om du vil.

Skrevet

Jeg har spurt deg tidligere om jeg kan ta dem etter behov og du har svart: det er neppe skadelig med jeg kan ikke garantere virkningen.

Skrevet (endret)

Jeg tar 2 ss linfrø i vann etter behov, spiser wasa sport + knekkebrød med mye fiber, spiser svisker. Prøver å drikke mye vann som vanlig vann og farris. Skal prøve med sitron i vannet for å greie å drikke mer. Jeg merker at det hjelper med knekkebrødene og linfrø.

Jeg tar anafranil fordi jeg sliter med depresjon og fordi jeg føler at jeg har blitt avhengig av den, dvs. hvis jeg ikke tar den jevnlig kan jeg gå i kjelleren, bli veldig sårbar og gråte. Jeg tør ikke slutte.

Endret av tjohei1
motorPrøysen
Skrevet

Får du like god antidepressiv virkning virkning ved å ta anafranil annenhver dag? I så fall, snakk med legen din om å gjøre det, eller enda bedre: halvere nåværende dose og ta hver dag. Hvis ikke, snakk med legen om å bytte til en medisin som ikke gir forstoppelse. Det fins mange alternativer.

Skrevet

Jeg tar 2 ss linfrø i vann etter behov, spiser wasa sport + knekkebrød med mye fiber, spiser svisker. Prøver å drikke mye vann som vanlig vann og farris. Skal prøve med sitron i vannet for å greie å drikke mer. Jeg merker at det hjelper med knekkebrødene og linfrø.

Jeg tar anafranil fordi jeg sliter med depresjon og fordi jeg føler at jeg har blitt avhengig av den, dvs. hvis jeg ikke tar den jevnlig kan jeg gå i kjelleren, bli veldig sårbar og gråte. Jeg tør ikke slutte.

Det at du føler at du er blitt "avhengig" er ikke så rart siden det er medisiner som er laget for å ta hver dag, ikke bare når en føler for det. Om du ikke tar det hver dag kan du få såkalte seponeringssymptomer. Da jeg gikk på mer medisin enn nå fikk jeg store problemer om jeg var uten noen dager. Husker en gang så var jeg tom og det var noen dager jeg ikke fikk tatt den, jeg fikk store problemer, kastet til og med opp! Så du må enten ta det fast (som legen sier) eller seponere helt ved å trappe ned gradvis om du har bivirkninger du ikke klarer å leve med.

Annonse

Skrevet

Det at du føler at du er blitt "avhengig" er ikke så rart siden det er medisiner som er laget for å ta hver dag, ikke bare når en føler for det. Om du ikke tar det hver dag kan du få såkalte seponeringssymptomer. Da jeg gikk på mer medisin enn nå fikk jeg store problemer om jeg var uten noen dager. Husker en gang så var jeg tom og det var noen dager jeg ikke fikk tatt den, jeg fikk store problemer, kastet til og med opp! Så du må enten ta det fast (som legen sier) eller seponere helt ved å trappe ned gradvis om du har bivirkninger du ikke klarer å leve med.

Ja, jeg har merket at det ikke er bra å ta av og til. Blir veldig følsom og deprimert (gråter).

Skrevet

Får du like god antidepressiv virkning virkning ved å ta anafranil annenhver dag? I så fall, snakk med legen din om å gjøre det, eller enda bedre: halvere nåværende dose og ta hver dag. Hvis ikke, snakk med legen om å bytte til en medisin som ikke gir forstoppelse. Det fins mange alternativer.

Jeg kan ikke gå mer ned i dose enn det jeg gjør. Jeg bruker laveste dose, men er følsom på medisiner. Magen blir hard som en ball også svetter jeg mye. Jeg venter på å få en lege jeg kan snakke med om medisiner.

Skrevet

Jeg har svart på dette. Vil bare si at jeg synes at det hyggelig at du smiler på bildet. Du så så morsk ut på det gamle bildet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...