Gå til innhold

Opptøyene i Sverige

Anbefalte innlegg

la cerveza mas fina

Hvorfor skal jeg absolutt måtte "forstå" dette?

Jeg vet om mange som har det ille her i livet jeg, men som er lovlydige mennesker som oppfører seg bra.

Klart det er en grunn til at slike ting skjer, men det er det vel egentlig for alt. Det er jo en grunn til at noen banker kona si, og. Jeg trenger ikke "forstå" det, jeg er da ikke noe dårlig menneske om jeg ikke "respekterer" slikt.

Tror det er for mye "forståelse" jeg, ang. denne situasjonen. Slikt pakk får skjerpe seg, eller ta konsekvensene av kriminell adferd på lik linje med andre lovbrytere.

Men det er nok for sent. Det kommer til å eskalere kraftig, ikke bare i Sverige, på sikt.

Gode trygge Norge kommer nok ikke til å bli nettopp det etterhvert nei...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/392295-oppt%C3%B8yene-i-sverige/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er et problem med "sinte unge menn", akkurat som man har det med (høyreekstreme) casuals i Norge.

Utover det er det vel ingen som har sagt man skal forstå ihjel noen av dem?

Det er dog ingen i Sverige som er fenglet, og de andre 11000 innbyggerne er rasende på det lille mindretallet som holder på slik.

Endret av Sør
AnonymBruker

Dette er et problem med "sinte unge menn", akkurat som man har det med (høyreekstreme) casuals i Norge.

Her var det mye sludder. For det første, hvordan kan du vite at disse forball-pøblene er høyreekstreme? Dette er trolig iditoter uten politik tilknytning.

Og det er direkte latterlig å sammenlige dette med opptøyene i Sverige. Her settes det fyr på biler og bygninger, man plyndrer og ramponerer, angriper politi og brannvesen. Dette er langt langt mer alvorlig.

Anonymous poster hash: 88c15...3dc

la cerveza mas fina

Det er ikke bare den store mengden personer med ikke-vestlig kultur som er problemet, det er også økonomisk nedgang.

Går det mer nedover med økonomien og arbeidsledigheten kan dette fort sprekke. Det kan bli krig av slikt.

Men hva skal man egentlig gjøre? Skal man bare sitte og "forstå" seg på at det kommer til å revne?

Her var det mye sludder. For det første, hvordan kan du vite at disse forball-pøblene er høyreekstreme? Dette er trolig iditoter uten politik tilknytning.

Og det er direkte latterlig å sammenlige dette med opptøyene i Sverige. Her settes det fyr på biler og bygninger, man plyndrer og ramponerer, angriper politi og brannvesen. Dette er langt langt mer alvorlig.

Fordi de (høyreekstreme grupper og casuals (Isko boys, for eksempel)) drar på ferier sammen.

Jeg vil påstå at å etablere "firma" - altså, grupper av casuals som bare har som hensikt å utøve vold og slåss - er minst like ille. Det innebærer lang planlegging for å angripe andre.

Endret av Sør

Annonse

Dette er ingen uvanlig konflikt. Dette er noe som man har sett rundt om i verden i alle år før, der ulike kulturelle forskjeller, klasseforskjeller, religionsforskjeller etc til tider eskalerer ut i slike opptøyer. Bland også inn økonomiske forskjeller og nedgangstider og du har tent lunten som gjør at det garantert smeller.

Siden vi nå for lengst har gått inn i økonomiske nedgangstider i Europa, kombinert med stor invandring av fremmedkulturelle med en annen religion enn hva som har vært vanligst tidligere her, så er ingrediensene for lengst ferdig blandet - og lunten tennes stadig flere steder.

Norge har klart seg godt økonomisk, og vi har vært spart for de økonomiske nedgangstider - så langt. Men det vil dessverre ikke vare veldig lenge.....

Rett har han ikke. Det er bare et tidsspørsmål før vi får lignende tilstander i Oslo - hvis ikke innvandringen snart kommer under kontroll.

Jeg husker de sa det samme siden 1980-tallet. ;)

Det er åpenbart stor nødvendighet av å få de ukontrollerte høyreekstreme casuals under kontroll, også.

Dessuten, det er også nødvendig å legge til rette for at man få en heterogen befolkning.

Jeg husker de sa det samme siden 1980-tallet. ;)

Det er åpenbart stor nødvendighet av å få de ukontrollerte høyreekstreme casuals under kontroll, også.

Dessuten, det er også nødvendig å legge til rette for at man få en heterogen befolkning.

Og de har fått rett - gang på gang. I helgen fikk de som sa det i Sverige rett - igjen.

Og de har fått rett - gang på gang. I helgen fikk de som sa det i Sverige rett - igjen.

Ja, hvis det er "kravet" for å få rett, så har jo jeg rett i at de høyreekstreme må kontrolleres bedre hver gang det er bråk på en fotballkamp.

Det har vært opptøyer/vold/krig i Europa lenge før det kom spesielt mange innvandrere - et par verdenskriger, for eksempel. Og en revolusjon i Frankrike. Men det er vel også innvandrernes feil?

GodHatesUsAll

Fattigdom har mye å si her. 70-80 % av menneskene i dette området er arbeidsledige. Det er uansett noen få, sinte ungdom, i et område med over 10000 innbyggere. Mer enn 10000 av disse er like rystet over dette som alle andre.

Angående casuals-kulturen og høyreekstreme: I Norge er dette miljøet fortsatt relativt lite, selv om de en gang i blant blir veldig synlige, som f.eks. i cupkampen for et par uker siden der de begynte med slåssinga si på tribunen. Sjekk hjemmesidene deres, og de refererer til høyreekstrem musikk. Se hva politiet sier.

I Sverige, derimot, er casualsproblematikken ute av kontroll, og vi ser lignende episoder som det vi nå ser i Stockholm etter hver eneste kamp, der det brennes, biler tennes på, butikker ødelegges, osv. Ikke ulikt hva vi så i England før de fikk tatt et skikkelig oppgjør med hooligans-kulturen. 

Det er ganske sikkert de samme mekanismene her: Sinte, unge menn med litt for mye fritid og litt for lite framtidshåp.

I Norge har vi lyktes relativt godt med integreringa, de fleste som vil ha jobb får jobb, og vi har ingen områder med den typen fattigdom vi ser i denne bydelen i Stockholm. 

Så her i Norge er faktisk hooligansbermen et potensielt større problem enn dette. De blir stadig flere og mer voldelige de også.

(Uten at jeg helt ser hva casuals har med dette å gjøre, men her inne er få interessert i å diskutere hva som kan gjøres uansett, da fokuset alltid vil være å benytte enhver anledning til å slenge dritt mot innvandrere).

Ja, hvis det er "kravet" for å få rett, så har jo jeg rett i at de høyreekstreme må kontrolleres bedre hver gang det er bråk på en fotballkamp.

Det har vært opptøyer/vold/krig i Europa lenge før det kom spesielt mange innvandrere - et par verdenskriger, for eksempel. Og en revolusjon i Frankrike. Men det er vel også innvandrernes feil?

Nei Sør - hverken verdenskrigene og casual (u)kulturen skyldes innvandring. Du er vel også den eneste som jeg har sett som har evnet å stille så tåplige spørsmål.

Det vi snakker om her er opptøyene i Sverige, som er de samme som vi ser en rekke andre steder i Europa i det siste, og som er stadig eskalerende.

Skal man løse slike problemer så må man analysere hva de skyldes. De løses ikke ved å stikke hodet i sanden og forsøke å flytte fokuset til casuals og et par verdenskriger.

AnonymBruker

det er også nødvendig å legge til rette for at man få en heterogen befolkning.

Her i Norge skjer det motsatte - innvandring fra kulturer som er veldig ulik vår opprinnelige, og det i så stort oppfang at det er veldig vanskelig å ta godt vare på alle de nye folkene, sørge for at de får arbeid og eksistensmuligheter ellers. Gnisninger mellom ulike befolkningegrupper skjer hele tiden. Denne politikken kan man "takke" regjeringspartiene for.

Det er bare et tidsspørsmål før vi får lignende tilstander i Oslo - hvis ikke innvandringen snart kommer under kontroll.

Selv uten innvandring ville samme slags tilstander finnes, bare ikke så markert. Det kommer av at fjernkulturell befolkning vokser mye kraftigere enn befolkningene ellers og ingen der er ikke tegn til mer moderate innstillinger om islamisering og jødehat og forventninger ellers til staten.

Søker man på "opptøyer"/"riots", "Oslo" og "2008" på youtube.com, så ser man fort hvem som stod bak - hovedsaklig jødehatere på venstresiden i samrøre med ekstrem-muslimer. Det blir nok enda flere ganger.

Anonymous poster hash: abf9c...420

Annonse

(Uten at jeg helt ser hva casuals har med dette å gjøre, men her inne er få interessert i å diskutere hva som kan gjøres uansett, da fokuset alltid vil være å benytte enhver anledning til å slenge dritt mot innvandrere).

Poenget med å nevne det var å påpeke at dette er et generelt "sinte unge menn"-problem, gjerne med høyreekstremisme også, mer enn bare et innvandrerproblem.

Saken er jo at arbeidsledigeten i Sverige er skyhøy for ungdom, og det er dette som ligger bak, fremfor at "de har brun hud", slik det påpekes i kommentarfelt.

I stedet for det, blir handlingene misbrukt til generelt anti-innvandrer piss, selv om det store flertall av innvandrere verken har noe med det å gjøre, og er like sjokkert enn folk flest.

Nord og ned

Mer enn 10000 av disse er like rystet over dette som alle andre.

Det vet du selvsagt ingen ting om, like lite som du tydligvis vet hva fattigdom er. Å bruke selvforskyldt utenforskap i arbeidslivet som unnskyldning til å bedrive vold og hærverk er patetisk pisspreik ad mass.

Endret av Nord og ned

Tipper Casuals er fra alle grupper av politisk skala. De kan være hvem som helst. Kan være deg, kan være meg. Casuals banker ikke tilfeldige folk, de sloss mot andre casuals. Fight Club om du vil. De trenger ikke være sinte en gang, de har bare en utageringsstil som er anderledes enn det som er 'akseptert'. Litt pussig egentlig, menn har da i alle tidsaldre ønsket å dominere andre (menn) gjennom det å være tøffere kriger. I vårt moderne samfunn har vi lagt en del lover og relger som gjør det mindre stuerent å drive på med slikt. Med fare for å høres helt barbarisk ut kan jeg skjønne noe av spenningen som ligger bak avtalte slosskamper med masse folk.

GodHatesUsAll

Tipper Casuals er fra alle grupper av politisk skala. De kan være hvem som helst. Kan være deg, kan være meg. Casuals banker ikke tilfeldige folk, de sloss mot andre casuals. Fight Club om du vil. De trenger ikke være sinte en gang, de har bare en utageringsstil som er anderledes enn det som er 'akseptert'. Litt pussig egentlig, menn har da i alle tidsaldre ønsket å dominere andre (menn) gjennom det å være tøffere kriger. I vårt moderne samfunn har vi lagt en del lover og relger som gjør det mindre stuerent å drive på med slikt. Med fare for å høres helt barbarisk ut kan jeg skjønne noe av spenningen som ligger bak avtalte slosskamper med masse folk.

I Norge flyr casuals på hverandre, men i stadig større grad gjør de det blant hauger av uskyldige mennesker, som i cupkampen for et par uker siden, og som de gjør det mot kafeer og puber sentralt i Oslo en helt vanlig lørdag. Og her er det vanlige folk.

I Sverige er det derimot helt annerledes, da pøbelen er betydelig flere. Her går det utover politiet, bygninger, biler, og uskyldige.

Sverige er nære ved å få samme hooligensproblem som de for 30 år siden hadde i England. 

http://www.guardian.co.uk/football/blog/2010/oct/19/hooliganism-sweden

Sånn sett kan ikke de problemene Sverige har med casuals sammenlignes med problemene vi har med casuals i Norge. Det samme gjelder Sverige og innvandring. Vi har lyktes betydelig bedre enn Sverige hva innvandring angår.

Sverige har generelt sett langt flere problemer forbundet med fattigdom enn vi har her. 

Jada, jeg vet at det finnes mennesker som ikke mener det er noen sammenheng mellom kriminalitet, fattigdom og dårlige framtidsutsikter, men er det noe det finnes mye forskning på er det dette da den typen opptøyer vi ser nå ikke er noe nytt. 

.

I Sverige er det derimot helt annerledes, da pøbelen er betydelig flere. Her går det utover politiet, bygninger, biler, og uskyldige.

Sverige er nære ved å få samme hooligensproblem som de for 30 år siden hadde i England. 

Jeg skal gjette (og dette er bare ren gjetting fra min side), Norske Casuals befinner seg mer i en 'Fight Club' modus hvor det er generell 'kjedsommelighet', spenningssøking etc. Vi har det bra i Norge, og har hatt det lenge. Det er ingenting å være skikkelig sinna på.

I England har det vært ekstreme tider med nedgangstider, arbeidsledighet etc. Under slike forhold blir fortvilelse oftere manifistert i slike fenomener som plyndring, vold og generell 'sinna'.

Sverrige er litt i en mellomting. I Sverrige er det fler sinna unge menn enn det er i norge, og mer drabantbyslum som veldig godt kan utvikle seg til ganske betente områder. Steder som vi kan se i Norge om noen år. Det er ikke like tøft i sverrige som det var i England, men vi skal vel ikke skyve under en stol at det er ikke _helt_ likt i pengepungen vår.

Jeg tilhører forøvrig de som er hellig overbevist om at det er en ganske klar sammenheng mellom antisosial atferd og fattingdomsproblematikk.

GodHatesUsAll

Jepp, sammenligningen med norske casuals og Fight Club er i stor grad også min erfaring. Dette er ikke vanlige snørrunger av den typiske hooligans-typen (selv om miljøet selvsagt tiltrekker seg litt sånt også - og det er nok disse som lar kampene skli ut på tribuner, puber, osv), men veldig ofte er det voksne mennesker som normalt lever anstendige liv, og som tar det ut på denne måten. Omtrent som ekstremsport.

Fram til det sklir ut og den mer typiske hooligansen tar over, tror jeg dette kan sammenlignes med Fight Club.

Og derfor mener jeg for øvrig at disse menneskene burde blottlegges i avisene uten sladding, for dette er mennesker som i stor grad ikke tåler det sosiale stigmaet det er å få trynet sitt på forsiden av VG som slåsskjempe. Det tar seg dårlig ut når du på mandagen sitter i styremøte. Og det vil sannsynligvis få mange til å gi seg. 

Så lenge det foregår i relativt siviliserte former kan de slåss så mye de vil for meg, men problemet er at det vil eskalere. 

Endret av GodHatesUsAll

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...