Nøtteskall Skrevet 21. mai 2013 Skrevet 21. mai 2013 Jeg drikker ca en flaske vin i uka, noen ganger mindre. Men gjennomsnittlig er det ca det. Jeg føler selv at det er veldig godt for psyken min. Jeg tenker friere og bedre og føler jeg reflekterer bedre over min egen livssituasjon hvis jeg tar meg en dram. Det åpner opp sinnet mitt. Kan det være bra for meg og mine depresjoner at jeg faktisk drikker såpass mye? eller er det dumt av meg. Jeg er litt redd for helsa mi. Men det er så utrolig godt å koble litt ut alle bekymringer noen timer. Jeg kommer heller ikke til å drikke mer enn denne vinflaska og er ingen fare for det. Kanskje er jeg blitt avhengi av dette her. Men føler det hjelper veldig på psyken og jeg har noe å glede meg til i helga. 0 Siter
laban Skrevet 21. mai 2013 Skrevet 21. mai 2013 Jeg drikker ca en flaske vin i uka, noen ganger mindre. Men gjennomsnittlig er det ca det. Jeg føler selv at det er veldig godt for psyken min. Jeg tenker friere og bedre og føler jeg reflekterer bedre over min egen livssituasjon hvis jeg tar meg en dram. Det åpner opp sinnet mitt. Kan det være bra for meg og mine depresjoner at jeg faktisk drikker såpass mye? eller er det dumt av meg. Jeg er litt redd for helsa mi. Men det er så utrolig godt å koble litt ut alle bekymringer noen timer. Jeg kommer heller ikke til å drikke mer enn denne vinflaska og er ingen fare for det. Kanskje er jeg blitt avhengig av dette her. Men føler det hjelper veldig på psyken og jeg har noe å glede meg til i helga. Mengden i seg selv er etter min mening ikke noe problem i det hele tatt. Hva tror du en fra Frankrike eller Italia ville ment om et konsum på 3/4 liter vin pr uke? Men det er et poeng at man ikke blir verken fysisk eller psykisk avhengig av alkohol, altså at man kan la være dersom det skulle bli nødvendig (f.eks. fordi man må kjøre eller ta medisin) uten at helgen / kvelden føles "ødelagt", at man ikke dropper andre aktiviteter fordi alkoholen føles viktigere eller "bedre", og at ikke forbruket går jevnt oppover - altså at man må ha mer og mer for å oppnå samme "kosen". Det virker ikke som om du er i noen av disse faresonene, det er helt generelle synspunkter fra min side. Så lenge de ikke stemmer for deg, synes jeg ikke du skal være engstelig. 0 Siter
Nøtteskall Skrevet 21. mai 2013 Forfatter Skrevet 21. mai 2013 Mengden i seg selv er etter min mening ikke noe problem i det hele tatt. Hva tror du en fra Frankrike eller Italia ville ment om et konsum på 3/4 liter vin pr uke? Men det er et poeng at man ikke blir verken fysisk eller psykisk avhengig av alkohol, altså at man kan la være dersom det skulle bli nødvendig (f.eks. fordi man må kjøre eller ta medisin) uten at helgen / kvelden føles "ødelagt", at man ikke dropper andre aktiviteter fordi alkoholen føles viktigere eller "bedre", og at ikke forbruket går jevnt oppover - altså at man må ha mer og mer for å oppnå samme "kosen". Det virker ikke som om du er i noen av disse faresonene, det er helt generelle synspunkter fra min side. Så lenge de ikke stemmer for deg, synes jeg ikke du skal være engstelig. Jeg har levd slik med denne vinflaska i noen år nå, men ikke drukket hver helg. Det kan jo være skadelig men funker veldig godt for min psykiske helse. Er klar over at mange drikker mye mer enn meg. Jeg er glad for at denne vinen fortsatt virker og at jeg ikke trenger å øke dosen. Det passer meg veldig godt å ha det slik. Man kan jo bli immun mot virkningen. Men det har enda ikke skjedd. 0 Siter
PandaAmanda Skrevet 21. mai 2013 Skrevet 21. mai 2013 Det syns jeg ikke var mye. Jeg drikker ca ett glass vin daglig og det blir mer enn 1 flaske i uka. Jeg koser meg med glasset mitt. Det forbindes med et pusterom og jeg slapper bedre av. Har aldri falt meg inn at det skal være noe galt i det og syns selv jeg har et ganske normalt alkoholforbruk. 0 Siter
Gjest Xtra Skrevet 21. mai 2013 Skrevet 21. mai 2013 Jeg drikker ca en flaske vin i uka, noen ganger mindre. Men gjennomsnittlig er det ca det. Jeg føler selv at det er veldig godt for psyken min. Jeg tenker friere og bedre og føler jeg reflekterer bedre over min egen livssituasjon hvis jeg tar meg en dram. Det åpner opp sinnet mitt. Kan det være bra for meg og mine depresjoner at jeg faktisk drikker såpass mye? eller er det dumt av meg. Jeg er litt redd for helsa mi. Men det er så utrolig godt å koble litt ut alle bekymringer noen timer. Jeg kommer heller ikke til å drikke mer enn denne vinflaska og er ingen fare for det. Kanskje er jeg blitt avhengi av dette her. Men føler det hjelper veldig på psyken og jeg har noe å glede meg til i helga. En flaske vin i uka er da virkelig ikke mye, og særlig ikke når du fordeler det over mange dager. Å drikke en vinflaske eller mer i slengen, eller i det hele tatt mange alkoholenheter hver dag, er nok derimot usunt på flere måter. 0 Siter
la cerveza mas fina Skrevet 21. mai 2013 Skrevet 21. mai 2013 En flaske vin i uka er da virkelig ikke mye, og særlig ikke når du fordeler det over mange dager. Å drikke en vinflaske eller mer i slengen, eller i det hele tatt mange alkoholenheter hver dag, er nok derimot usunt på flere måter. Det er ikke mye med én flaske vin i uka, det er ikke noe farlig med tanke på somatisk helse, men vil bare påpeke at det ikke er så enkelt som at det er bedre å fordele den "ukesrasjonen" i stedet for å drikke alt på én dag. Det henger sammen med at alkohol er en gift som virker på flere områder i kroppen. For leveren sin del er det helt klart best å fordele det utover. For andre områder / funksjoner i kroppen kan det være vel så greit å drikke alt på én dag. Det blir litt som med godteri; legen sier fordel det, tannlegen sier spis alt på én gang... men dette er selvsagt bare av "akademisk" interesse i dette tilfellet, som jeg nevnte tidligere, én flaske går bra. Det er vel en 5-6 enheter alkohol i en vanlig vinflaske. En skal helt opp på 21 enheter per uke før det ifølge helsemyndighetene er regnet som skadelig. Ikke noen grunn til å drikke mer, selvsagt, men på mange måter tror jeg det faktisk kan være sunt med litt alkohol. Hvis man har lært seg gode drikkevaner og måtehold i forhold til alkohol, så tror jeg man kan vedlikeholde dette ved et nøkternt / moderat forbruk. Det er mye verre om man er sånn "enten-eller", etter min mening. På og av drikkinga. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 21. mai 2013 Skrevet 21. mai 2013 Et uproblematisk forbruk :-) 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 21. mai 2013 Skrevet 21. mai 2013 Jeg drikker ca en flaske vin i uka, noen ganger mindre. Men gjennomsnittlig er det ca det. Jeg føler selv at det er veldig godt for psyken min. Jeg tenker friere og bedre og føler jeg reflekterer bedre over min egen livssituasjon hvis jeg tar meg en dram. Det åpner opp sinnet mitt. Kan det være bra for meg og mine depresjoner at jeg faktisk drikker såpass mye? eller er det dumt av meg. Jeg er litt redd for helsa mi. Men det er så utrolig godt å koble litt ut alle bekymringer noen timer. Jeg letter ikke på et øyelokk når det gjelder mengden du beskriver at du drikker pr uke, men jeg stusser litt over at du med en så liten mengde innabords føler at du tenker friere, slapper av, stresser ned og åpner sinnet ditt. Og når du sier "tar meg en dram", lurer jeg på om du kanskje tyller i deg mer (og annet) enn den ene vinflaska. Men det er mulig det bare er et uttrykk jeg ikke er vant med? Jeg drikker også ei flaske vin i snitt i uka, men det er jo fordi jeg synes det er godt, jeg gjør det ikke for å slappe av. 0 Siter
Marie Mel Skrevet 21. mai 2013 Skrevet 21. mai 2013 Når man tar seg et glas vin slik på kvelden, så setter man seg ned for å nyte den og slappe av. Det er kanskje ikke bare vinen som får en til å slappe av, men settingen i avbrekket fra alt annet også. Så gjør en jo ofte noe en vil selv. En god prat med noen, tv, bok, bare sitte å tenke og filosofere osv. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.