Gå til innhold

NHD - psykisk syke og jobb

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kjenner flere som kunne gått inn i arbeidslivet igjen, dersom det bare hadde fantes reduserte stillinger. Men hele samfunnet, med fagforeningene i spissen, kjemper hardt for å skape kun heltidsstillinger. Det gjøre det vanskelig å komme på jobbintervju og si at jeg vil gjerne ha jobben men bare på halv tid.

Disse overlates til uføretrygd, eller tvinges inn på tiltak (vernede arbeidssteder) der man ikke føler verken mening eller interesse, fordi man egentlig er utdannet til noe helt annet, men som det altså ikke finnes stillinger for.

Anonymous poster hash: d7c7b...7cd

Hei,

jeg er ikke enig i dette. Jeg er frisk, har vært arbeidsledig i snart 8 måneder. Det er for det meste deltidsstillinger å søke på. Jeg ønsker å ha en heltidsstilling slik at jeg kan klare meg økonomisk selv, men det er for det meste deltidsstillinger som er utlyst.

Fortsetter under...

Skrevet

Anonymbruker har rett i at fagforeningene ønsker bort deltidsstillinger. De jobber aktivt for å få bort deltidstililngene. Og de jobber aktivt for å få fagutlærte inn i alle stillinger og inn i deres fagforbund.

Det vil bli vanskeligere å komme inn på arbeidsmarkedet som ufaglært i framtiden. De små brøkene (deltidsstillingene) tillater de å bruke ufaglærte i. Slik at de har en fast 20 % stilling og jobber resten ekstra.

Disse små brøkstillingene ønsker fagforeningen bort.

Men deltidstillinger finnes og er ikke bare lett å få fjernet. De som har fast 20 % og ufaglærte er billig arbeidskraft og kan brukes mye ekstra til der det er behov. Enkelt for arbeidsgiver, men ingen god avtale for den ansatte. (Det passer for noen å jobbe slik.)

AnonymBruker
Skrevet

Problemet er at det nesten er umulig å få jobb om man har et tomrom på mange år i cv'n. Svært få vil ansette noen med psykisk sykdom. Arbeidsgivere må betale de første 14. dager av en evt. sykemelding, og det er derfor.

Anonymous poster hash: 9b65f...f40
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er helt riktig at mange ville fått det langt bedre om de hadde en jobb.

Jeg ser minst tre utfordringer.

1. Finne gode jobbtilbud

2. Nordmenns innstilling til jobb. Det har dessverre blitt slik at mange synes det er helt ok å leve et forsørget liv der det å slippe å jobbe oppfattes som et gode/ønskelig.

3. Det må også være økonomiske insentiver. De som jobber må merke en forskjell i pungen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...