Gå til innhold

Dele opp kornene i en kapsel (Efexor)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen her som vet om Efexor mister noe av sin virkning når man åpner kapselen og spiser de små kornene? Feks at man spiser 3 av 6 korn i en 75 mg's kapsel så dette blir37, 5 mg.

Dette var fastlegen min usikker på også.

stjernestøv
Skrevet

Har hørt at man ikke skal dele kapsler, er vel meningen det skal løse seg opp selv?

Skrevet

Har hørt at man ikke skal dele kapsler, er vel meningen det skal løse seg opp selv?

Ok. Det var synd. Håpet jeg kunne bruke opp gammel meds jeg har liggende. Har endel. Det var synd.

Men takk for svar :)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Fra Felleskatalogen:

Tas hele. Skal ikke deles, knuses, tygges eller løses opp.

Skrevet

Fra Felleskatalogen:

Tas hele. Skal ikke deles, knuses, tygges eller løses opp.

Jeg stusser over at fastlegen min ikke kunne svare på dette når det står der i felleskatalogen.

Hadde jeg ikke spurt her, ville jeg delt dem fordi jeg har to esker (og som jeg bare får kaste).

Takk for svar :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg stusser over at fastlegen min ikke kunne svare på dette når det står der i felleskatalogen.

Hadde jeg ikke spurt her, ville jeg delt dem fordi jeg har to esker (og som jeg bare får kaste).

Takk for svar :)

Hva om man kan få tak i tomme kapsler og fordele innholdet over i dem, slik at dosen blir halvert? Jeg vet ikke om det er å få kjøpt tomme kapsler (i så fall er det sikkert viktig at kapslene er av samme type), eller om det går an å gjøre det på den måten.

Poenget med  at medisinen må tas i kapsel, er i hvertfall i noen tilfeller fordi medisinen skal løse seg opp lengre ned i systemet og ikke i magesekken.

Med ery max kapsler, sa legen at jeg kunne åpne kapslene og ta medisinen (små kuler) uten å svelge kapslene, da jeg har svelgeproblemer. 

Anonymous poster hash: 692cd...f53

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...