Gå til innhold

Hvordan mestre dette?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er ekstra mange utfordninger om dagen og på toppen skal jeg snart ha en viktig eksamen. Dessverre er jeg plutselig veldig plaget av flashbacks til jeg blir helt fjern blandet med frustrasjon og sinne pga et overgrep. Dette gjør det vanskelig å lese og forberede meg til eksamen. Jeg prøver og jobber, men så må jeg legge det fra meg. Det er liten tid og jeg prøver å komme gjennom dette uten å stresse, og jeg føler meg på én måte lite stresset selv om minnene kommer og ødelegger for meg. Nå trenger jeg rett og slett noen tips til hva jeg kan prøve å gjøre for å komme gjennom de siste dagene. Ingenting av det vanlige som å sove, spise, avspenningsøvelser, andre avledningsmanøvre men det hjelper ikke stort. Kan noen hjelpe meg??? Anonymous poster hash: efa30...943

Skrevet

Det er ekstra mange utfordninger om dagen og på toppen skal jeg snart ha en viktig eksamen. Dessverre er jeg plutselig veldig plaget av flashbacks til jeg blir helt fjern blandet med frustrasjon og sinne pga et overgrep. Dette gjør det vanskelig å lese og forberede meg til eksamen. Jeg prøver og jobber, men så må jeg legge det fra meg. Det er liten tid og jeg prøver å komme gjennom dette uten å stresse, og jeg føler meg på én måte lite stresset selv om minnene kommer og ødelegger for meg. Nå trenger jeg rett og slett noen tips til hva jeg kan prøve å gjøre for å komme gjennom de siste dagene. Ingenting av det vanlige som å sove, spise, avspenningsøvelser, andre avledningsmanøvre men det hjelper ikke stort. Kan noen hjelpe meg???

Anonymous poster hash: efa30...943

Leit å lese at du sliter med dette nå som du har viktige dager foran deg.

Vi er alle forskjellige så det finnes nok ikke en oppskrift som gjelder for alle.

Det jeg selv har hatt nytte av er å sette av tid hver dag til å skrive ned tanker som er der, det være seg innholdet i flashbackene eller andre bekymringer. For min del gir det muligheten for å legge det fra meg for en stakket stund. Hvis du har noen du kan skrive til, en du stoler på, kan det kanskje være til hjelp. Noen har en dagbok, eller en loggbok som kan "ta imot" den slitsomme materien.

Jeg kjenner selv hvordan jeg klarer å skrive vonde tanker vekk/til side. Selv om de kommer tilbake kan det forhåpentligvis gi deg noen timer "fri" så du kan få konsentrert deg om lesingen til eksamen.

Lykke til!

AnonymBruker
Skrevet

Leit å lese at du sliter med dette nå som du har viktige dager foran deg.

Vi er alle forskjellige så det finnes nok ikke en oppskrift som gjelder for alle.

Det jeg selv har hatt nytte av er å sette av tid hver dag til å skrive ned tanker som er der, det være seg innholdet i flashbackene eller andre bekymringer. For min del gir det muligheten for å legge det fra meg for en stakket stund. Hvis du har noen du kan skrive til, en du stoler på, kan det kanskje være til hjelp. Noen har en dagbok, eller en loggbok som kan "ta imot" den slitsomme materien.

Jeg kjenner selv hvordan jeg klarer å skrive vonde tanker vekk/til side. Selv om de kommer tilbake kan det forhåpentligvis gi deg noen timer "fri" så du kan få konsentrert deg om lesingen til eksamen.

Lykke til!

Da må jeg nok bare skrive det til meg selv, for jeg har ingen andre den nesten uka jeg vil vise det til.  Jeg fikk noen få timer fri i dag før minnene og fjernheten kom tilbake og jeg måtte legge det fra meg. Det blir bare å sitte og slåss forgjeves og bruke opp kreftene på det. Jeg synes det høres litt skummelt ut å sette seg ned å skrive tankene, men jeg skal prøve. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan kvitte meg med fjernheten? River meg litt i håret og klør meg på huden bare for å kjenne at jeg er her. Mulig jeg egentlig er veldig sliten og at det er derfor. Jeg trenger bare å holde ut noen dager til. Nekter å kaste inn håndkleet!! 

Skrevet

Trening? Vet ikke om du har prøvd det før, men ofte kan en treningsøkt få det til å "løsne". Trenger ikke være hard trening men det funker best om økten er hard nok til at du er skikkelig sliten fysisk. Kroppen er laget for å bevege seg og mange opplever at å bevege kroppen også kan hjelpe på tankene. Prøv å tømme hodet mens du trener, ikke tenk. Bare fokuser på skrittene du tar, pusten din, repetisjonene om det er styrketrening. Løp som en robot, og  kjenn hvor deilig det er etterpå når kroppen er sliten og hodet er tomt:-)

AnonymBruker
Skrevet

Trening? Vet ikke om du har prøvd det før, men ofte kan en treningsøkt få det til å "løsne". Trenger ikke være hard trening men det funker best om økten er hard nok til at du er skikkelig sliten fysisk. Kroppen er laget for å bevege seg og mange opplever at å bevege kroppen også kan hjelpe på tankene. Prøv å tømme hodet mens du trener, ikke tenk. Bare fokuser på skrittene du tar, pusten din, repetisjonene om det er styrketrening. Løp som en robot, og  kjenn hvor deilig det er etterpå når kroppen er sliten og hodet er tomt:-)

Jeg har en skade i beinet som gjør det umulig for tida. :(

Skrevet

Da må jeg nok bare skrive det til meg selv, for jeg har ingen andre den nesten uka jeg vil vise det til.  Jeg fikk noen få timer fri i dag før minnene og fjernheten kom tilbake og jeg måtte legge det fra meg. Det blir bare å sitte og slåss forgjeves og bruke opp kreftene på det. Jeg synes det høres litt skummelt ut å sette seg ned å skrive tankene, men jeg skal prøve. 

Det skjønner jeg.

Det jeg har gjort når det ikke har vært mulig å sende mailene, som jeg skriver hver dag, er å samle dem; legge dem til side til jeg igjen kan sende dem av gårde. Dette er den beste oppskriften for meg. Den beste støtten som jeg føler. 

Det hjelper også som du skriver å utsette seg for sanselige ting for å komme tilbake til nuet. Det har behandleren min lært meg. Noen ganger må jeg slå meg selv på ben og armer samt å trampe i gulvet for å komme ut av transen/fjernheten/dissosiasjonen. Hjemme kan det hjelpe med en kald dusj eller isbiter i ansiktet. Vel, en må ta i bruk de trivielle hjelpemidler en har for hånden.

AnonymBruker
Skrevet

Ok, kjøleelementer rett på kroppen. Iiiihihiiiik!!  :blink:

Skrevet

Skjønner at du har det tøft.

Jeg vil anbefale deg å i alle fall få rikelig med frisk luft hver dag - om det er sol eller regn er det godt å komme ut. Har du sjø eller skog i nærheten, så kjør dit og sett deg ned og føl naturen, spis lunsj, bla gjennom dagens avis etc. Ta gode pauser fra arbeidet.

Jeg sier også til meg selv i krevende jobbperioder; "here we go!!" og prøver å være glad for at jeg stadig er nærmere å være ferdig med det kjipe - altså mindre tid igjen til å ha det kjipt på, for nå er det bare litt til, så er jeg ferdig! (og at om 100 år er alt glemt, hva som er det verste som kan skje, hva jeg skal gjøre når jeg er ferdig osv...)  

Fokuser på målet. - Hvor tilfredsstillende det vil bli når du er ferdig - og det er du jo snart!!

Det er også lov å bruke DOL som en ventil for stresset. Skriv når det er som verst!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...