AnonymBruker Skrevet 22. mai 2013 Skrevet 22. mai 2013 Hei. Jeg sliter litt med søvnen. Jeg må bruke Truxal for å sove, og det gjør at jeg sover; ellers ville jeg nesten ikke i det hele tatt sovet. Jeg har tabletter på 25 mg. Noen ganger tar jeg 1, andre 2; det kommer an på hvor mye jeg tror jeg må ha for å sove bra. Men dette er veldig vanskelig å beregne syns jeg. Ofte, om jeg tar 2, så er jeg så slapp at jeg ligger over 12 timer i senga. Og tar jeg 1, så er det som oftest slik at jeg sover for lite og blir veldig sliten noen timer etter at jeg har stått opp, slik at det er mest fristende å legge seg igjen (men da sovner jeg ikke, jeg bare hviler kroppen). Det som er litt frustrerende er at det som oftest enten blir for mye eller for lite søvn. Jeg vet ikke om dette direkte har noe med medisinmengden å gjøre. Jeg har diagnosen schizoaffektiv lidelse, bipolar type (bare hypomani). Jeg mistenker jo at det har mest å gjøre med hvor urolig jeg er pga. den sykdommen, ikke mengden medisin. Det er ikke "vonde tanker" som gjør at jeg ikke får sove. Ikke angst heller. Det er rett og slett at jeg er så rastløs. Jeg tenker mye, uten at det er noe "unaturlige" tanker - jeg tenker rett og slett kanskje bare litt fort. Min behandler mener det det er rimelig at jeg må bruke Truxal for søvn pga. lidelsen min. Behandleren mener også det er Truxal som er det rette preparatet. Jeg har prøvd mer "korttidsvirkende" medisiner som Imovane, men de virker ikke på meg. Da er Vallergan bedre, men også denne kommer litt til kort. Jeg er igrunn enig i at det er Truxal som er løsningen. Men hva gjør jeg da med problemene jeg har skissert her? Jeg syns det er så plagsomt å ha så uforutsigbar søvn. Jeg syns også det er leit å tenke på hvor mye tid jeg kaster bort på grunn av søvnproblemene - hvis jeg sover for mye kaster jeg jo desidert bort mye tid, og hvis jeg sover for lite så er jeg ikke opplagt, og det er jo også en måte å kaste bort tid på. Får jo ikke gjort så mye jeg skulle ønske jeg kunne få gjort. Har jo selvsagt tenkt på om jeg kan skaffe meg tabletter på 15 mg også. Da har jeg valgene 15, 25, 30, 45 og 50 mg, med ulike kombinasjoner. Kanskje 30 eller 45 er tingen. Men jeg er litt skeptisk til det og, for meg så virker dette som et problem som er mest knyttet opp til "uforutsigbarheten" i humøret og aktivitetsnivået. Men ja, jeg skal skaffe tabletter på 15 mg så fort som mulig. Det skader jo ikke å prøve. Men jeg lurer på om noen har noen andre råd? Har for eksempel lagt merke til at jeg får ekstra problemer med å sove hvis jeg spiser mye dårlig mat eller hvis jeg legger meg sulten. Er det andre ting? Og hva tenker dere om årsakene til dette problemet jeg har skissert? Tenker på hvordan problemet er knyttet opp til diagnosen... Anonymous poster hash: 2def0...6f6 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.