Gå til innhold

Burde jeg gjøre noe?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

En av mine aller nærmeste har det veldig vanskelig psykisk. Det som gjør det ekstra skremmende er at han utrykker et enormt hat til alt og alle. Gjerne til samfunnet og arbeiderpartiet.  Han kan snakke om et ønske om å skyte og drepe politikere og har sagt at han mener breivik valgte seg feil mål. Det er stort sett i fylla han blir sånn. Han drikker endel nå fordi han har det så ille .Han føler at livet hans nå er ødelagt og at han gjerne kan gå ut med et "stort smell"

Han blir ekstremt kranglete og ufin hvor han føler seg ekstremt krenket som gjør at han han kan si disse tingene. 

Han har aldri gjort noe fysisk av disse truslene og tror heller at selvmordsrisikoene er det som er det mest farlige.  Selv om det verste som skjedde denne gangen var at han ba meg ringe politiet nå fordi at han skulle drepe en navngitt person.

Det jeg vil er at han skal få hjelp for problemene sine. Han er egentlig veldig snill og grei men er på et utrolig svart sted nå i livet sitt.

Anonymous poster hash: e35c0...7de

AnonymBruker
Skrevet

Alle som ikke kan tvangsinnlegges må selv ha et ønske om å få hjelp og jobbe for å bli bedre.

Jeg vet ikke om han kan tvangsinnlegges, men det er i såfall da et krav om at det skal foreligge psykose og/eller (reell) fare for sitt eget eller andres liv.

Du kan jo kanskje høre med fastlegen om han kan tvangsinnlegges. Uansett kan du jo lufte tanken om å søke hjelp. Du kan godt forsøke å overbevise han om at det er det beste å gjøre, kan ikke se hvorfor det skulle skade noe.

Men det er ganske strenge krav til å bruke tvang. Det er veldig mange mennesker som ikke oppfyller kriteriene, men som er syke nok til å få annen behandling uten at de selv ønsker det.

Anonymous poster hash: 09075...4c9
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Du bør gjøre to ting: Varsle Politiet.

Varsle fastlegen hans evt kommuneoverlegen for å få han innlagt i psykiatrien.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal kontakte fastlegen hans i morgen tror jeg. Politiet klarer jeg ikke. Tror aldri han vil gjøre noe fysisk ut av dette. Jeg ønsker ikke å ødelegge livet hans pga dette. Men han trenger hjelp enten han vil eller ikke det er helt tydelig. Problemet er at han ikke har noe tillitt til hjelpeapparatet og har gitt totalt opp.

AnonymBruker
Skrevet

Vel, hvis det er så alvorlig som psykiateren her virker å ha inntrykk av, så er det jo kanskje bedre å "ødelegge hans liv" med tvangsinnleggelse, hvis det er det som faktisk vil skje, enn at han ødelegger andres...

Hvis det skjer er jo i alle fall livet hans ødelagt...

Skrevet

Vel, hvis det er så alvorlig som psykiateren her virker å ha inntrykk av, så er det jo kanskje bedre å "ødelegge hans liv" med tvangsinnleggelse, hvis det er det som faktisk vil skje, enn at han ødelegger andres...

Hvis det skjer er jo i alle fall livet hans ødelagt...

Inntrykket kommer av det postlegger beskriver. Hvor lenge skal denne mannen som er er beskrevet "rope om hjelp"?  

Det står: 

- han utrykker et enormt hat til alt og alle.

- Han kan snakke om et ønske om å skyte og drepe politikere og har sagt at han mener breivik valgte seg feil mål.

- Han drikker endel nå fordi han har det så ille.

- Han føler at livet hans nå er ødelagt og at han gjerne kan gå ut med et "stort smell"

- Han blir ekstremt kranglete og ufin hvor han føler seg ekstremt krenket som gjør at han han kan si disse tingene.

- selvmordsrisikoene er farligs

- han ba meg ringe politiet nå fordi at han skulle drepe en navngitt person.

AnonymBruker
Skrevet

Inntrykket kommer av det postlegger beskriver. Hvor lenge skal denne mannen som er er beskrevet "rope om hjelp"?  

Det står: 

- han utrykker et enormt hat til alt og alle.

- Han kan snakke om et ønske om å skyte og drepe politikere og har sagt at han mener breivik valgte seg feil mål.

- Han drikker endel nå fordi han har det så ille.

- Han føler at livet hans nå er ødelagt og at han gjerne kan gå ut med et "stort smell"

- Han blir ekstremt kranglete og ufin hvor han føler seg ekstremt krenket som gjør at han han kan si disse tingene.

- selvmordsrisikoene er farligs

- han ba meg ringe politiet nå fordi at han skulle drepe en navngitt person.

Ja? Jeg kan da lese? Selv om noen "roper om hjelp" er det ikke sikkert de kvalifiserer for tvangsinnleggelse.

Skrevet

Nei, det er ikke sikkert han blir tvangsinnlagt. Det kommer jo an på hva de sier til fastlegen.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ja? Jeg kan da lese? Selv om noen "roper om hjelp" er det ikke sikkert de kvalifiserer for tvangsinnleggelse.

Det er åpenbart at denne personen kvalifiserer for en tvangsinnleggelse - i det minste til observasjon §3-2.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...