Gå til innhold

Nedfor, ofte

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er litt nedfor. Føler meg ikke bra, og tenker mye negativt om andre mennesker og ting generelt. Jeg har ikke lyst til å legge meg, jeg orker ikke tanken på det å ligge der og stirre i taket, mens tankene surrer som en veivalse og kroppen knurrer.

Jeg har det ofte sånn... er det ikke meningen at jeg skal slippe det? Jeg vet jo livet går opp og ned for alle, men for meg virker det som om det svinger mer, i alle fall nedover.

Jeg har jo problemer med hypomani/depresjon, så det skulle jo tilsi svingninger, men jeg bruker jo medisiner mot dette, dessuten så har jeg inntrykk av at mange mener bipolaritet dreier seg om svingninger over mye større tidsrom (enn bare noen dager). Men ikke vet jeg...

Bruker Lamictal. Brukte antidepressiva tidligere, men Lamictal har funket mye bedre... men jeg syns ikke jeg er frisk/symptomfri.

Det er ikke så ofte jeg tenker dette, men nå tenker jeg bare på hvorfor jeg må ha det som jeg har det. Det er jo selvsagt ufattelig mange som har det verre, men akkurat nå føler jeg meg ganske misfornøyd...

Jeg er for det meste alene da. Hjemme, inne. Har ingen venner. Kanskje dette er grunnen til at jeg ikke blir bra/bedre. Kanskje jeg blir bra hvis jeg legger klutene til på dette feltet.

Men det føler jeg ikke ville være enkelt. Jeg sliter veldig i forhold til andre mennesker. Føler og tenker at de misliker meg og ikke vil meg vel. Er veldig kritisk ovenfor andre. Vil helst bare "være i fred", men innser jo at det ikke er så gunstig det heller...

Anonymous poster hash: d2853...9b3
Skrevet

Har du snakket med behandleren din om dette og eventuelt om du skal prøve å endre på medisineringen hvis du ikke har bra nok effekt?

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar.

Nei har ikke snakket om dette. Det går sånn opp og ned, og jeg pleier å være optimistisk når jeg er til samtale... personlig tror jeg ikke medisinendringer er veien å gå heller, jeg har jo prøvd antidepressiva, og Lamictal som jeg går på nå var mye mer effektiv. Men, men, man veit jo aldri.

Men jeg var vel litt vel negativ i går, har det jo bra nå. Her og nå... det er egentlig litt vanskelig å formidle hvordan man har det når det går så mye opp og ned, og man pleier å bli i godt humør av å gå til samtale.

Tror jeg skal prøve å bli mer "sosial" jeg, langsiktig sett, er nok det som er løsningen.

Skrevet

Takk for svar.

Nei har ikke snakket om dette. Det går sånn opp og ned, og jeg pleier å være optimistisk når jeg er til samtale... personlig tror jeg ikke medisinendringer er veien å gå heller, jeg har jo prøvd antidepressiva, og Lamictal som jeg går på nå var mye mer effektiv. Men, men, man veit jo aldri.

Men jeg var vel litt vel negativ i går, har det jo bra nå. Her og nå... det er egentlig litt vanskelig å formidle hvordan man har det når det går så mye opp og ned, og man pleier å bli i godt humør av å gå til samtale.

Tror jeg skal prøve å bli mer "sosial" jeg, langsiktig sett, er nok det som er løsningen.

Det er positivt å være sosial. :-)

Det er bare du som vet hvor mye disse nedturene plager deg.  Om du synes det er greit å leve med disse svingningene.  Eller om du vil ta det opp med behandleren din om endring av medisinene kan gjøre deg mer stabil.  

Jeg har vært veldig opp og ned selv, og prøvd det meste av medisiner.  Nå ser det ut som jeg har fått noe som fungerer på meg.  Jeg kan ikke huske sist jeg var så stabil over så lang tid som jeg har vært nå.  Jeg føler jeg har fått et nytt liv.  

Håper du kan få et mer stabilt liv.

AnonymBruker
Skrevet

:-)

Men jeg vet jo ikke om disse svingningene er noe som må forventes å oppleve som menneske, eller om det er noe mer.

Det er klart for meg at alt var mye enklere før jeg ble syk. Så sånn sett skulle man vel tenke at det er unormale svingninger. Men på den annen side så kan det jo hende jeg bare har blitt "svak"... slik at jeg overtolker disse svingningene og lar de styre meg.

Hvis det ikke er noe unormalt kan det jo ikke behandles bedre. Hvis jeg er blitt "svak" så må jeg skjerpe meg.

Skrevet

Du tenker slik som jeg gjorde.  Når jeg hadde levd så lenge med svingninger så visste jeg ikke lenger hva som var normalt.  Men jeg ser nå at det ikke var normalt å ha det slik jeg hadde det.  Jeg er ikke alltid på topp nå heller, men det er noe helt annet enn slik det var.  

Du har ingenting å tape på å snakke med behandler om dette, og diskutere om du skal prøve å endre på medisineringen. Har du sjekket blodverdien på lamictal?  Kanskje er det bare en økning på den som skal til.

AnonymBruker
Skrevet

Du tenker slik som jeg gjorde.  Når jeg hadde levd så lenge med svingninger så visste jeg ikke lenger hva som var normalt.  Men jeg ser nå at det ikke var normalt å ha det slik jeg hadde det.  Jeg er ikke alltid på topp nå heller, men det er noe helt annet enn slik det var.  

Du har ingenting å tape på å snakke med behandler om dette, og diskutere om du skal prøve å endre på medisineringen. Har du sjekket blodverdien på lamictal?  Kanskje er det bare en økning på den som skal til.

Hvilke medisiner går du på Toyan ? Kjenner meg godt igjen i det som står her. Jeg skal prøve stemmingsstabiliserende, men har ingen diagnose... heller ikke dette mot bipolar lidelse tro? Har du noen bivirkninger, annet enn at du føler deg mer glad ? ;)

Anonymous poster hash: 23c0f...8a2

Skrevet

Hvilke medisiner går du på Toyan ? Kjenner meg godt igjen i det som står her. Jeg skal prøve stemmingsstabiliserende, men har ingen diagnose... heller ikke dette mot bipolar lidelse tro? Har du noen bivirkninger, annet enn at du føler deg mer glad ? ;)

Jeg bruker wellbutrin, fluoxetin og lithium.  Det var lithium som gjorde de store endringene, men jeg våger ikke å seponere noen av de andre likevel.  Er veldig redd for å bli syk igjen.  Jeg har lite bivirkninger med medisinene.  wellbutrinen ga meg litt søvnproblemer, og lithium gir meg litt skjelvinger på hendene.  Litt ubehagelig å skjenke oppi kaffe til gjestene når jeg har det, men ellers ikke noe problem.  

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker wellbutrin, fluoxetin og lithium.  Det var lithium som gjorde de store endringene, men jeg våger ikke å seponere noen av de andre likevel.  Er veldig redd for å bli syk igjen.  Jeg har lite bivirkninger med medisinene.  wellbutrinen ga meg litt søvnproblemer, og lithium gir meg litt skjelvinger på hendene.  Litt ubehagelig å skjenke oppi kaffe til gjestene når jeg har det, men ellers ikke noe problem.  

Ok. Trodde Lithum bruktes kun for ADHD. Men det er altså stemningsstabiliserende også da. Jeg ville valgt litt skjelvinger mot alle disse svingningene.. og det er vel som du sier at man merker ikke hvor dårlig man er før man har prøvd medisiner. Når jeg har EN bra dag er jeg lykkelig og nyter det, og sånn skal det jo ikke være. Jeg er også klar for medisiner! :)

Det eneste jeg ikke kan ha er noe jeg blir mer trøtt av!

Skrevet

Ok. Trodde Lithum bruktes kun for ADHD. Men det er altså stemningsstabiliserende også da. Jeg ville valgt litt skjelvinger mot alle disse svingningene.. og det er vel som du sier at man merker ikke hvor dårlig man er før man har prøvd medisiner. Når jeg har EN bra dag er jeg lykkelig og nyter det, og sånn skal det jo ikke være. Jeg er også klar for medisiner! :)

Det eneste jeg ikke kan ha er noe jeg blir mer trøtt av!

Jeg har aldri hørt at lithium blir brukt for ADHD.  Det har vært brukt som stemningsstabiliserende i mange år.  

Håper du kan finne effektive medisiner.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...