Gå til innhold

Om å huske mer av traumene

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en gange omfattende traumehistorikk, til og fra gjennom hele livet frem til for fem år siden. 

Har gått i terapi de siste årene, og mye har blitt bedre. Men fortsatt dukker det opp nye minner jevnlig, det er akkurat som om minnene har flere lag og det dukker opp et nytt lag hver gang jeg har jobbet meg gjennom det forrige.

Det føles enormt slitsomt å aldri få fred. Å måtte huske og kjempe hele tiden, mot nye minner og nye følelser knyttet til overgrepene. 

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre med dette. Må jeg bare stå gjennom det til alle lagene er gått gjennom? Kan det medisineres bort? En det en spesiell måte å jobbe på jeg kan prøve for å lette?

Jeg er sliten i kveld fordi jeg nå har begynt å tenke på noe jeg ikke har brukt tid på før. Plutselig er jeg på detaljnivå i enkeltepisoder, og husker mer og føler mer på kroppen. Er bare så sliten av det.

Anonymous poster hash: 734d1...1c8

Fortsetter under...

stjernestøv
Skrevet

Jeg skrev og skrev ut all dritten, føler jeg er ferdig med det nå heldigvis. Så jeg vil anbefale deg å skrive ned alt som kommer opp i minnet, du trenger ikke vise det til noen heller. Brenn hele dritten og bli kvitt det.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har prøvd.

Prøvd å skrive, trene, tegne. Prøvd alt. Og det kan hjelpe der og da,men det kommer igjen. Enten det samme eller noe nytt. Får ikke fred.

Er så sliten av å leve med overgepsbilder i hodet hele tiden, hele tiden måtte sloss for å få de bort, hele tiden kjenne på angsten og redselen i magen. 

Og av å huske nye ting. Det var bedre før, da kvernet jeg på det samme igjen og igjen. Nå dukker det opp nytt hele tiden, ting jeg har glemt. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en gange omfattende traumehistorikk, til og fra gjennom hele livet frem til for fem år siden. 

Har gått i terapi de siste årene, og mye har blitt bedre. Men fortsatt dukker det opp nye minner jevnlig, det er akkurat som om minnene har flere lag og det dukker opp et nytt lag hver gang jeg har jobbet meg gjennom det forrige.

Det føles enormt slitsomt å aldri få fred. Å måtte huske og kjempe hele tiden, mot nye minner og nye følelser knyttet til overgrepene. 

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre med dette. Må jeg bare stå gjennom det til alle lagene er gått gjennom? Kan det medisineres bort? En det en spesiell måte å jobbe på jeg kan prøve for å lette?

Jeg er sliten i kveld fordi jeg nå har begynt å tenke på noe jeg ikke har brukt tid på før. Plutselig er jeg på detaljnivå i enkeltepisoder, og husker mer og føler mer på kroppen. Er bare så sliten av det.

Metakognitiv terapi kan hjelpe. Hvilken type behandling har du fått av din behandler? Har du tatt opp det du beskriver i innlegget, med din behandler?

Anonymous poster hash: 436d1...f8a

Madelenemie
Skrevet

Hei!

For min del handlet det mer om å vedkjenne meg/ erkjenne at uheldige ting/ vold hadde skjedd.

Personlig har jeg ingenting å hente/ tjene på å gå i detaljer, derimot at jeg erkjenner hendelsene er noe annet. På den måten kan jeg lettere forstå visse ting, samtidig som jeg tar konstruktive grep på andre områder.

Hvis jeg skulle gått i detaljer på vold rammet meg som barn ville jeg blitt et ødelagt menneske, jeg trenger kun å erkjenne visse uheldige erfaringer, samt erkjenne at det var ødeleggende, det viktigste arbeide er å finne et redskap / en plan, slik at jeg er sterk nok til å møte minnene når de dukker opp.

Og det siste gjør de, over alt, og alltid, da er det godt å ha en plan, noe å sette ting på plass med.

Det er ikke lett, men viktigere enn å huske alle detaljer er  ha noe å møte minnene med, det er mere der jeg har satt inn mine krefter.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...