Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Du skrev i et tidligere innlegg

Med god opplæring av pasienten og regelmessige kontroller er forgiftning svært sjelden.

Hva går denne opplæringen på? Hva må jeg passe på?  

Jeg har ikke fått noe opplæring men har plukket litt informasjon her på dol, men ser at jeg ikke har fått med meg alt, så jeg synes det hadde vært fint hvis du kunne skrive litt om det. Iallefall om det viktigste.  

Skrevet

Er det  andre her som kjenner til noen nettsteder eller vet litt om dette? Jeg finner litt på nettet selv, men kunne tenkt meg en skikkelig oversikt over hvilke forhåndsregler som bør tas.  Jeg hadde en hard spasertur på mange timer og drakk mye vann.  Bør jeg da redusere?  Tar jeg en tur til syden, bør jeg også da redusere?  Event. hvor mye som skal til for at jeg må redusere og hvor mye må jeg redusere?  Mange slike ting jeg lurer på.  

Skrevet

Er det  andre her som kjenner til noen nettsteder eller vet litt om dette? Jeg finner litt på nettet selv, men kunne tenkt meg en skikkelig oversikt over hvilke forhåndsregler som bør tas.  Jeg hadde en hard spasertur på mange timer og drakk mye vann.  Bør jeg da redusere?  Tar jeg en tur til syden, bør jeg også da redusere?  Event. hvor mye som skal til for at jeg må redusere og hvor mye må jeg redusere?  Mange slike ting jeg lurer på.  

jeg reduserte i syden og endte opp med selvmordstanker. var vel ikke varmt nok til å redusere

Skrevet

jeg reduserte i syden og endte opp med selvmordstanker. var vel ikke varmt nok til å redusere

Det er ikke godt å vite hva som skal til.  Jeg vet alt for lite om hvilke forholdsregler jeg må ta, og ingenting om hvor mye som skal til.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Litium oppfører seg i kroppen på samme måte som Natrium (som er en del av salt (NaCl). For de som husker det periodiske system, befinner Li og Na seg i samme kolonne rett over/under hverandre.

Li utskilles gjennom nyrene, og serumkonsentrasjonen er avhengig av væskebalansen i kroppen.

Det er altså større endringer i kroppens væskebalanse som kan endre serumkonsentrasjonen selv om inntatt dose holdes konstant.

Når får vi endret væskebalanse?

* Ved febersykdom med mye svetting (og kanskje litt for lite væskeinntak). Når vi må skifte klær/laken pga svette.

* Ved gastroenteritter (farang/omgangssyke). Både diarre og oppkast kan gi dette. Ved oppkast får vi heller ikke fylt på.

* Ved større og langvarige anstrengelser om vi ikke klarer å etterfylle.

* Ved brå overgang til langt varmere klima og uten å etterfylle med en gang.

Jeg ser at noen nevner Sydenturer. Den opplyste litiumbruker er oppmerksom på dette og øker umiddelbart vanninntaket ved ankomst syden. Da trenger en ikke endre dose.

Ved endringer i væskebalansen der en ikke får korrigert det umiddelbart, for eksempel oppkast der forsøk på drikke umiddelbart fører til nytt oppkast, må en redusere døgndosen til ca det halve så lenge endringen pågår.

Verre er det ikke.

Skrevet

Jeg ser at noen nevner Sydenturer. Den opplyste litiumbruker er oppmerksom på dette og øker umiddelbart vanninntaket ved ankomst syden. Da trenger en ikke endre dose

Takk for svar.  Dette var nyttig informasjon for meg.  Jeg var ikke klar over at jeg ikke trenger å endre dose når jeg øker vanninntaket samtidig.  Har ikke fått stort mer informasjon enn det jeg finner på nettet.  Det var etter innlegget om at det skal gå 12 timer mellom doseringene jeg forstod at jeg mangler informasjon.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...