Gå til innhold

Ansett innleggelsestrengende, men stoler IKKE på overlege

Anbefalte innlegg

FjellOgDalar
Skrevet

Jeg er utbrent for tida. Psykologen min anbefaler meg sterkt innleggelse på DPS. Dette vil jeg ikke si meg uenig i. Imidlertid eier jeg ikke tillit til overlegen ved den posten jeg har vært ved et par ganger tidligere. Dette fordi det har oppstått trykkfeil i journalen, noe som i sin tur har medført for små doser stemningsstabiliserende. Jeg er NØYE på å se etter hva jeg får i hånda når det deles ut medisiner. Vel kan jeg være destruktiv, men når det gjelder medisiner vil jeg i det minste ha kontrollen på hva jeg svelger ned. Jeg sa ved de nevnte anledningene ganske klart i fra hver eneste gang jeg fikk feil dose i hånda. Psykiateren kom aldri og snakket med meg om hvorfor det var sånn, alt jeg fikk var halvkedde viser fra pleiepersonalet om at "det sto jo sånn og sånn i journalen min." Det var ikke noen ålreit følelse når jeg bare fikk den slengt i trynet. Hva om pasienten er spesielt interessert i medisiner, deres virkninger og interaksjoner - og faktisk har vist det ved flere anledninger? Jeg er en av disse. Litiumspeilet mitt under den innleggelsen lå så pass lavt at jeg visste det ikke ville gi bedring om jeg fortsatte slik. Til slutt ble jeg skrevet ut, og fikk høre fra min faste psykiater at jeg absolutt skulle ta den oppsatte dosering fra før innleggelse.

Situasjonen nå er at jeg er i en opp- og nedtrappingsfase på epilepsimedisiner. Dette tør jeg faktisk ikke legge i hendene til denne psykiateren. Han er godt opp i åra, pensjonsmoden... Sjekket alder på Google... Problemet hans er at han har for mye omtanke for pasientene sine - uten riktig å se at han selv begynner å gå litt ut på dato. Dette er ikke bare mine ord, men også både medpasienter, pårørende og pleiepersonale i kommunen.

Så hva kan jeg nå gjøre om jeg takker ja til en plass på DPS? Har jeg rett til å kreve at en annen lege står som medisinansvarlig? Det er et par stykker ved DPS jeg ville gi svært høy tillit. Leger jeg kjenner litt fra tidligere, og vet er svært grundige - dvs. høre etter, ta dette inn over seg, sjekke det ut og så gi en seriøs og grundig tilbakemelding direkte til pasienten/meg.

Kort sagt: Kan jeg forlange at en annen overlege tar seg av de medikamentelle aspektene mine?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Få med deg en detaljert medikamentliste inkl dosering fra din faste psykiater.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...