Gå til innhold

Tanker og følelser

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det slik at når vi føler noe, så er det en eller flere tanker som kommer før vi føler noe?

Anonymous poster hash: d20ac...66b
AnonymBruker
Skrevet

Tillegg:

Noen formidlet til meg at det bestandig er en tanke som vi har tenkt før det vi føler, som er årsak til at en følelse kommer. Er dette riktig?

Jeg spør ikke om dette i forhold til depresjon (for jeg vet at negative tanker kan føre til depresjon)

, men i forbindelse med  traumer og mishandling og følelser i forbindelse med dette, og evt følelser som kommer i andre sammenhenger.

Skrevet

Er det slik at når vi føler noe, så er det en eller flere tanker som kommer før vi føler noe?  Anonymous poster hash: d20ac...66b

Det er vel heller slik at tanker gir følelser - og omvendt...?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg mener at det ikke alltid er slik. Jeg mener at noen ganger kommer følelsene direkte uten forutgående tanke.

Den sansen som har mest direkte tilgang til følelsene er luktesansen.

Skrevet

Jeg mener at det ikke alltid er slik. Jeg mener at noen ganger kommer følelsene direkte uten forutgående tanke.Den sansen som har mest direkte tilgang til følelsene er luktesansen.

Regner med det var trådstarter du svarte her nå.....

Skrevet

Pst. Anbefaler at du (og andre) siterer den dere svarer så vi vet hva dere svarer på :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener at det ikke alltid er slik. Jeg mener at noen ganger kommer følelsene direkte uten forutgående tanke.

Den sansen som har mest direkte tilgang til følelsene er luktesansen.

Tusen takk for svar og for at du gir så mye hjelp!

Jeg har erfart mange ganger at det er slik som du beskriver her.

Jeg har også erfart at  lyder fører til at følelser kommer.

la cerveza mas fina
Skrevet

Tusen takk for svar og for at du gir så mye hjelp!

Jeg har erfart mange ganger at det er slik som du beskriver her.

Jeg har også erfart at  lyder fører til at følelser kommer.

Nå er det sikkert riktig det NHD sier, men jeg mener jo at dette ikke er et spørsmål man kan bruke subjektive opplevelser for å besvare... det er jo et mer "vitenskapelig" spørsmål enn som så. Man kan jo erfare enten eller dette, uten at det er noe bevis for noe; man trenger jo ikke føle hva som skjer i sin egen hjern korrekt.

Skrevet

Dersom man ikke siterer, så er det trådstarter man svarer. Mange mener det er unødvendig å sitere når det er hovedinnlegget man gir respons på.

Skrevet

Dersom man ikke siterer, så er det trådstarter man svarer. Mange mener det er unødvendig å sitere når det er hovedinnlegget man gir respons på.

Ok, skjønner. Takk for oppklaring :)

Skrevet

Jeg har tenkt motsatt og svart rett under brukere uten å sitere.  Svarer jeg trådstarter lenger nede i tråden så velger jeg alltid å sitere.  Jeg vet ikke om det er andre som gjør det slik, men kan godt tenke meg at det er det.

AnonymBruker
Skrevet

Hva om alle siterer, men tar bort sitatet om det er veldig langt, og beholder den øverste linjen med nicket og tidspunkt på forfatter, som jeg gjør her?

Skrevet

Jeg har tenkt motsatt og svart rett under brukere uten å sitere.  Svarer jeg trådstarter lenger nede i tråden så velger jeg alltid å sitere.  Jeg vet ikke om det er andre som gjør det slik, men kan godt tenke meg at det er det.

Det er sånn jeg også har tenkt. Derfor har jeg av og til vært en smule forvirret; hvem svarer dem

.

Skrevet

Men du har jo aldri full kontroll på om ditt svar kommer umiddelbart under et annet eller ikke. Dersom en annen skriver og rekker å poste før deg, så forsvinner jo den logikken du nevner.

Skrevet

Men du har jo aldri full kontroll på om ditt svar kommer umiddelbart under et annet eller ikke. Dersom en annen skriver og rekker å poste før deg, så forsvinner jo den logikken du nevner.

Det er sant det, men det kommer opp en melding når andre poster i mellomtiden, så da velger jeg å sitere.  Hvis du ikke siterer så får ikke den du svarer noe varsel, så jeg tror det beste er å svare med å sitere alltid, så slipper vi misforståelser.

Skrevet

Det er sant det, men det kommer opp en melding når andre poster i mellomtiden, så da velger jeg å sitere.  Hvis du ikke siterer så får ikke den du svarer noe varsel, så jeg tror det beste er å svare med å sitere alltid, så slipper vi misforståelser.

Enig i at det ofte er greit å sitere. Men når fagpersoner svarer på spørsmål i en tråd, så synes jeg det er opplagt at svaret normalt er til trådstarter. Selv siterer jeg mye, men det gjør jo også at trådene blir lite lesbare da de samme sitatene kommer om og om igjen.

Skrevet

Enig i at det ofte er greit å sitere. Men når fagpersoner svarer på spørsmål i en tråd, så synes jeg det er opplagt at svaret normalt er til trådstarter. Selv siterer jeg mye, men det gjør jo også at trådene blir lite lesbare da de samme sitatene kommer om og om igjen.

Støtter det du skriver. Grunnen til at jeg i dette tilfellet lurte på hva nhd svarte på, er at nhd tidligere har svart andre enn trådstarter. Derfor var dette uklart for meg. Men du svarte meg på det, og da forholder jeg meg til det du skrev.

Skrevet

Nå forstår jeg også at fagpersoner alltid svarer trådstarter når de ikke siterer, men var ikke klar over det tidligere.  Enig i at det blir mye gjentagelse når du siterer.  Foreslo engang for wm at de kunne ha det du siterer i en mindre rute og heller scrolle hvis det er mer du vil lese.  Det går jo også å ta bort det som står og bare la nicket stå igjen som en skrev lenger oppe i tråden.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...