Gå til innhold

Dårlig samvittighet / skam

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har sånn dårlig samvitthet eller skammer meg over at jeg ikke yter noe til samfunnet. Jobb tenker jeg på... betale skatt...

Jeg vet jo ikke om jeg er syk. For det er jo det som er kravet, mener jeg, for at det ikke skal være galt å motta trygd.

Det er frustrerende å ikke vite at jeg er syk. Når jeg går til behandling (for psyken) så tar vi opp igjen ting vi har snakket om tidligere. Da har jeg jo sagt litt om hva jeg har problemer med. Men ofte er det da slik at det jeg har snakket om tidligere virker på meg som en løgn. Noe jeg har løyet om. Virker helt urealistisk det jeg har sagt... fantasi og oppspinn!

Hadde vært greit å vite om jeg faktisk var syk. Jeg har jo mange ganger forsøkt meg i arbeidslivet etter at jeg fikk diagnosen. Dette kan sikkert noen mene er et tegn på at jeg virkelig er syk. Men jeg ser det ikke sånn. For selv om jeg prøvde hardt der og da, så kan jeg jo ha forandret meg til det motsatte. Altså gi opp...

Og det er akkurat det jeg tror skjer. Får innfall om å komme meg i jobb. Men kort tid etter gidder jeg vel bare ikke det mer...

Jeg vet jo ikke om jeg forstår meg selv riktig med dette. Tanker og følelser er veldig varierende hos meg. Én dag kan jeg tenke at jeg er en slags helt, som folk ser opp til. Jeg fantaserer om at de snakker om hvor "bra" jeg er. Med "de" mener jeg hvem som helst, altså, folk som egentlig ikke vet hvem jeg er engang. Men en annen dag kan jeg tenke at jeg er helt motsatt. Bare skrot. Da tenker jeg at "de" snakker om dette også, og på lignende måte med at jeg "ser" bekreftelser på det at de ser opp til meg i hvordan andre oppfører seg, så "ser" jeg også at de avskyr meg.

Jeg vet ikke om det jeg har skrevet er sykt eller normalt eller midt i mellom. Det får jeg nok aldri noe svar på, for sånn her har jeg hatt det så lenge jeg kan huske.

Det hører jo ut som en lidelse det å ikke være stabil på dette, men jeg aner jo ikke om det er noe normalt og om jeg bare må skjerpe meg...

Anonymous poster hash: b01c7...3ec
AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke jobbe frivillig?

Da gir du også til andre

Det finnes mange frivillige organisasjoner som behøver flere frivillige.

Mange synes at det er svært givende å bidra med frivillig arbeid

Hva er du glad i å gjøre?

På sikt kan du jo søke jobb.

Anonymous poster hash: 947c0...10f

AnonymBruker
Skrevet

Ja er klar over dette, og har jo noen planer. Men er egentlig ikke det som er problemet... problemet er vel at jeg tenker over alle de pengene jeg har fått fra NAV, og alle de pengene jeg ikke har betalt i skatt... (joda, man skatter jo at trygd, dog)

Tenk om jeg egentlig ikke skulle fått de pengene!

Jeg er sikker på at jeg foretar meg en hel drøss med SYNDER mens jeg lever, og snart må jeg betale for det...

AnonymBruker
Skrevet

Har sånn dårlig samvitthet eller skammer meg over at jeg ikke yter noe til samfunnet. Jobb tenker jeg på... betale skatt...

Jeg vet jo ikke om jeg er syk. For det er jo det som er kravet, mener jeg, for at det ikke skal være galt å motta trygd.

Jeg synes ikke at du skal ha dårlig samvittighet eller skamme deg pga at du ikke er i lønnet arbeid.

Det var jo en grunn til at du fikk trygd.

Om du i dag er friskere og føler deg i stand til å arbeide litt, hadde det vært fint om du hadde tatt noen grep for å komme i arbeid.

Kanskje du kan samarbeide med behandleren din om å lage en Individuell Plan, der målet er å komme i jobb?

(på de 2 første linkene kan du laste ned 2 versjoner av tipshefte om IPlan)

http://helsedirektoratet.no/publikasjoner/individuell-plan-plan-for-det-du-trenger-hjelp-til-lettlest-versjon/Sider/default.aspx

http://helsedirektoratet.no/publikasjoner/gjor-det-sa-enkelt-som-mulig-tipshefte-om-individuell-plan/Sider/default.aspx

http://helsenorge.no/Rettigheter/Sider/Individuell-plan.aspx

http://helsedirektoratet.no/helse-og-omsorgstjenester/habilitering-rehabilitering/individuell-plan/Sider/default.aspx

Har du snakket med din behandler om det som du skriver her?

Det hadde vært bra om du gjør det.

AnonymBruker
Skrevet

Ja er klar over dette, og har jo noen planer. Men er egentlig ikke det som er problemet... problemet er vel at jeg tenker over alle de pengene jeg har fått fra NAV, og alle de pengene jeg ikke har betalt i skatt... (joda, man skatter jo at trygd, dog)

Tenk om jeg egentlig ikke skulle fått de pengene!

Jeg er sikker på at jeg foretar meg en hel drøss med SYNDER mens jeg lever, og snart må jeg betale for det...

Jeg håper at du greier å slutte å tenke "Tenk om jeg egentlig ikke skulle fått de pengene!"

Hva mener du med at du må betale for det?

Er disse tankene grubling og bekymringstanker så kan metakognitiv terapi hjelpe deg

AnonymBruker
Skrevet

Ja, kanskje kan metakognitiv terapi hjelpe, har aldri vært i det...

Jeg syns jeg er et veldig dårlig menneske. Kanskje det er det som er kjernen til at jeg ikke er i lønnet arbeid... eller vet ikke det heller, hvis man føler at man er et dårlig menneske ville man vel kanskje forsøkt å bli bedre? Hva er det jeg gjør for å forbedre meg? IKKE EN DRITT!!!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ikke – utifra det du skriver – har berettiget grunn til å føle på skam.

Du gir relativt mye tilbake til samfunnet ved å:

- Spille en rolle – på godt og vondt – for de du har rundt deg.

- Du gir ikke opp med å forsøke deg i arbeid på tross av varierende utfall. Solid styrke!

- Du mottar behandling sannsynligvis i håp om bedring og økt fungering. Behandlingssettinger blir ofte brukt i forskning som for fremtiden kan frembringe bl.a økt forståelse samt nye og bedre behandlingsmetoder.

Anonymous poster hash: b3348...611
AnonymBruker
Skrevet

Kan man stole på at de som jobber i psykiatrien har et korrekt bilde av slike situasjoner (som regel)?

Har hatt flere behandlere, alle sier jeg er syk...

Er det vanlig at de "skjemmer bort" pasientene sine?

AnonymBruker
Skrevet

Kan man stole på at de som jobber i psykiatrien har et korrekt bilde av slike situasjoner (som regel)?

Har hatt flere behandlere, alle sier jeg er syk...

Er det vanlig at de "skjemmer bort" pasientene sine?

Om de har et korrekt bilde blir antagelig noe upresist. Men at de har et kvalifisert "bilde" er det nok mindre tvil om.

Det er nok mer utbredt at de behandler sine pasienter fremfor å "skjemme dem bort".

Anonymous poster hash: b3348...611

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...