Gå til innhold

Er dette optimalt Nhd?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg er konstant deppa og har mange tvangstanker. Mye angst ift det sosiale og spesielt ift relasjoner og sambo. Har voldsomme panikkanfall. Har opplevd seksuelle overgrep, mobbing og omsorgssvikt

Går på 50 mg seroquel, og gjerne mer per dag, lamictal 600, abilify 15, 5mg cipralex som jeg startet med for to dager siden og wellbutrin 300 og valergan 30.Jeg står jo på veldig mange medisiner. Og jeg lurer egentlig på om jeg er riktig medisinert for det jeg sliter med? Er det noe som hadde vært mer optimalt? Sliter så voldsomt at det virkelig er i ferd med å klikke for meg. Er ikke psykotisk. Har eupf, unnvikende pf og ptsd. Går i gruppe og ind.terapi. men ingenting hjelper!

Hva kan gjøres? Jeg vil ha det bedre men vet ikke hvordan.

Anonymous poster hash: 42ffe...aa5

motorPrøysen
Skrevet

Jeg regner med du har én behandler — forhåpentligvis en psykiater — som står ansvarlig for behandlingen og har oversikt over denne coktailen. Hvordan begrunner han den?

Og hvordan har du opplevd at de ulike medisinene har hjulpet mot, evt. lagt til, symptomer? Én ting er i hvert fall sikkert: De medisinene du ikke føler har hjulpet har det ingen hensikt å fortsette med.

Har du forsøkt en SSRI (som Cipralex) aleine på vanlig dose?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg regner med du har én behandler — forhåpentligvis en psykiater — som står ansvarlig for behandlingen og har oversikt over denne coktailen. Hvordan begrunner han den?

Og hvordan har du opplevd at de ulike medisinene har hjulpet mot, evt. lagt til, symptomer? Én ting er i hvert fall sikkert: De medisinene du ikke føler har hjulpet har det ingen hensikt å fortsette med.

Har du forsøkt en SSRI (som Cipralex) aleine på vanlig dose?

Jeg vet ikke hvordan han begrunner den. Er litt utydelig for meg. Av og til tenker jeg å slutte på medisiner. Hadde vært fantastisk om d funket men blir vel bare dårlig.

Jeg vet heller ikke hvordan de ulike medisiner virker på meg. Er dette bra i grunn?

Det er veldig lenge siden jeg har vært uten mange medisiner. Taklet ikke livet uten :-(

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg er enig med motorPrøysen (som sannsynligvis er en fagperson), at SSRI er den sentrale/viktigste medisinen  satse på her basert på det du skriver i første innlegg.

Depresjon, tvangstanker, angst i sosiale relasjoner, panikkanfall og PTSD: For alt dette er SSRI den medisin du skal ha. Konkret bør dosen Cipralex være minst 20 mg, og full effekt trenger ikke komme før etter 2-3 mnd.

motorPrøysen
Skrevet

Jeg vet ikke hvordan han begrunner den. Er litt utydelig for meg. Av og til tenker jeg å slutte på medisiner. Hadde vært fantastisk om d funket men blir vel bare dårlig.

Jeg vet heller ikke hvordan de ulike medisiner virker på meg. Er dette bra i grunn?

Nei, det er ikke bra. Hvordan skal man vite hvorvidt og hvordan en medisin virker hvis man ikke evaluerer for hver gang man legger til?

Syns du skal be om en gjennomgang og diskusjon av medisinering med behandleren din der du sier klart ifra om de symptomene du har nå.

AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er ikke bra. Hvordan skal man vite hvorvidt og hvordan en medisin virker hvis man ikke evaluerer for hver gang man legger til?

Syns du skal be om en gjennomgang og diskusjon av medisinering med behandleren din der du sier klart ifra om de symptomene du har nå.

Ja det skal jeg absolutt gjøre. Han hadde mistanke om at jeg er bipolar også. Men da jeg spurte nærmere om det så sa han bare at jeg i tilfelle er medisinert for det da jeg går på lamictal (?). Men begynte på lamictal for eupfen min da. Men vet søren meg ikke om det er vits i å gå på den (?). Hvis jeg da ikke er bipolar da....men det vet jeg jo ikke...ganske frustrerende i grunn.

InIngenting annet jeg vil enn å redusere medisinene. Psyk sier at jeg trenger wellbutrin og lamictal. Men har ikke sagt noe om ssri, så jeg er vel forvirra. Tenk om en del av symptomene kommer av medisineringen da?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er enig med motorPrøysen (som sannsynligvis er en fagperson), at SSRI er den sentrale/viktigste medisinen satse på her basert på det du skriver i første innlegg.

Depresjon, tvangstanker, angst i sosiale relasjoner, panikkanfall og PTSD: For alt dette er SSRI den medisin du skal ha. Konkret bør dosen Cipralex være minst 20 mg, og full effekt trenger ikke komme før etter 2-3 mnd.

Hei, takk for svar som jeg setter veldig pris på. For jeg har jo ikke gått på ssri. Kan jo være det kan hjelpe da. Wellbutrin skal ikke hjelpe på angst slik jeg har forstått det? Behandler sier jeg max skal gå på 10 mg cipralex ogdet er vel for llite? Han har nevnt bipolar lidelse men har ikke utredet det. Kan jeg be om en utredning? Problemet er at jeg har spurt beh om å gå på 20 mg cipralex eller mer men det vil han ikke så føler meg litt maktesløs nå.

Er det forsvarlig å begynne med reduksjon av de andre medisinene og heller gå opp på cipralex? I samarbeid med behandler selvsagt?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...