Kisses Skrevet 2. juni 2013 Skrevet 2. juni 2013 Hei, dette er kanskje ikke et psykiatri-spørsmål, men jeg leste at dette var mer vanlig blant de med psykiske vansker. Og det har jeg mye av, og går til psykolog. Vet du om det er noen måte å finne ut om man har dette? Om det finnes noen test eller noe? Eller diagnostiseres det kun ut ifra egenrapporterte søvnrapporter? Jeg er også usikker på om enkelte antipsykotika eller depressesiva kan føre til en slik tilstand, og om jeg bør endre medisin. I hvert fall, dette går sånn utover hverdagen og jobben at det er blitt et skikkelig problem. 0 Siter
Tusen takk for hjelp Skrevet 2. juni 2013 Skrevet 2. juni 2013 Hei, dette er kanskje ikke et psykiatri-spørsmål, men jeg leste at dette var mer vanlig blant de med psykiske vansker. Og det har jeg mye av, og går til psykolog. Vet du om det er noen måte å finne ut om man har dette? Om det finnes noen test eller noe? Eller diagnostiseres det kun ut ifra egenrapporterte søvnrapporter? Jeg er også usikker på om enkelte antipsykotika eller depressesiva kan føre til en slik tilstand, og om jeg bør endre medisin. I hvert fall, dette går sånn utover hverdagen og jobben at det er blitt et skikkelig problem. Hvis du har det, kan lysbehandling hjelpe. Her er om diagnostisering: http://www.psykologtidsskriftet.no/index.php?seks_id=290472&a=2 0 Siter
Tusen takk for hjelp Skrevet 2. juni 2013 Skrevet 2. juni 2013 Hei, dette er kanskje ikke et psykiatri-spørsmål, men jeg leste at dette var mer vanlig blant de med psykiske vansker. Og det har jeg mye av, og går til psykolog. Vet du om det er noen måte å finne ut om man har dette? Om det finnes noen test eller noe? Eller diagnostiseres det kun ut ifra egenrapporterte søvnrapporter? Jeg er også usikker på om enkelte antipsykotika eller depressesiva kan føre til en slik tilstand, og om jeg bør endre medisin. I hvert fall, dette går sånn utover hverdagen og jobben at det er blitt et skikkelig problem. Diagnostiske verktøy, se halvveis nede på siden her: http://no.wikipedia.org/wiki/D%C3%B8gnrytmeforstyrrelse#Forsinket_s.C3.B8vnfasesyndrom 0 Siter
motorPrøysen Skrevet 3. juni 2013 Skrevet 3. juni 2013 Diagnostiseres nok først og fremst fra egenrapporterte søvnproblemer, ja. Jeg tviler på at antidepressiva eller antipsykotika fører til det, men begge deler kan gi deg behov for å sove lenger. Søvnhygiene kan hjelpe: å legge seg å stå opp på faste tidspunkter, bare bruke senga til søvn og sex, sørge for at det er mørkt og ikke for varmt på soverommet, få dagslys på dagtid. Ellers er melatonin (Circadin) det preparatet som brukes for dette. Det er et hormon som dannes naturlig i kroppen, har få bivirkninger. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.