Gå til innhold

Forhold med en lærer.

Anbefalte innlegg

PandaAmanda
Skrevet

Det er mulig, jeg kan bare snakke for meg selv - og jeg synes absolutt det er et overgrep når en som både er voksen og myndighetsperson legger opp til sex med en 16-åring. 

Spesielt reagerer jeg på at han sier han "ser at du ikke har det godt".  Det er en sleip måte å innynde seg på.

Takk for din tilbakemelding.

• Svar 46
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PandaAmanda

15

• Marie Mel

8

• Madelenemie

5

• AnonymBruker

4

Mest aktive i denne tråden

Madelenemie
Skrevet

Jeg var i et seksuelt forhold med en lærer da jeg gikk på gymnaset. (15-18 år, men jeg husker ikke helt når det startet, så jeg kan ha vært 16 år.) Han var 15 år eldre, altså 30+

Min behandler mener at dette er overgrep. Har hun rett i det?
Jeg syns ikke det høres riktig ut. Det var ingen vold, tvang eller trusler. Jeg var ikke begeistret for forholdet, men sa ikke ifra til han om det heller, så det kunne ikke han vite.

Kona hans var også lærer på samme skole og det syns jeg var veldig vanskelig.

Jeg hadde overgrepsbakgrunn fra tidligere barndom, men han visste ikke om det. Han viste stor interesse fordi han "så at jeg ikke hadde det godt", noe jeg i starten opplevde som positivt. Jeg dro hjem til han frivillig.

Anonymous poster hash: bbbaa...5c6

Anonymous poster hash: bbbaa...5c6

Hei!

Når en lærer innleder et seksuelt forhold til en elev under 18 år, dvs ikke myndig, er det overgrep.

Uansett om seksuell lavalder 16 år. Man er ikke moden nok når 16 år til ha forhold tll en voksen mann.

Hadde jeg som voksen kvinne innledet et forhold til min psykiater, frivillig, med mitt eget ønske om sex, så ville det ikke vært noe overgrep, fordi jeg evt tok initiativ til det. Hadde min psykiater tatt initiativ ville saken vært en annen. I Danmark er ikke sex mellom pasient og lege lovregulert på samme måte som i Norge og det er mer fornuftig.

Poenget er, det er forskjell på å være en moden voksen person og et barn som er lett å lede.

Det gjør det til overgrep! Og det burde anmeldes da vedkommende nok forgriper seg på andre barn.

Skrevet (endret)

Jo, det ville vært straffbart for din psykiater (ditt eksempel). Det har ikke med alder å gjøre eller hvem som vil ha sex å gjøre. Det har med sårbarheten pasienten er i. Det var en tråd om dette nylig.

Endret av Marie Mel
motorPrøysen
Skrevet

Du har rett i første avsnitt. Det er ubehagelig å vite at jeg kan møte på han i området eller når han tar kontakt. Samtidig føler jeg at jeg ikke har noen "rett" til å plutselig kutte kontakten med han. Da vil han jo sikkert ha en forklaring også?

At du syns kontakten er ubehagelig er mer enn nok grunn. Du velger selv om du vil gi han en forklaring eller ikke.

Dette er hva min behandler sier... Men hvis det er riktig så er det jo planlagt, utspekulert, egoistisk og ondt. Det syns jeg er vanskelig å forholde meg til.

Enkelte handler av og til på en egostisk og ondskapsfull måte, det er virkeligheten hvor mye man enn måtte mislike det. Sannsynligvis har han handla hensynsløst og egoistisk mot mange flere enn deg.

Jeg vet ikke om jeg har plausibel grunn til å ha problemer med dette forholdet. Kanskje det er vanskeligheter pga min fortid før han som lager krøll. Kanskje det hadde vært uproblematisk om ikke det var for dette. I så fall kan ikke han klandres for mine vanskelige følelser?

Du trenger ikke noen plausibel grunn, og det går heller ikke an å gruble seg fram til det. Følelsene dine forteller deg sannheten om hvordan du opplever kontakten med denne mannen nå — som ubehagelig. Ingen mennesker kan styre sine egne følelser med viljen.

Spørsmålet blir hvorfor du prioriterer denne mannens ønsker om kontakt foran å beskytte deg selv mot ubehaget det medfører. Jeg kjenner jo ikke din historie eller det konkrete i kontakten dere har nå, men ut fra det du har skrevet tror jeg det vil være et stort skritt i riktig retning å bryte kontakten med denne mannen. Da tar du også steget fra grubling til handling.

Madelenemie
Skrevet

Jo, det ville vært straffbart for din psykiater (ditt eksempel). Det har ikke med alder å gjøre eller hvem som vil ha sex å gjøre. Det har med sårbarheten pasienten er i. Det var en tråd om dette nylig.

Hei!

Jeg er ikke særlig sårbar! Så man må bruke fornuft!

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Nei, det er lovregulert. "Ubalansen" i slike forhold er ikke situasjons-, persons- eller skjønnsbestemt. Det er en regel. Man skal ikke bruke fornuft, hadde du innledet et forhold til din psykiater, hadde hun gjort noe galt. Uansett. Det har ingen ting med akkurat din robusthet å gjøre.

Anonymous poster hash: 24e92...9c0

Madelenemie
Skrevet

Nei, det er lovregulert. "Ubalansen" i slike forhold er ikke situasjons-, persons- eller skjønnsbestemt. Det er en regel. Man skal ikke bruke fornuft, hadde du innledet et forhold til din psykiater, hadde hun gjort noe galt. Uansett. Det har ingen ting med akkurat din robusthet å gjøre.

Anonymous poster hash: 24e92...9c0

Hei!

Ok

Så hadde jeg passet bedre i Danmark :-)

Skrevet

Du har rett i første avsnitt. Det er ubehagelig å vite at jeg kan møte på han i området eller når han tar kontakt. Samtidig føler jeg at jeg ikke har noen "rett" til å plutselig kutte kontakten med han. Da vil han jo sikkert ha en forklaring også?

Andre avsnitt: 

Dette er hva min behandler sier... Men hvis det er riktig så er det jo planlagt, utspekulert, egoistisk og ondt. Det syns jeg er vanskelig å forholde meg til.

Tredje avsnitt blir litt som første: Jeg vet ikke om jeg har plausibel grunn til å ha problemer med dette forholdet. Kanskje det er vanskeligheter pga min fortid før han som lager krøll. Kanskje det hadde vært uproblematisk om ikke det var for dette. I så fall kan ikke han klandres for mine vanskelige følelser?

(Finnes det noen måte å dele opp sitater her?)

Du har all rett til å kutte kontakten med hvem du vil, når du vil. Ingen har krav på noen forklaring. 

Det er planlagt, utspekulert, egoistisk og ondt å være utro med sin kone, og ikke minst å utnytte en sårbar elev seksuelt. Det er fakta, ikke noe du føler eller ikke føler. 

Han kan klandres fordi dere i det hele tatt hadde et forhold. 

Du trenger ikke finne ut av årsaken til at han gjorde det, hvor ond eller ikke ond han er/var, forklare noe som helst for ham, finne ut av graden av overgrep, din og hans rolle i det hele, spekulere i hva han tenker og mener om det som skjedde (antageligvis ingen ting), hva han tror om deg nå hvis du kutter kontakten, - alt dette spiller ingen rolle. 

Du har vansker med å omgås han, derfor bør du la være å omgås han. Det er ikke feil av deg å føle sånn eller slik, men det er feil av deg å ta noe som helst mer hensyn til ham.

Din behandler har rett, det var overgrep.

PandaAmanda
Skrevet

Det er mulig, jeg kan bare snakke for meg selv - og jeg synes absolutt det er et overgrep når en som både er voksen og myndighetsperson legger opp til sex med en 16-åring. 

Hei!

Når en lærer innleder et seksuelt forhold til en elev under 18 år, dvs ikke myndig, er det overgrep.

Uansett om seksuell lavalder 16 år. Man er ikke moden nok når 16 år til ha forhold tll en voksen mann.

Hva om det var 16-åringen som initierte den fysiske kontakten?

Jeg er litt overrasket over svarene jeg får her. Jeg var ganske overbevist om at de fleste ville si at dette ikke kan kalles overgrep. Det hadde vært litt enklere å få høre at det egentlig bare er min forhistorie før han som gjør dette også til noe vanskelig, når det egentlig burde vært uproblematisk.

Madelenemie
Skrevet

Jeg er litt overrasket over svarene jeg får her. Jeg var ganske overbevist om at de fleste ville si at dette ikke kan kalles overgrep. Det hadde vært litt enklere å få høre at det egentlig bare er min forhistorie før han som gjør dette også til noe vanskelig, når det egentlig burde vært uproblematisk.

Hei!

Jeg baserer mitt svar på meg selv, jeg var så umoden viste så lite om sex før jeg giftet meg, så mulig derfor reagerer.

Jeg mener feks at når voksen, moden, må ta ansvar for sine seksuelle behov og at tull at dette skal fobys og lovreguleres hvis det skjer under samtykke, modenhet mellom voksne.

Derfor mener jeg feks til de flestes overraskelse at sex mellom to som ønsker det, er greit uavhengig av relasjon, alt annet er å undertrykke unaturlig en drift som kan vær en fordel. I tilfeller der det er voksne med en svak identitet og indre utrygghet mener jeg det blir feil, derfor mener jeg det må brukes skjønn.

Skrevet

Jeg slutter meg til de andre her, en lærer skal ikke ha et seksuelt forhold til en 16-årig elev, uansett om 16-åringen tar initiativet. Det er et overgrep.
Skrevet

. Det er ubehagelig å vite at jeg kan møte på han i området eller når han tar kontakt. Samtidig føler jeg at jeg ikke har noen "rett" til å plutselig kutte kontakten med han. Da vil han jo sikkert ha en forklaring også?

Men hvis det er riktig så er det jo planlagt, utspekulert, egoistisk og ondt. Det syns jeg er vanskelig å forholde meg til.

Jeg vet ikke om jeg har plausibel grunn til å ha problemer med dette forholdet. Kanskje det er vanskeligheter pga min fortid før han som lager krøll. Kanskje det hadde vært uproblematisk om ikke det var for dette. I så fall kan ikke han klandres for mine vanskelige følelser?

Juridisk sett så er dette et overgrep, en lærer har ikke lov til å utnytte sin stilling/posisjon til å få sex med en elev. Dette visste læreren og han burde ha latt være å ha et forhold til deg. Som voksen og ansatt i skolen har han både juridisk og moralsk ansvar for at forholdet ble innledet.

Jeg tenker ikke av den grunn at det nødvendigvis var slik at  det var "planlagt, utspekulert, egoistisk og ondt". Egoistisk var det så avgjort! Men det trenger ikke å ha vært meningen til fyren å utnytte deg, han kan muligens bare ha vært veldig selvsentrert og grenseløst opptatt av å oppfylle sine egne behov.

Det er meningsløst at du føler du ikke har rett til å avvise ham/ikke ha noen kontakt. Du har så avgjort rett til å gjøre det som kjennes best ut for deg.

Hva forholdet har gjort med deg i etterkant, er det bare du som vet. Tillat deg å finne ut av hvordan dette har vært for deg, kanskje har det hatt stor betydning, kanskje har det ikke vært så viktig. Uansett så ble du utsatt for en voksen som ikke ivaretok dine behov som ungdom på en ryddig måte.

Jeg tror ikke du av den grunn nødven

PandaAmanda
Skrevet

Hei!

Jeg baserer mitt svar på meg selv, jeg var så umoden viste så lite om sex før jeg giftet meg, så mulig derfor reagerer.

Jeg mener feks at når voksen, moden, må ta ansvar for sine seksuelle behov og at tull at dette skal fobys og lovreguleres hvis det skjer under samtykke, modenhet mellom voksne.

Derfor mener jeg feks til de flestes overraskelse at sex mellom to som ønsker det, er greit uavhengig av relasjon, alt annet er å undertrykke unaturlig en drift som kan vær en fordel. I tilfeller der det er voksne med en svak identitet og indre utrygghet mener jeg det blir feil, derfor mener jeg det må brukes skjønn.

Tenker du da at hvis han oppfattet meg som en moden 16-åring som ønsket å inngå et seksuelt forhold med han så kan det ikke kalles overgrep?

Jeg tror nemlig det var sånn han oppfattet meg. At jeg ikke fikk til å uttrykke hvordan jeg egentlig opplevde det er jo ikke hans feil.

Skrevet

Tenker du da at hvis han oppfattet meg som en moden 16-åring som ønsket å inngå et seksuelt forhold med han så kan det ikke kalles overgrep?

Jeg tror nemlig det var sånn han oppfattet meg. At jeg ikke fikk til å uttrykke hvordan jeg egentlig opplevde det er jo ikke hans feil.

Det er en grunn til at vi har et lovverk som skal beskytte ungdom mot at personer med "makt" skal utnytte dem for å dekke sine egne behov.

Som lærer visste han at det han gjorde var både juridisk og moralsk forkastelig. Det var ikke ditt ansvar å klare å kommunisere dine behov tydelig nok den gangen du var hans elev.

PandaAmanda
Skrevet

Ah.. ok, jeg skjønner nå litt mer av dere og litt mer av meg selv, tror jeg.

Jeg ser at jeg ble veldig opptatt av hvorvidt man kan bruke ordet "overgrep" om dette forholdet, og om det evt har noe å si hvordan HAN oppfatter det.

Jeg skjønner at det kan virke litt uvesentlig i den store sammenhengen, men jeg har masse skam- og skyldfølelser... Og hvor skal jeg plassere disse om jeg ikke finner ut av om det er jeg eller han som skal eie ansvaret?

Skrevet

Hei!

Jeg sier at pasienter er generelt sårbare. Og selv om den følelsen ikke stemmer hver dag for alle, så er de i et pasient - lege/psykiater forhold. Det er som vi skrev i den andre tråden du deltok i, stor forskjell på høyt utdannede og en pasient som søker hjelp. Det er lett å trykke på følelser hos den som søker hjelp. Og selvsagt opplever ikke pasienten det slik. Pasienten blir jo forelsket og tror at en selv styrer forholdet, noe de sjeldent gjør.  

Skrevet

Jeg ser at jeg ble veldig opptatt av hvorvidt man kan bruke ordet "overgrep" om dette forholdet, og om det evt har noe å si hvordan HAN oppfatter det.

Jeg skjønner at det kan virke litt uvesentlig i den store sammenhengen, men jeg har masse skam- og skyldfølelser... Og hvor skal jeg plassere disse om jeg ikke finner ut av om det er jeg eller han som skal eie ansvaret?

Skam og skyld løses hos en behandler som har god greie på overgrep.

Skrevet

Du trenger ikke lure på hvem som skal eie ansvaret. Det er så avgjort ham. Dette er en så klar norm at den til og med er nedfelt i vårt lovverk.

PandaAmanda
Skrevet

Skam og skyld løses hos en behandler som har god greie på overgrep.

Jeg går til en sånn...

Jeg får bare ikke til å godta forklaringene hennes uten en second opinion... eller femten. Jeg var ganske sikker på at hun tok feil. Det var derfor jeg skrev dette innlegget.

Skrevet

Jeg går til en sånn...

Jeg får bare ikke til å godta forklaringene hennes uten en second opinion... eller femten. Jeg var ganske sikker på at hun tok feil. Det var derfor jeg skrev dette innlegget.

I see,

Det går an å bli kvitt skam og skyld. En fordel er selvsagt å stole på behandleren da. Det er jo en annen side ved livet å være veiledningsbar, og stole på de med kompetanse framfor andre.  

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...