Gå til innhold

Det er noe som ikke stemmer - Nhd og andre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter flere dager og uker som tungt deprimert, der jeg har sittet inne i en rotete leilighet, opptil flere dager uten dusjing, dag etter dag uten å vaske meg selv og pusse tennene, sittende i en sofa eller sovende i en seng, ofte gråtende med panikkanfall og langtids isolering har jeg nå begynt på en opptur, jeg vet ikke om det er en frisk opptur eller om det er en syk opptur, så derfor spør jeg dem som har peiling. 

Jeg har fått tanker om sex, ikke døm meg, men jeg har faktisk lyst på sex, noe jeg aldri har hatt, da jeg ikke har hatt en fast partner. 

Jeg har brukt 1500 kr på bare en drøy time. 

Jeg har begynt å rydde igjen, prioriterer rydding framfor å spise, noe som ikke er likt meg. 

Sover ikke, sovner ikke før mellom 4 og 6 om morgenen og har derfor snudd døgnet. 

Har bestilt kredittkort på impuls. 

Har mange ideer om fremtiden og har planer om å spandere ferietur på familien. 

Jeg bestiller abonnement på hobbyklubb på impuls. 

Jeg har mye energi og føler for å være ute i naturen, jeg hater egentlig naturen. 

Jeg føler meg konstant sulten og føler for å spise nesten døgnet rundt. 

Spiser da oftest godteri som forverrer humøret. 

Middagen spiser jeg ikke før sent om kvelden fordi jeg som oftest er opptatt hele dagen, enten med å sove siden jeg ikke sover om natten eller planlegger og prøver å realisere ideene mine. 

Jeg føler en intens kribling i kroppen, akkurat som om kroppen vil bevege seg hele tiden. 

Jeg har tankekaos og faller derfor ofte inn i min egen verden, der jeg kan stoppe opp å glo meningsløst ut i luften i flere minutter. 

Jeg kan bruke opptil en time og vel så det for å finne ut hva jeg skal ha til middag, da jeg ikke klarer å bestemme meg. 

Jeg har mange ideer som jeg tenker kan gå i oppfyllelse, men som andre ville ha ledd av, da prater jeg for eksempel om at jeg skal klare å kurere de alvorlig syke med hendene mine, eller at jeg skal finne svaret på filosofiske spørsmål. 

Nå er klokken over 2 om natten og jeg er ikke det minste trett. 

Jeg tror også jeg har en alvorlig sykdom, i går så ringte jeg legevakta fordi jeg trodde jeg hadde noe galt med hjernen da jeg ble svimmel. 

Er dette typisk for en hypomani/mani?

Fortsetter under...

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke greie på hypomani/mani, men jeg mener at det er lurt at du forteller det som du har skrevet her til din behandler.

Anonymous poster hash: ccdee...9eb
Skrevet

Jeg har ikke greie på hypomani/mani, men jeg mener at det er lurt at du forteller det som du har skrevet her til din behandler.

Skal ringe fastlegen denne uken.. har ikke en psykiater, men venter på å få en behandler. Slik som dette kan jeg ikke ha det. Nå er klokken snart halv 4 og jeg finnes ikke trett enda, selv om jeg bare sov  ca 5 timer forrige natt

AnonymBruker
Skrevet

Skal ringe fastlegen denne uken.. har ikke en psykiater, men venter på å få en behandler. Slik som dette kan jeg ikke ha det. Nå er klokken snart halv 4 og jeg finnes ikke trett enda, selv om jeg bare sov  ca 5 timer forrige natt

Det er fint at du tar kontakt med fastlegen snart, og gjerne allerede i dag.

Jeg er enig i at du ikke kan ha det slik. Jeg håper at du får god hjelp fra din fastlege.

Jeg håper at du snart får sove og at du får sove godt og nok.

Klem

AnonymBruker
Skrevet

Kan du formidle til fastlegen det som du skrev i startinnlegget?

Jeg bruker å ha med huskelapp til fastlegen. Noen ganger har jeg også skrevet til ham og levert det jeg har skrevet så han får lese det i begynnelsen av timen.

Noen ganger er det lettere for meg å gjøre det slik.

Har du en skriver, kunne du skrive ut det du har skrevet om hvordan du har det.

Skrevet

Det er fint at du tar kontakt med fastlegen snart, og gjerne allerede i dag.

Jeg er enig i at du ikke kan ha det slik. Jeg håper at du får god hjelp fra din fastlege.

Jeg håper at du snart får sove og at du får sove godt og nok.

Klem

Takk for et flott svar:)

Jeg har dessverre enda ikke sovnet, så jeg tviler på at jeg kommer til å sovne. 

Kroppen er utmattet, føler meg svimmel igjen, kanskje jeg skal prøve med en nozinan. 

Annonse

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Du har tydeligvis en bipolar lidelse og svinger nå over i en mani.

Oppsøk fastlegen allerede i dag for medisinering og henvisning til psykiatrien.

Skrevet (endret)

Du har tydeligvis en bipolar lidelse og svinger nå over i en mani.

Oppsøk fastlegen allerede i dag for medisinering og henvisning til psykiatrien.

Hva mener du med henvisning til psykiatrien? Tenker du da på en innleggelse på tvangsparagraf eller tenker du poliklinikken? For der er jeg allerede henvist. 

Fikk ikke ringt fastlegen i dag, sovnet så sent at jeg sov meg igjennom telefontiden.  

Får prøve i morgen. 

Hva tenker du er den beste behandlingen for meg i denne tilstanden?

Endret av IsteSitron
Skrevet

Hva mener du med henvisning til psykiatrien? Tenker du da på en innleggelse på tvangsparagraf eller tenker du poliklinikken? For der er jeg allerede henvist. 

Fikk ikke ringt fastlegen i dag, sovnet så sent at jeg sov meg igjennom telefontiden.  

Får prøve i morgen. 

Hva tenker du er den beste behandlingen for meg i denne tilstanden?

Du har jo beskrevet at du har hatt kontakt med psykiatrien i svært mange år. Har du ikke selv en formening om hva som vil være god behandling for deg nå?

Skrevet

Du har jo beskrevet at du har hatt kontakt med psykiatrien i svært mange år. Har du ikke selv en formening om hva som vil være god behandling for deg nå?

Jeg har dessverre ingen formening om hva som er best behandling for meg nå. 

Jeg er egentlig på det stadiet akkurat nå der jeg mener at jeg skal klare å komme meg gjennom dette alene, at jeg ikke er syk nok til å få hjelp. 

Derfor ber jeg andre om hjelp, slik at jeg kanskje kan få råd om hva som er best for meg nå. 

Når jeg ikke ser selv at jeg trenger hjelp, trenger jeg noen som kan forklare meg om jeg trenger hjelp eller ikke og om jeg virkelig er syk nok for behandling. 

Vil ikke trenge meg inn i psykiatrien hvis det ikke er nødvendig, er redd jeg tar opp en plass på sykehuset som en annen kanskje trenger mer enn meg. 

Skrevet

IsteSitron,

Du har fått svar på å ta kontakt med fastlege og NHD skriver også hvorfor.

Du svarer Frosken godt, på at andre må se hva du trenger når du ikke ser det selv.

Skrevet

IsteSitron,

Du har fått svar på å ta kontakt med fastlege og NHD skriver også hvorfor.

Du svarer Frosken godt, på at andre må se hva du trenger når du ikke ser det selv.

Ok, skal ta kontakt med fastlegen. 

Har fått en ny fastlege, så er litt redd for å ta kontakt. 

Har dessverre dårlige erfaringer når det kommer til nye fastleger som ikke kjenner meg. 

Blir som oftest da innlagt når jeg er dårlig. 

Jeg er redd for å bli innlagt, vil klare meg selv, vil ikke ta opp plassen for andre som er alvorlig syke. 

Jeg er jo ikke alvorlig syk hvis jeg er bipolar og manisk? Da tenker jeg de psykotiske trenger det mer enn meg. 

Skrevet

Har dessverre dårlige erfaringer når det kommer til nye fastleger som ikke kjenner meg. 

Jeg er redd for å bli innlagt, vil klare meg selv, vil ikke ta opp plassen for andre som er alvorlig syke. 

Jeg er jo ikke alvorlig syk hvis jeg er bipolar og manisk? Da tenker jeg de psykotiske trenger det mer enn meg. 

Det heldigvis ikke opp til deg å avgjøre hvem som trenger behandling mest. De som har det som yrke og får betalt for slike avgjørelser kan få bestemme det :)  Vi andre går fri de avgjørelsene :)

Annonse

Skrevet

for en som har opplevd det helvete det er å være manisk psykotisk vil jeg si at du bør søke hjelp snarest og bli innlagt og medisinert for mani før det blir skikkelig alvorlig og du blir lagt i reimer og ikke husker noen ting på 1 måned og du blir så kraftig medisinert at du tisser i senga uten at det hjelper noe til å roe ned fordi manien er så kraftig!

Ettter en manisk psykose bruker du ett år på å komme deg, hjernen er helt i ulage og man makter ikke være med venner en gang, man må bare legge seg ned i senga og hvile hjernen. Man er helt ødelagt. så situasjonen din er veldig alvorlig, for det kan bli så ille! Legg deg inn frivillig.

Skrevet

for en som har opplevd det helvete det er å være manisk psykotisk vil jeg si at du bør søke hjelp snarest og bli innlagt og medisinert for mani før det blir skikkelig alvorlig og du blir lagt i reimer og ikke husker noen ting på 1 måned og du blir så kraftig medisinert at du tisser i senga uten at det hjelper noe til å roe ned fordi manien er så kraftig!

Ettter en manisk psykose bruker du ett år på å komme deg, hjernen er helt i ulage og man makter ikke være med venner en gang, man må bare legge seg ned i senga og hvile hjernen. Man er helt ødelagt. så situasjonen din er veldig alvorlig, for det kan bli så ille! Legg deg inn frivillig.

Takk for svar:) 

Vet hvor ille det er når noen tar makten over deg uten at du kan bestemme selv. 

Derfor er det beste en frivillig innleggelse, men jeg vet ikke om jeg er i stand til dette nå, føler meg liksom ikke syk nok til å bli innlagt, er redd for at dem skal ta makten over livet mitt når det kanskje ikke er nødvendig. Er redd at noen dør hvis jeg tar opp en plass nå. 

Har lest litt om mani nå, har lest at dem som er maniske trenger skjerming fra for mye stimuli. 

Jeg kan kanskje skjerme meg selv inne i leiligheten? 

Medisiner kan jeg få av fastlegen. 

Må jeg virkelig innlegges? 

Har ikke sovet i natt heller, dette til tross for at jeg har tatt 100 mg seroquel og 25 mg nozinan. 

Jeg vet ikke hvordan det er mulig. 

Med den dosen innabords burde jeg jo ha sovet for lengst. 

Tankene surrer oppi hodet mitt i lynets hastighet. 

I dag skulle jeg ha en samtale med en person. 

Midt i et samtaleemne bytter jeg rett over til et annet, slik at det jeg sa ikke hadde noen sammenheng. 

Jeg lo bare av det, slik at personen ikke skulle tro jeg er syk. 

Skrevet

Takk for svar:) 

Vet hvor ille det er når noen tar makten over deg uten at du kan bestemme selv. 

Derfor er det beste en frivillig innleggelse, men jeg vet ikke om jeg er i stand til dette nå, føler meg liksom ikke syk nok til å bli innlagt, er redd for at dem skal ta makten over livet mitt når det kanskje ikke er nødvendig. Er redd at noen dør hvis jeg tar opp en plass nå. 

Har lest litt om mani nå, har lest at dem som er maniske trenger skjerming fra for mye stimuli. 

Jeg kan kanskje skjerme meg selv inne i leiligheten? 

Medisiner kan jeg få av fastlegen. 

Må jeg virkelig innlegges? 

Har ikke sovet i natt heller, dette til tross for at jeg har tatt 100 mg seroquel og 25 mg nozinan. 

Jeg vet ikke hvordan det er mulig. 

Med den dosen innabords burde jeg jo ha sovet for lengst. 

Tankene surrer oppi hodet mitt i lynets hastighet. 

I dag skulle jeg ha en samtale med en person. 

Midt i et samtaleemne bytter jeg rett over til et annet, slik at det jeg sa ikke hadde noen sammenheng. 

Jeg lo bare av det, slik at personen ikke skulle tro jeg er syk. 

Jeg holdt meg bare i leiligheten jeg også, og ble sykere og sykere, for man blir ikke skjermet fordi det snurrer for mye oppi hodet. til slutt tar psykosen over. og da er det for sent

Skrevet

Jeg har dessverre ingen formening om hva som er best behandling for meg nå. 

Jeg er egentlig på det stadiet akkurat nå der jeg mener at jeg skal klare å komme meg gjennom dette alene, at jeg ikke er syk nok til å få hjelp. 

Derfor ber jeg andre om hjelp, slik at jeg kanskje kan få råd om hva som er best for meg nå. 

Når jeg ikke ser selv at jeg trenger hjelp, trenger jeg noen som kan forklare meg om jeg trenger hjelp eller ikke og om jeg virkelig er syk nok for behandling. 

Vil ikke trenge meg inn i psykiatrien hvis det ikke er nødvendig, er redd jeg tar opp en plass på sykehuset som en annen kanskje trenger mer enn meg. 

Det er noe med det du skriver som virker litt absurd for meg. Du har jo vært i omfattende kontakt med psykiatrien gjennom svært lang tid, og det er kun noen uker siden tvangsvedtaket ble opphevet. Jeg tror det er viktig at du rådfører deg med de som kjenner deg og at du ikke i så stor grad forsøker å få råd her på nett. Rådene på nett baserer seg jo kun på det du skriver, og dersom du overhodet ikke er i stand til å vurdere dine egne behov, så er du neppe i stand til å beskrive din egen tilstand korrekt heller.

Det er mye apell i dine innlegg og jeg tror det er viktig at du retter din apell mot det lokale hjelpeapparatet og ikke ut "i det store intet".

Skrevet

Det er noe med det du skriver som virker litt absurd for meg. Du har jo vært i omfattende kontakt med psykiatrien gjennom svært lang tid, og det er kun noen uker siden tvangsvedtaket ble opphevet. Jeg tror det er viktig at du rådfører deg med de som kjenner deg og at du ikke i så stor grad forsøker å få råd her på nett. Rådene på nett baserer seg jo kun på det du skriver, og dersom du overhodet ikke er i stand til å vurdere dine egne behov, så er du neppe i stand til å beskrive din egen tilstand korrekt heller.

Det er mye apell i dine innlegg og jeg tror det er viktig at du retter din apell mot det lokale hjelpeapparatet og ikke ut "i det store intet".

Jeg må korrigere deg en del her,, for det første: Jeg har ikke vært i psykiatriens hender i svært lang tid som du sier. Jeg ble først hentet inn i 16 års alder, jeg er snart 22, det vil si at jeg snart har vært psykiatrisk pasient i 6 år. Dette kaller jeg ikke svært lang tid. Det er en stund, men ikke svært lenge, det ville jeg sagt om jeg hadde vært i systemet i 15-20 år. 

Jeg vil også korrigere deg med det du sier om tvangsvedtaket, det ble ikke opphevet for noen uker siden. Det er snart 2 måneder siden. 

Skrevet

Jeg holdt meg bare i leiligheten jeg også, og ble sykere og sykere, for man blir ikke skjermet fordi det snurrer for mye oppi hodet. til slutt tar psykosen over. og da er det for sent

Ringer fastlegen nå:)

Skrevet

Jeg må korrigere deg en del her,, for det første: Jeg har ikke vært i psykiatriens hender i svært lang tid som du sier. Jeg ble først hentet inn i 16 års alder, jeg er snart 22, det vil si at jeg snart har vært psykiatrisk pasient i 6 år. Dette kaller jeg ikke svært lang tid. Det er en stund, men ikke svært lenge, det ville jeg sagt om jeg hadde vært i systemet i 15-20 år. 

Jeg vil også korrigere deg med det du sier om tvangsvedtaket, det ble ikke opphevet for noen uker siden. Det er snart 2 måneder siden. 

6 års kontakt med psykiatrien når man kun er 22 år, er svært lenge. Jeg har jo skrevet til deg før om at det å være mye institusjonalisert i så ung alder, også har noen negative bivirkninger og at du sikkert kommer til å måtte jobbe mye med å få til en god etablering som voksen i egen leilighet. Det er ikke så lett å finne ut av hvordan fungere som voksen med den bakgrunnen du har beskrevet.

Forøvrig tilsvarer snart to måneder ca 8 uker, så da er det jo kun noen uker siden tvangsvedtaket ble opphevet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...