AnonymBruker Skrevet 4. juni 2013 Skrevet 4. juni 2013 Ok, dette kommer kanskje til å høres dumt ut, men jeg prøver allikevel. Jeg har slitt med angst og depresjon i årevis, isolerer meg når det blir for ille, har sterke humørsvingninger, og føler meg mye sliten og "fjern". Som sagt har jeg slitt veldig lenge, og jeg har lest at psykoser eller schizofreni vanligvis har sin debut i tidlig ung voksen alder(der jeg er nå). Er dette en "tvangstanke" (har faktisk lest at mennesker som bekymrer seg for psykose uten å ha opplevd en tidligere, vanligvis grubler for mye over dette og at grublingen kan bli et problem), eller en det en reell fare at psykoser oppstår etter en tid med andre problemer? Disse spørsmålene er nok mest rettet til fagfolk eller dem som har opplevd psykoser selv: Er det mulig å merke at jeg begynner å bli psykotisk, i så fall hvordan? Hvordan finner jeg ut om jeg er "i faresonen" for å bli det? Beklager hvis dette var et merkelig spørsmål. Håper på opplysende og vennlige svar Anonymous poster hash: 09208...a49 0 Siter
ISW Skrevet 4. juni 2013 Skrevet 4. juni 2013 Jeg har aldri hatt depresjon eller psykose, men jeg har tvangstanker (helseangst, som siste året har manifestert seg som angst for psykisk sykdom). I mitt tilfelle er det vel mest frykten for å "bli gal" og gjøre ett eller annet uhensiktsmessig, og / eller frykten for å bli deprimert og skade meg selv. Det som er ganske typisk ved tvangstanker om slikt, er at det virkelig føles som man er på nippet til å bli det man frykter mest. Selv om man på en måte innerst inne vet man ikke er eller blir det. Jeg tror vel (uten å kunne svare deg 100% sikkert) at personer som er psykotiske eller er i ferd med å bli det ikke er redde eller bekymret for det. Jeg kan jo som sagt ikke stille noen diagnose fordi jeg ikke er helsepersonell, men jeg tror nok at bekymringen din for tilstanden du nevner er et ganske klart tegn på at du ikke har den. Det er milevis forskjell på "redd for en sykdom" og sykdommen selv, men det føles IKKE alltid slik, særlig med angst for psykisk sykdom. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.