Gå til innhold

Hyppighet serummåling Lamictal

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg lurer på hvor hyppig man bør få foretatt serummålinger av Lamictal. Sett at man bruker 300 mg/dag, og ikke skal måle det fordi man har merket endring i humør/sykdom, men kun pga. at det kan være uheldig at nivået er for høyt...

Kan det gå for høyt av seg selv, slik at man kan bli syk av det?

Kan stor vektnedgang påvirke konsentrasjonen?

Anonymous poster hash: bd40e...335

Fortsetter under...

FjellOgDalar
Skrevet

Psykiateren min sier det holder å sjekke s-lamotrigin en gang i året så fremt alt er stabilt. Personlig får jeg det rutinemessig sjekket to ganger årlig fordi jeg også har epilepsi (som Lamictal også virker mot). Jeg er ingen lege, men jeg skulle anta at serumnivået vil kunne stige om man går ned en del i vekt. Da får man jo mindre volum å distribuere virkestoffet på. 

Er du på noen måte usikker, skulle det ikke være noe problem å få fastlegen til å ordne en blodprøve. Om du f.eks. får stemningssvingninger, kan det være lurt å få sjekket serumnivået for å vurdere om man kan justere på doseringen.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Forutsatt at du er plassert godt innenfor det anbefalte område, OG du har det bra, ser jeg ingen grunn til å måle konsentrasjon oftere enn hvert andre år.

Ved terapisvikt og/eller hvis du er dosert svært høyt (opp mot 40 mikromol/l) vil jeg kontrollere oftere. Det er umulig å komme med eksakter regler/intervaller. Noe av dette må være spesialistskjønn. Det er bl.a. derfor vi har spesialister.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...