Gjest Skrevet 4. juni 2013 Skrevet 4. juni 2013 Jeg har tenkt litt på hva som skjer hvis du kommer i en ulykke eller blir syk, havner på sykehus og ikke kan gjøre rede for deg selv. Hvordan finner de ut hvilke faste medisiner du bruker? Kan de gå på e-resept å finne det ut? 0 Siter
Marie Mel Skrevet 4. juni 2013 Skrevet 4. juni 2013 De vil finne din lege og din journal. Det går an å kjøpe halsbånd eller armbånd hvor det er skjult en medisinliste over nødvendige medisiner i det. Det går an å ha en lapp ved identitetskortet. Kanskje finnes det elektroniske kort for alt jeg vet 0 Siter
Gjest Skrevet 4. juni 2013 Skrevet 4. juni 2013 Legen som har informasjonen er ikke registrert som min faste lege,så hvis det er den vegen de går så vil de ikke finne ut at jeg bruker medisiner fast. Det er derfor jeg har lurt på dette. 0 Siter
ISW Skrevet 4. juni 2013 Skrevet 4. juni 2013 Går sikkert an å finne elektronisk, men hvorfor ikke bare gjøre det på den enkle måten: Ha en lapp med deg i lommeboken din. Eventuelt kan legen din lage en slik liste for deg, tror de har standardformularer for det. Av og til er det enkle gjerne det beste 0 Siter
Gjest Skrevet 4. juni 2013 Skrevet 4. juni 2013 (endret) Går sikkert an å finne elektronisk, men hvorfor ikke bare gjøre det på den enkle måten: Ha en lapp med deg i lommeboken din. Eventuelt kan legen din lage en slik liste for deg, tror de har standardformularer for det. Av og til er det enkle gjerne det beste Leter de i lommebøkene til folk for å finne ut om de går på faste medisiner, hvis de har den med seg? Jeg kunne tenkt å vite hvilke rutiner de har på det. Jeg har også tenkt på det når det gjelder eldre som går fra sykehus, hjem sykehjem. Om rett informasjon følger de. Opplever ofte at jeg selv må si til legen hvilke medisiner jeg nå går på. Da tenker jeg hvordan det blir hvis jeg en dag kommer i en situasjon jeg ikke kan gjøre rede for meg selv. Endret 4. juni 2013 av toyan 0 Siter
FjellOgDalar Skrevet 4. juni 2013 Skrevet 4. juni 2013 Man kan få fastlegen til å skrive ut en liste over medisiner. Inntakstid og dosering. Selv har jeg laget min egen i kredittkortstr, litt større kanskje. Denne har jeg så laminert, og liggende i lommeboka. På reiser utenfor Norge, går jeg også med SOS-kapsel på klokkereima - fordi jeg har diabetes. Inni denne ligger det en liten strimmel med viktige kontakter, medisiner, allergier... Man kan også lagre kontakter med ICE (In Case of Emergency) på mobilen. For eksempel har jeg ICE, Navn Navn. Under dette har jeg lagret info om hvem dette er (venn, pårørende, kjæreste - hva som måtte passe). Helsepersonell skal kunne kjenne igjen betegnelsen ICE. Man kan ha flere slike kontakter - lagret som ICE1, ICE2 osv. Jeg har selv brukt 1 på den det er lettest å få tak i. Denne personen sitter på alle medisinske opplysninger om meg. 0 Siter
Gjest Skrevet 4. juni 2013 Skrevet 4. juni 2013 Man kan få fastlegen til å skrive ut en liste over medisiner. Inntakstid og dosering. Selv har jeg laget min egen i kredittkortstr, litt større kanskje. Denne har jeg så laminert, og liggende i lommeboka. På reiser utenfor Norge, går jeg også med SOS-kapsel på klokkereima - fordi jeg har diabetes. Inni denne ligger det en liten strimmel med viktige kontakter, medisiner, allergier... Man kan også lagre kontakter med ICE (In Case of Emergency) på mobilen. For eksempel har jeg ICE, Navn Navn. Under dette har jeg lagret info om hvem dette er (venn, pårørende, kjæreste - hva som måtte passe). Helsepersonell skal kunne kjenne igjen betegnelsen ICE. Man kan ha flere slike kontakter - lagret som ICE1, ICE2 osv. Jeg har selv brukt 1 på den det er lettest å få tak i. Denne personen sitter på alle medisinske opplysninger om meg. Det er ingen som sitter med alle medisinske opplysninger om meg. Hvordan virker ICE? Jeg regner med at det er det de snakket om for en del år siden, men jeg har aldri tenkt noe mer på det. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 5. juni 2013 Skrevet 5. juni 2013 Dette vil forhåpentligvis bli mye bedre når vi snart får Kjernejournal. http://www.regjeringen.no/nb/dep/hod/aktuelt/nyheter/2013/nasjonal-kjernejournal-oker-pasientsikke.html?id=728869 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2013 Skrevet 5. juni 2013 Ang ICE-systemet: http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.10928074 Anonymous poster hash: 60150...ee4 0 Siter
Gjest Xtra Skrevet 5. juni 2013 Skrevet 5. juni 2013 Man kan også lagre kontakter med ICE (In Case of Emergency) på mobilen. For eksempel har jeg ICE, Navn Navn. Under dette har jeg lagret info om hvem dette er (venn, pårørende, kjæreste - hva som måtte passe). Helsepersonell skal kunne kjenne igjen betegnelsen ICE. Man kan ha flere slike kontakter - lagret som ICE1, ICE2 osv. Jeg har selv brukt 1 på den det er lettest å få tak i. Denne personen sitter på alle medisinske opplysninger om meg. De fleste har vel nå tastelås på mobilen (gjerne påkrevet om man har mobil fra jobb), helsepersonell og andre vil dermed ikke komme inn i kontaktlisten og finne ICE. 0 Siter
Gjest Skrevet 5. juni 2013 Skrevet 5. juni 2013 Dette vil forhåpentligvis bli mye bedre når vi snart får Kjernejournal. http://www.regjeringen.no/nb/dep/hod/aktuelt/nyheter/2013/nasjonal-kjernejournal-oker-pasientsikke.html?id=728869 Det høres bra ut. På tide det kommer noe slikt. I mellomtiden er det bare å holde hodet klart. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.