Madelenemie Skrevet 5. juni 2013 Skrevet 5. juni 2013 Hei! Da jeg syns det er så uklart ofte hvorfor andre merker det før meg at jeg har asperger eller syns det er så opplagt, så ble jeg i går glad for at det ble mer konkret. Jeg har selv oppdaget at jeg påfallende ofte ikke ser andre mennesker i øynene, jeg ser opp, til side ned osv...Når jeg ser andre i øynene er det gjennomtenkt, planlagt og for å virke mest mulig upåfallende. Derfor spurte jeg min psykiater i går dette konkrete spørsmålet "Merker du at jeg har mindre øyekontakt enn andre mennesker?" og da svarte hun "Ja det merker jeg godt". Jeg ble overrasket, men så på henne og smilte, samt takket for hennes ærlighet. (jeg så henne mange ganger inn i øynene i går, helt uproblematisk, men jeg bestemte meg for å vise at jeg kan) Videre sa hun "Men jeg syns du løser det bra, du gjør som vi har snakket om vender blikket innover fordi du trenger det for å lytte eller formulere det du skal si, men så ser du opp ved slutten av setningen", hun forklarte også at det er mye bedre å være et menneske som hører og tenker og gir gode relevante svar, enn et menneske som ikke hører for bare opptatt av å se..." ja hun forklarte en hel del. Men til saken: jeg har dårligere øyekontakt enn andre, det at jeg må tenke på å se andre i øynene er et aspergertrekk, andre mennesker trenger ikke å tenke på dette, det bare skjer automatisk. De liker å se på hverandre. Jeg er for tiden sånn passe opptatt av å tilpasse meg, jeg har tilpasset meg en del, men nå syns jeg jeg også må få slingringsrom til å være meg, og jeg tenker mer enn jeg ser. Jeg tenker og lytter og jeg er ofte bedre til å huske visse ting enn vanlige mennesker, dette kanskje fordi jeg er mer opptatt av mening/ funksjon/system enn av å se andre i ansiktet. Da jeg så film en kveld med min mann oppdaget feks jeg og ikke min mann at de brukte den samme bodylotion, eksakt, i to forskjellige situasjoner i filmen, jeg tenkte da "er det en sammenheng" det var en krim, min mann ble så overrasket over min oppdagelse at vi måtte gå tilbake i filmen, da så han det og sa "Oi du har jo rett" så fordelen min er at jeg ser detaljer. Men at jeg ikke kjenner igjen ansikter er jo en ulempe når man ser film. 0 Siter
Mirabell Skrevet 5. juni 2013 Skrevet 5. juni 2013 ... Men til saken: jeg har dårligere øyekontakt enn andre, det at jeg må tenke på å se andre i øynene er et aspergertrekk, andre mennesker trenger ikke å tenke på dette, det bare skjer automatisk. De liker å se på hverandre. Jeg er for tiden sånn passe opptatt av å tilpasse meg, jeg har tilpasset meg en del, men nå syns jeg jeg også må få slingringsrom til å være meg, og jeg tenker mer enn jeg ser. Jeg tenker og lytter og jeg er ofte bedre til å huske visse ting enn vanlige mennesker, dette kanskje fordi jeg er mer opptatt av mening/ funksjon/system enn av å se andre i ansiktet. ... Fint at du har funnet ut mer om det du har lurt på så lenge, hvorfor så mange merker at du har AS så lett! Men jeg syns også det siste du skriver er fint og viktig, om å gi deg selv slingringsmonn til å være deg. Det hadde blitt altfor slitsomt for deg i lengden å prøve å "spille" vanlig. Jeg beundrer deg for hvordan du står på og jobber, både for barna dine og for å utvikle deg som menneske og mor. 0 Siter
Madelenemie Skrevet 5. juni 2013 Forfatter Skrevet 5. juni 2013 Fint at du har funnet ut mer om det du har lurt på så lenge, hvorfor så mange merker at du har AS så lett! Men jeg syns også det siste du skriver er fint og viktig, om å gi deg selv slingringsmonn til å være deg. Det hadde blitt altfor slitsomt for deg i lengden å prøve å "spille" vanlig. Jeg beundrer deg for hvordan du står på og jobber, både for barna dine og for å utvikle deg som menneske og mor. Hei! Takk Det var faktisk Frosekn her inne som skrev noe til meg en gang som fikk meg til å tenke på at : "men det må jo være rom for den jeg er også" (håper du skjønner hva jeg mener) Det Frosken skrev gjorde noe inni meg, ikke på den måten at jeg ikke syns det er ok å justere meg for å på en grei måte "passe inn", men jeg vil alltid være meg, og min ærlighet/direktehet kan ikke viskes ut, men den er jammen mennesker imponerende flinke sånn stort sett til å takle. Derfor er jeg glad i mennesker, veldig, og jeg vil hjelpe dem, som mine artsfrender, jeg bryr meg, de har lært meg mye og ikke minst er det en slik artsfrend, min psykiater, som åpnet verden for meg, dvs jeg er derfor forelsket og det til evig tid, det er også noen prinsipper der. Gjorde min psykiater noe galt ville imidlertid ingen lojalitet komme i mellom at jeg anmeldte, jeg er ikke lojal mot følelser men kun mot regler og prinsipper. Ikke at min psykiater gjør noe galt ;:-) Men jeg har anmeldt en som stod meg nær, og fortsatt gjør det, fordi vedkommende mishandlet, jeg skilte da klart på sak og familietilhørighet, jeg så ingen vansker mellom å skille sak og person, men personen det gjaldt følte det ikke slik. Men det er hans problem. Jeg trakk ikke anmeldelsen og så ingen problemer ved den, det var jeg alene om. 0 Siter
FGT Skrevet 6. juni 2013 Skrevet 6. juni 2013 Dårlig øyekontakt trenger ikke å være noen AS trekk, men mange som har AS har dårlig øyekontakt, og da mest i sine yngre år. Snakker om erfaring her. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2013 Skrevet 6. juni 2013 Dårlig øyekontakt trenger ikke å være noen AS trekk, men mange som har AS har dårlig øyekontakt, og da mest i sine yngre år. Snakker om erfaring her. Hvilke andre ting kan dårlig øyenkontakt skyldes? Er det andre diagnoser dette er typisk for? Er det også typisk med dårlig øyenkontakt dersom man har lavt selvbilde, er sjenert, usikker eller annet? Anonymous poster hash: 0bb05...d38 0 Siter
Madelenemie Skrevet 6. juni 2013 Forfatter Skrevet 6. juni 2013 Hvilke andre ting kan dårlig øyenkontakt skyldes? Er det andre diagnoser dette er typisk for? Er det også typisk med dårlig øyenkontakt dersom man har lavt selvbilde, er sjenert, usikker eller annet? Anonymous poster hash: 0bb05...d38 Hei! Man får ikke diagnosen på grunnlag av dårlig øyekontakt, men vansker totalt sett, og vurdert ut i fra ASQ og mange andre skjemaer. sum blir autisme, som for min del. Men dårlig/ avvikende øyekontakt er typisk ved autisme. Det er også en dårlig ide og diagnostisere deprimerte mennesker med autisme før deres depresjon er behandlet da depresjon kan se ut som autistiske symptomer, det er derfor viktig å sjekke at vanskene oppstod i tidlig barndom. De fleste har vært i behandlingssystemet tidlig, ofte uten at de vet eller husker dette selv, det startet kanskje med avvik på helsestasjonen. Jeg er ganske utpreget ledertype, tar helst styringen og sjefer, eller det motsatte reserverer meg og trekker meg tilbake da jeg ikke mestrer å samarbeide, det er et annet typisk trekk. Samt at man er direkte, ikke pynter på det man sier, har bokstavelig forståelse med mye mer :-) Selv ble jeg oppfattet som overlegen og bedreviter eller sjenert et helt spekter av variasjoner :-) Ser mye ned, bort, opp, for jeg klarer ikke tenke / høre /sette sammen informasjon hvis samtidig øyekontakt... dette er veldig vanlig ved autisme. Men asperger er dessverre blitt en ny motediagnose i følge voksne habiliteringen, og jeg er til dels enig. 0 Siter
Gjest Skrevet 6. juni 2013 Skrevet 6. juni 2013 Hvilke andre ting kan dårlig øyenkontakt skyldes?Er det andre diagnoser dette er typisk for?Er det også typisk med dårlig øyenkontakt dersom man har lavt selvbilde, er sjenert, usikker eller annet? Anonymous poster hash: 0bb05...d38 Ja, ved dårlig/lavt selvbilde/selvtillit, sjenerthet, sosial fobi, unnvikende pf. Jeg snakker også av erfaring. 0 Siter
Madelenemie Skrevet 6. juni 2013 Forfatter Skrevet 6. juni 2013 Ja, ved dårlig/lavt selvbilde/selvtillit, sjenerthet, sosial fobi, unnvikende pf. Jeg snakker også av erfaring. Hei! Nettopp av den grunn får mange feilaktig også en asperger diagnose. Men nå skjerpes reglene. dvs at man må oppfylle strengere kriterier for å få en autismediagnose. Jeg er så lei av alle som ikke har hatt noen vansker i barndom og ungdomsår som midt i livet ca får denne diagnosen, da har de noe annet enn autisme. Å ha vansker sosialt og med kommunikasjon gir mange vansker og utfordringer som hvis ikke tatt tak i tidlig blir til store vansker, derfor viktig med tidlig hjelp til disse barna, slik at de ikke utvikler psykiakse lidelser. 0 Siter
FGT Skrevet 6. juni 2013 Skrevet 6. juni 2013 Usikkerhet, dårlig samvittighet. noen mennesker kan det gå greit med å møte blikket til, men andre virker svært forstyrrende. Som ung så jeg mye bort, som om noe kunne ble avslørt hos meg. en kan også snakke en annen vei, pga dårlig ånde. 0 Siter
Madelenemie Skrevet 6. juni 2013 Forfatter Skrevet 6. juni 2013 Usikkerhet, dårlig samvittighet. noen mennesker kan det gå greit med å møte blikket til, men andre virker svært forstyrrende. Som ung så jeg mye bort, som om noe kunne ble avslørt hos meg. en kan også snakke en annen vei, pga dårlig ånde. Hei! Tips: puss tennene! Selv var jeg i dag med en lege som hang over bordet og snakket med meg, intenst, stirret på meg kontinuerlig, hadde foldede hender og en svart negl, ellers var han usedvanlig pen, kanskje homofil tenkte jeg. Snakket mye tull som jeg viste, og til slutt spurte han meg om det fantes et svart hull i melkeveien? Da "våknet jeg", så opp, inn i øynene hans og svarte "ja", mens jeg tenkte er dette et retorisk spørsmål, eller vet han ikke dette. Det fins flere typer svarte hull og han snakket som om det fantes ett. Jeg tror nå han forsøkte seg på å være hyggelig, jeg liker imidlertid ikke sånne hopp plutselig fra ett tema til et annet. Vi snakket om noe helt annet. Så spurte han om kantefysikk og også da ble jeg reservert for det hang ikke sammen med hjelpemidlene jeg var der for å søke på for mine barn. Jeg så på han hver gang det kom noe uventet ut av han, så refererte han Bohrs setning om kantefysikk og jeg smilte av høflighet, men skjønte ingen ting av hva han drev med. Da jeg gikk, satt han der, jeg lente meg så frem, over bordet og tok hånden hans og tenkte "man håndhilse når man går" så han tok min og sa "takk", han virket overrasket, og jeg tenkte man er da vel ikke overrasket av å håndhilse når pasienten går. 0 Siter
FGT Skrevet 7. juni 2013 Skrevet 7. juni 2013 (endret) Ja det er svært viktig med tannpuss, og ha noen gode pastiller om det skulle være. Men tilbake til det du hadde som tema i denne tråden. "hvorfor jeg har asperger" Har du selv svart på det ? Er det ikke bare enkelt å si at en er arvelig belastet ? Endret 7. juni 2013 av FGT 0 Siter
Madelenemie Skrevet 9. juni 2013 Forfatter Skrevet 9. juni 2013 Hei! Jo du har rett for en gang skyld :-) Men man kan jo lure selv :-) særlig når det ikke foreligger konkrete prøvesvar eks blod og genprøver. Du burde jo selv stilt deg spørsmålet, har du asperger syndrom, eller bare dystymi, det er svært vanskelig å diagnostisere noen med asperger som er deprimerte. for ved depresjon har man oftere autistiske symtpomer. Dette skirver jeg fordi du ikke forstår at asperger medfører en funksjonshemning fordi når det sosiale blir vanskelig, blir det vansker,, kommunikasjon bør en få til, for oss med autisme medfører vansker meg kommunikasjon store vansker og at omgivelsene tar visse hensyn,. noe jeg trenger bat de gjør og derfor er og blir autisme en alvorlig funksjonshemning. Likevel kan man kleve godt med det, når de fleste mennesker er så hyggelige hjelpsomme og hensynsfulle. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.