Gå til innhold

Hvordan behandler kler seg

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lider av svær autoritetsangst.

Ved psykehuset jeg sokner til, er en av legene noe for seg selv. Hvitskjorte og tversoversløyfe daglig. Dette gjør aleine at jeg blir svært redd hele mannen. På toppen har han en nokså autoritær behandlerstil (ikke bare mine ord). Neppe noe vondt i han, men for meg funker det ikke. Bare den måten han kler seg... Om så han hadde nøyd seg med et vanlig slips, men likevel. Eneste andre jeg assosierer tversover med er Per Fugelli, som og må betraktes som noe for seg selv uten at det behøver å være negativt.

Men jeg fikser ikke Hr. Tversover. Synet av antrekket gir meg sånn angst at jeg ikke klarer å si noe i forsøk på samtale. Om han hadde nøyd seg med f.eks. blazer og en mer hverdagslig skjorte, ville det vært lettere for meg.

Finnes det ikke regler for hvor langt man kan gå? En ting er å kle seg for utfordrende, men kler man seg for autoritært er også ddet utfordrende for min del.

For å klargjøre litt, så ville jeg også reagert om behandler hadde flydd rundt med saggebukse og fjeset fult av piercinger. Er det så vanskelig å bruke igjennomsnitlige klær? Som genser+skjorte, blazer+skjorte..... ? Dr. Tversover gjør meg redd for innleggelse

Anonymous poster hash: 20320...f53
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som en snodig fyr :-)  men hvis han er som Per Fugerlli så hadde jeg nok likt han. Men hvorfor ikke gi han en sjanse?, du kan jo teste han ut litt. Fortell han om din autoritetsangst, kanskje er han ikke så streng som du tror. Kanskje liker han å gå sånn for å vise litt av sin personlighet som kanskje er litt mer humoristisk  enn autoritær. Ikke vet jeg.  Det kan jo hende du kommer til en psykiater som er enda mer streng og autoritær enn han med helt vanlige klær.

Jeg har gått til psykiatere som har virket så fromme og gode og normale og alt slikt, men som likevel har sendt meg på tvangsparagraf for den minste ting. Så ulven finnes i fåreklær :-)

Anonymous poster hash: 6c623...357
AnonymBruker
Skrevet

Jeg led av veldig angst for litt eldre damer med rødt hår. Jeg fikk en kvinnelig behandler som var litt eldre og med rødt hår. Jeg jobbet med angsten min fremfor å be henne farge håret.

Etter å ha gått til henne nå i snart ett år kan jeg konkludere med at jeg har aldri hatt en bedre behandler. - Selv med det røde håret :-)

Anonymous poster hash: b79b2...67d
Bella Dotte
Skrevet

Jeg pleide å være redd for ungdommer (dvs alle som var like gamle eller yngre enn meg, og det ble naturlig nok bare flere og flere av dem, huff). Så fikk jeg først en psykolog og så en sosionom å snakke med som begge var en ti år yngre enn meg, og angsten forsvant noe så til de grader, får en si. Nå har jeg flere venner som er nesten tjue år yngre enn meg.

Skrevet

Ved psykehuset jeg sokner til, er en av legene noe for seg selv. Hvitskjorte og tversoversløyfe daglig. Dette gjør aleine at jeg blir svært redd hele mannen. På toppen har han en nokså autoritær behandlerstil (ikke bare mine ord). Neppe noe vondt i han, men for meg funker det ikke. Bare den måten han kler seg... Om så han hadde nøyd seg med et vanlig slips, men likevel. Eneste andre jeg assosierer tversover med er Per Fugelli, som og må betraktes som noe for seg selv uten at det behøver å være negativt.

Men jeg fikser ikke Hr. Tversover. Synet av antrekket gir meg sånn angst at jeg ikke klarer å si noe i forsøk på samtale. Om han hadde nøyd seg med f.eks. blazer og en mer hverdagslig skjorte, ville det vært lettere for meg.

Finnes det ikke regler for hvor langt man kan gå? En ting er å kle seg for utfordrende, men kler man seg for autoritært er også ddet utfordrende for min del.

For å klargjøre litt, så ville jeg også reagert om behandler hadde flydd rundt med saggebukse og fjeset fult av piercinger. Er det så vanskelig å bruke igjennomsnitlige klær? Som genser+skjorte, blazer+skjorte..... ? Dr. Tversover gjør meg redd for innleggelse

Man kan godt mene at mannen burde ha kledd seg noe mer nøytralt, men jeg synes det mye mer konstruktivt om du utfordrer deg selv og ikke gir etter for angsten. Det er jo ganske tungvindt om du skal være avhengig av at folk alltid kler seg slik du finner passende.

AnonymBruker
Skrevet

Unnskyld, jeg tror jeg er trøtt, for jeg leste:

"Er det så vanskelig å bruke igjennomsiktige klær? :D

Spøk til side, jeg er ikke opptatt av hvordan en behandler kler seg. Det er mye annet som er betydningsfullt.

Anonymous poster hash: c8965...aa3
Skrevet

Jeg led av veldig angst for litt eldre damer med rødt hår. Jeg fikk en kvinnelig behandler som var litt eldre og med rødt hår. Jeg jobbet med angsten min fremfor å be henne farge håret.

Etter å ha gått til henne nå i snart ett år kan jeg konkludere med at jeg har aldri hatt en bedre behandler. - Selv med det røde håret :-)

Vurderte du på alvor å be henne farge håret, og synes du hun burde gjort det for deg?:)

AnonymBruker
Skrevet

Vurderte du på alvor å be henne farge håret, og synes du hun burde gjort det for deg? :)

Hehe, nei, jeg gjorde ikke det. Men jeg satt der første timen og innså at det var faktisk ganske så vanskelig for meg at hun så ut akkurat som hun gjorde. Det kan selvfølgelig virke dumt, men det var reelt. Jeg synes selvfølgelig ikke hun burde farget håret for meg, men jeg tenker det er litt sammenlignbart. Det er angsten vi må jobbe med, ikke å endre det som gir oss angst.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde en rar psykolog på ungdomspsykiatrisk avdeling, 

En dag kom han med en skikkelig vid klovnebukse, som lyste opp i hele avdelingen, med skikkelige skrekkfarger, som ikke passet ham i det hele tatt. 

Jeg husker at jeg ikke var den eneste pasienten som lo hver gang han gikk forbi med denne klovnebuksen. Kunne tro han kom rett fra sirkuset som klovn og rett på arbeid som psykolog og at han derfor ikke hadde tid til å skifte.. Jeg er enig med deg, leger og psykologer burde kle seg profesjonelt, pasientene skal få et godt inntrykk av behandlerne og ikke få et inntrykk av at dem er pasienter selv. 

Helt vanlig dongeribukse/dressbukse og skorte, og kanskje legefrakk er det beste. 

Når jeg pratet med denne psykologen, klarte jeg ikke holde meg alvorlig en gang, måtte holde hånden foran munnen så og si hele tiden for å skjule at jeg flirte av ham. 

Han var en skikkelig rar psykolog, en gang da jeg var på samtale med ham, skulle han leke hvordan jeg så ut mens jeg satt og pratet med ham. 

Så ja, det sammen med stilen fikk meg til å lure på om at han var en pasient som hadde rømt fra lukket avdeling og lekte psykolog

Anonymous poster hash: fdcdb...f13

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det hører etter min meningen med til grunnutdannelsen til behandlere at de lærer seg å kle seg "passende for en behandler på det stedet".

Madelenemie
Skrevet

Det hører etter min meningen med til grunnutdannelsen til behandlere at de lærer seg å kle seg "passende for en behandler på det stedet".

Hei!

Men en del tar ikke dette til etterretning.

Har ikke erfart dette med leger tror jeg, men en psykolog på SSBU i Oslo,. ser mest ut som et juletre, det glitrer fra ører, til negler til håndledd, mens hun ivrig forklarer om asperger syndrom til en mor med autisme som ikke hører fordi hun glitrer, så jeg ser det og ikke hører ordene.

Da jeg sa det, sa de, beklager :-) 

Ja ja, men jeg hørte ikke ordene for den blinket jo ganske mye rundt hele henne psykologspesialist på autisme :-) Det er riktig gode eksperter på autisme de har i Oslo :-) når jeg sa det var hun et unntak, men et unntak som fortsatt ser ut som et jultre, hvordan hun kan utrede barn med autisme det lurer jeg veldig på? :-)

Bella Dotte
Skrevet

Ja ja, men jeg hørte ikke ordene for den blinket jo ganske mye rundt hele henne psykologspesialist på autisme :-) Det er riktig gode eksperter på autisme de har i Oslo :-) når jeg sa det var hun et unntak, men et unntak som fortsatt ser ut som et jultre, hvordan hun kan utrede barn med autisme det lurer jeg veldig på? :-)

Hei, hva skjer'a? Du bruker ironi, jo! :D

Madelenemie
Skrevet

Hei!

Hvor er ironien?

Jeg vil gjerne bruke ironi!

Har du kjolen klar for asperger fest 21 juni?

(det var ironi:-) Jeg gruer meg så bare du kommer så blir det fest. (dere får sjømat:kreps)

Min mann og barn er borte da, så du har alle muligheter med litt vin, rom, cola og sprit m.m.

Bella Dotte
Skrevet

Les om ironi, feks på Wikipedia, og les igjen setningen din som jeg har markert!

Jeg fikk litt sjokk da jeg leste "kjolen"... glad det bare var en spøk!!

Kreps er deilig, jeg gleder meg!

Madelenemie
Skrevet

Les om ironi, feks på Wikipedia, og les igjen setningen din som jeg har markert!

Jeg fikk litt sjokk da jeg leste "kjolen"... glad det bare var en spøk!!

Kreps er deilig, jeg gleder meg!

Ok

Hei!

Ok :-)

Ja oxytocin er undervurdert, men NÅ :-) fatter de interesse på barnehabilitering, for selv om ikke jeg kurert, annerledes,, fremsetter egne krav... og sånn ble de interessert :-)

Uansett glad er jeg på vegne av autistiske barn, men synd interessen oftest er så liten.

Se kjonene i anledning det svenske bryllup og føl intet presse, kom gjerne innom meg og prøv og lån :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...