Tuscany Skrevet 7. juni 2013 Skrevet 7. juni 2013 Hei, Jeg har generalisert angst og sosial angst, og fått prøve meg gjennom Cipralex, Zoloft og Fontex. Blodprøver underveis viste konsentrasjon under terapeutisk område på samtlige av de tre, selv med høye doser (f.eks. 40mg Cipralex). Tok også gentest, som viste normal forbrenning i leveren. Jeg fikk bare masse kraftige bivirkninger som ikke forsvant før flere uker etter seponering. Vi prøvde alle tre i mange uker før vi trappet ned. Det er verdt å merke seg at Cipralex "fungerte" i én uke, før effekten ga seg og vi begynte med blodprøver og høyere dose, og deretter andre SSRI. Den ene uken var helt ekstremt bra, som en fullstendig ny verden som åpnet seg og det største som noen gang hadde skjedd meg. Nå føles det deprimerende å vite at det finnes en annen verden der ute, som jeg aldri vil få oppleve, siden effekten av SSRI bare forsvant. Hva kan årsaken til så dårlig opptak være? Er det andre medikamenter som kan være verdt å prøve ut og som jeg kan spørre legen om? Legen er tom for ideer og skal ordne henvisning til psykolog. Jeg synes jo det er litt rart at jeg fikk lave verdier av tre forskjellige SSRI. Kan ikke helt se noen grunn til å forsøke SNRI heller, når jeg fikk så forferdelige bivirkninger av SSRI. Da vil vel serotonin-komponenten av SNRI lage like mye trøbbel og ikke tas opp (?). Andre medikamenter: Tolvon 30mg for søvn. Takk for svar! 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 8. juni 2013 Skrevet 8. juni 2013 Det er noe i dette som ikke henger sammen/ikke stemmer. 0 Siter
Tuscany Skrevet 8. juni 2013 Forfatter Skrevet 8. juni 2013 Det ble litt rotete forklart av meg, men slik gikk jeg og legen hvertfall frem: 1. Cipralex fra 5-40mg over flere mnd. Fikk effekt på 10mg som forsvant etter en uke. Vi økte videre helt til 40mg som endte opp i nedre grense etter serumsmåling. 2. Zoloft fra 25-100mg over 4 uker. Utenfor nedre del av ref. område på 100mg her også. 3. Fontex. Startet på 10mg og ble så dårlig at vi avbrøt etter få dager. Alle serumsmålingene ble gjort etter to uker på samme dose. Bivirkninger var til stedet ca hele tiden med alle tre og forsvant ikke etter mange uker på samme dose. Legen mente at jeg ikke tar opp medisinen i noe særlig grad i fordøyelsen. Jeg synes jo dette var veldig merkelig og begynner å lure på om det er noe galt med næringsopptaket mitt. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.