Gå til innhold

Sjalusi og Facebook


Gjest

Anbefalte innlegg

Madelenemie

Hei!

 

 

 

Jeg har ikke FB. Jeg har hørt at mange er overfladiske på FB. Jeg synes at det er bedre å bruke tid på venner i RL enn å skulle bruke FB.

Jeg har fått inntrykk av at mange trives med å skrive på Doktoronline, og her får man både gode råd og hjelp når man trenger det, og hyggelige tilbakemeldinger :)

Jeg har mange ganger fått hjelp og råd og trivelige tilbakemeldinger fra deg :)

Klem til deg :)

Håper at du får en fin kveld! :)

 

Du



Anonymous poster hash: f19f1...132

 

Hei!

 

FB er overfladisk, derfor vil jeg ikke ha det!

 

Jeg er liker ærlighet og ikke løgn og overdrivelser m.m.

 

Mange med narsissistisk personlighetsforstyrrelse liker FB og der er nettopp selve symbolet på løgn, og overfladisk. Jeg leste at flere psykiatere i USA har brukt FB til å diagnostisere pasienter med narsissisme. Det fordi der kan de lyve om jeg selv og lage en person de opplever å være, noe sånt stod det/ forklarte psykiateren på dokumentaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 49
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Togli

    7

  • Madelenemie

    7

  • AnonymBruker

    7

  • Nicklusheletida

    3

AnonymBruker

Jeg har noenganger skrevet statuser som er negative og preget av depressive tanker.

 

Jeg ser at responsen min er utrolig mye bedre når en sier noe generelt som fint vær i dag,kost meg på stranda,kommenterer tv-greier eller andre ting som er mer allmengyldige.

 

Jeg skriver lite på facebook nå så får lite kommentarer når jeg først gjør det. Folk har en tendens til å gi de som gir mer av seg selv mer tilbake. Som på mange andre arenaer.



Anonymous poster hash: ace59...7dd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er trykker mye "liker" inkl kommemterer andre. Skriver sjelden noe om meg og mitt. Når jeg først skriver noe så er det liten respons å få. Kanskje de som er mine gamle "venner" ikke liker meg så godt.. jeg har alltid følt meg mindre verd enn de. At de er mer vellykket enn meg osv.Og det er den følelsen som dukker opp..

Kanskje du bør skrive litt oftere? F.eks. jeg har nærmere tusen venner på Face.... og kan ikke se alle oppdateringene som kommer inn.... så det blir litt tilfeldig hvem jeg kommenterer osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis man blir litt småsjalu på Facebook - at det stikker litt når venner alltid kommenterer andre venner og ikke deg; bør man avstå å bruke fb, eller er det en fin mulighet å trene på det som gjør at det stikker?

Det jeg tenker på, er om det skal eskalere/bli verre om en velger det siste... hva tenker dere om dette?

Jeg skrev akkurat et innlegg rundt dette temaet selv. Vil bare si at jeg har det på samme måte og godt å se at vi er flere som føler det sånn. Det handler nok om at vi har ganske lavt selvbildet i utgangspunktet og så blir dette forsterket når vi blir "ignorert" på facebook.

Anonymous poster hash: 93c0a...076

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

 

Hei!

 

FB er overfladisk, derfor vil jeg ikke ha det!

 

Jeg er liker ærlighet og ikke løgn og overdrivelser m.m.

 

Mange med narsissistisk personlighetsforstyrrelse liker FB og der er nettopp selve symbolet på løgn, og overfladisk. Jeg leste at flere psykiatere i USA har brukt FB til å diagnostisere pasienter med narsissisme. Det fordi der kan de lyve om jeg selv og lage en person de opplever å være, noe sånt stod det/ forklarte psykiateren på dokumentaren.

Det blir vel omtrent som å si at mennesker er overfladiske, og at man ikke vil ha kontakt med dem ;)   Mennesker kan lyve, overdrive og være overfladiske i RL også - og folk i RL er like forskjelige som folk på Facebook :) Tror man må ha Face selv for å skjønne at man ikke kan stole på alt media skriver av "skremselspropaganda" om dette sosiale mediet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Facebook er så overfladisk som man vil det skal være. Skriver man om alvorlige ting får man reflekterte svar. Skriver man mest om tull, tøys og hvor lekre kaker man baker, eller poster mengder av visdomsord og kattebilder, ja da får man fjas tilbake. Er det ikke sånn overalt ellers også? At man får igjen noe som minner mye om det man sender ut selv.

 

Til trådstarter vil jeg bare si at jeg ikke forstår hvorfor du og andre som synes det er så slitsomt velger å bli der inne. Slett kontoen, så har dere en bekymring mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Jeg skrev akkurat et innlegg rundt dette temaet selv. Vil bare si at jeg har det på samme måte og godt å se at vi er flere som føler det sånn. Det handler nok om at vi har ganske lavt selvbildet i utgangspunktet og så blir dette forsterket når vi blir "ignorert" på facebook.

Anonymous poster hash: 93c0a...076

 

Det tror jeg er et veldig godt og viktig poeng!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Det blir vel omtrent som å si at mennesker er overfladiske, og at man ikke vil ha kontakt med dem ;)   Mennesker kan lyve, overdrive og være overfladiske i RL også - og folk i RL er like forskjelige som folk på Facebook :) Tror man må ha Face selv for å skjønne at man ikke kan stole på alt media skriver av "skremselspropaganda" om dette sosiale mediet ;)

Hei!

 

Ok du har nok rett :) , men ikke noe for meg  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Ok du har nok rett :) , men ikke noe for meg  ;)

Har du prøvd? ;) Det minner meg om ungene mine som sier de ikke liker en matrett før de har prøvd den :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd? ;) Det minner meg om ungene mine som sier de ikke liker en matrett før de har prøvd den :P

 

Ja, de som har sterkest meninger om Facebook er nettopp de som ikke er (og aldri har vært) der selv, det merker jeg i vennekretsen også :). Og som du sier - slik er det på mange områder i livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de som har sterkest meninger om Facebook er nettopp de som ikke er (og aldri har vært) der selv, det merker jeg i vennekretsen også :). Og som du sier - slik er det på mange områder i livet.

Det er nok sant... Kjenner noen stk som var helt anti-FB og som gafla seg i alle negative FB-artikler i mediene - og hadde som prinsipp å aldri lage seg en FB-profil. Han ene laga tilslutt en profil, men der han hadde et fiktivt navn (paranoid), men etter noen uker endra han navnet til sitt eget ;) De alle starta veeeldig forsiktig, men så begynte de jaggu å lage statuser og kommentere også... og vips fant de ut at de faktisk gikk glipp av svært mye nyttig info før de fikk Facebook ;)   Det sies at arbeidsgivere faktisk ofte er skeptiske til å ansette mennesker som ikke har Facebook, fordi de kan tro at vedkommende er litt antisosial ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg orker ikke svare hver enkelt nå. Så det blir en felles takk til dere alle. Jeg setter kjempe stor pris på alle svar og råd. Tusen takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Har du prøvd? ;) Det minner meg om ungene mine som sier de ikke liker en matrett før de har prøvd den :P

Hei!

 

Nei jeg har ikke prøvd, men jeg har ikke mer tid heller.

 

jeg er jo sosial her og det holder  :)

 

Alle rosene mine er døde :-( jeg er sliten og har en mann med allergi dvs at hagen den er mitt ansvar.

Og jeg har alt ansvar inne i huset  :-) for tiden da...

Hagen er et trist syn i år, jeg vasser i ugress og gresset er brunt etter en hard vinter og jeg blir nesten handlingslammet. Nå skal jeg begynne med rosene rive dem opp. (jeg gruer meg, det kommer til å gjøre vondt)

 

Men skjønte det du skrev om FB, sikkert like ulikt i bruk som mennesker er forskjellige. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har sjekket litt på fb etter råd jeg har fått fra dere, og det jeg finner ut er at årsaken må være at jeg sjelden skriver egne innlegg (jeg kommenterer andres - alltid positivt). Jeg merker at det hjelper mye å være klar over det.

Jeg har ikke noe lyst til å unngå det som trigger meg - jeg vil heller utfordre meg selv for å bli sterkere. Så jeg setter veldig stor pris på svar og råd jeg har fått på veien for å "overvinne" det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

Hei!

 

Nei jeg har ikke prøvd, men jeg har ikke mer tid heller.

 

jeg er jo sosial her og det holder  :)

 

Alle rosene mine er døde :-( jeg er sliten og har en mann med allergi dvs at hagen den er mitt ansvar.

Og jeg har alt ansvar inne i huset  :-) for tiden da...

Hagen er et trist syn i år, jeg vasser i ugress og gresset er brunt etter en hard vinter og jeg blir nesten handlingslammet. Nå skal jeg begynne med rosene rive dem opp. (jeg gruer meg, det kommer til å gjøre vondt)

 

Men skjønte det du skrev om FB, sikkert like ulikt i bruk som mennesker er forskjellige. :)

Alle rosene der jeg bodde tidligere er døde også, så det må ha vært en hard vinter i år. Jeg er nesten bare glad til , da det gjør vondt å se det andre som blomstrer nå og tenke på alt arbeidet jeg la ned i hagen gjennom årene. Men ugresset vokser også, så det ser virkelig ikke ut der nå. Jeg har laget meg en jungel på den lille terrassen min isteden og jeg har fått MYE mer fritid. Prøver å se det positive i å ikke ha stort hus og stor hage :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle rosene der jeg bodde tidligere er døde også, så det må ha vært en hard vinter i år. Jeg er nesten bare glad til , da det gjør vondt å se det andre som blomstrer nå og tenke på alt arbeidet jeg la ned i hagen gjennom årene. Men ugresset vokser også, så det ser virkelig ikke ut der nå. Jeg har laget meg en jungel på den lille terrassen min isteden og jeg har fått MYE mer fritid. Prøver å se det positive i å ikke ha stort hus og stor hage :-)

Tenk bare på alt du sparer nå som du slipper å kjøpe ny gressklipper, hekkesaks og andre ting vi med forsømte hager trenger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man blir litt småsjalu på Facebook - at det stikker litt når venner alltid kommenterer andre venner og ikke deg; bør man avstå å bruke fb, eller er det en fin mulighet å trene på det som gjør at det stikker?

Det jeg tenker på, er om det skal eskalere/bli verre om en velger det siste... hva tenker dere om dette?

Det er jo litt med at kanskje du ikke kommenterer de... Eller som hos meg, jeg fikk så mye oppdateringer at det var vanskelig å følge med på alt som skjedde på facebook, så jeg slo av oppdateringene på de fleste av vennene mine. Ærlig talt har jeg ikke behov for å vite hva de 250 "nære" vennene mine bedriver til enhvertid, som oftest tenker jeg bare whatever... Og den likingen er rent overflatisk, mange liker rett og slett fordi de føler at de må.... og ofte ser man bilder, men gidder ikke klikke liker, mange er litt paranoide og og vil ikke ha navnet sitt slengende rundt på nettet, for det er jo slik at om du har klikket liker på noe eller kommentert noe - så ser andre det og, også folk du ikke kjenner... Det er jo noe å tenke over.

Men skjønner du føler deg såret når du ser de liker ting andre venner legger ut og ikke ting du legger ut, men saken er kanskje at de er nærere venner med de andre da, at de har mer med hverandre å gjøre.

Og du skal ikke sitte der og vente på at folk tar kontakt med deg, som en gammel vismann sa... Fjellet kommer ikke til deg, det er DU som må gå til fjellet, Og sånn er det med venner og. Du må ta litt initiativ.

Ok, kanskje blir du avvist, men det vet du ikke før du prøver.... Og liker de deg ikke? Vel, verst for de :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Nei jeg har ikke prøvd, men jeg har ikke mer tid heller.

 

jeg er jo sosial her og det holder  :)

 

Alle rosene mine er døde :-( jeg er sliten og har en mann med allergi dvs at hagen den er mitt ansvar.

Og jeg har alt ansvar inne i huset  :-) for tiden da...

Hagen er et trist syn i år, jeg vasser i ugress og gresset er brunt etter en hard vinter og jeg blir nesten handlingslammet. Nå skal jeg begynne med rosene rive dem opp. (jeg gruer meg, det kommer til å gjøre vondt)

 

Men skjønte det du skrev om FB, sikkert like ulikt i bruk som mennesker er forskjellige. :)

At du ikke har tid er gyldig grunn :)  Jeg ser lite på TV, så sånn sett kjekkere å være sosial på nettet :) Skjønner du gruer deg til å starte å rydde i hagen, men fokuser på hvor herlig det blir når du begynner å se resultater :) Lykke til! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg slettet min fb-konto for vel et år siden. Hadde i underkant av 400 venner og bekjente tilknyttet den. Har ikke sett meg tilbake et sekund. Snarere tvert i mot så er det deilig å gå komme tilbake til en tilværelse fri for narsissistiske, overfladiske og intetsigende statusoppdateringer, bildeoppdateringer osv.

 

Ellers så kan kanskje denne være verdt en titt?

http://www.psychologytoday.com/blog/two-takes-depression/201206/facebook-and-depression



Anonymous poster hash: 97036...4a2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...