Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

Hei!

Jeg er en kvinne på 38 år, normal vekt og frisk. Røyker ikke, svært måteholden med alkohol. Har ett barn på 2 år.

Jeg prøver å bli gravid igjen. Hadde et "kjemisk svangerskap" i februar dette år, og har etter dette prøvd å bli gravid igjen i 2 sykluser.

Sp. 1 :Jeg lurer på hvor lenge jeg må prøve før jeg skal konkludere med at det er lite håp? Hvor lenge må man forvente at det kan ta i min alder?

Sp 2 : Jeg fikk målt AMH i mai 2012. Denne var da 31, som jeg har forstått var en fin verdi. Er det en mulighet for at denne kan ha blitt mye lavere siden mai i fjor? Kan jeg forvente at min AMH er dårligere ett år senere? Jeg fikk også utført en follikkel-telling som viste mange follikkler i hver eggstokk. Det ble gjort en telling etter eggløsning, men gynekologen sa at det hadde ikke noe å si.

Sp 3 : I mai 2012 var min fsh 7 u/l, lh var 5 u/l og østradiol 0.130 nm/. I mai 2013 var min fsh 6 u/l, lh 4 u/l og østradiol 0,14 nm/. Målt på syklusdag 3 i 2012, og målt på dag 2 i 2013. Er dette normale evnt dårlige verdier? Tyder de på noe som kan være til et hinder for å bli gravid igjen?

Sp 4: Jeg fikk ved blodprøver i mai 2013 påvist lutealfase-defekt, og skal gå på crinone gel etter eggløsning ved forsøk på å bli gravid. Kan crinone forstyrre mine hormonnivåer /syklus ved lang tids bruk? Det kan jo ta tid før jeg kanskje klarer å bli gravid igjen.

Sp 5: Jeg vet jeg må betale prøverør selv nå som jeg er over 38. Dersom det ikke er noen andre infertilitetsfaktorer en eggkvalitet pga alder, bør jeg likvel oppsøke en prøverørklinikk, eller skal jeg bare fortsette å prøve naturlig, selv om det tar mer enn 6 mndr?

Jeg håper dette fremstår som noenlunde ryddig og oversiktlig, og ser gjerne at alle mine spørsmål blir besvart.

Takk så mye på forhånd.

Mvh mamma til 1, forhåpentligvis til 2 :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/392920-%C3%B8nske-om-%C3%A5-bli-gravid/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Jeg prøver å bli gravid igjen. Hadde et \"kjemisk svangerskap\" i februar dette år, og har etter dette prøvd å bli gravid igjen i 2 sykluser.

Sp. 1 :Jeg lurer på hvor lenge jeg må prøve før jeg skal konkludere med at det er lite håp? Hvor lenge må man forvente at det kan ta i min alder?

Svar: Det gjelder for deg som for alle andre, at det først er etter ett års forsøk at det er grunn til å reagere. Statistisk sett er den månedlige sjanse for graviditet ved 38 års alderen halvert i forhold til 28 år, dvs det kan ta dobbel så lang tid å oppnå graviditet. Det skyldes at kvaliteten på eggene er dårligere, og det kan ta lenger tid før et godt egg løsnes og befruktes. Med hensyn til håp, så er det hele tiden til stede, men reduseres frem til overgangsalderen.

Sp 2 : Jeg fikk målt AMH i mai 2012. Denne var da 31, som jeg har forstått var en fin verdi. Er det en mulighet for at denne kan ha blitt mye lavere siden mai i fjor? Kan jeg forvente at min AMH er dårligere ett år senere? Jeg fikk også utført en follikkel-telling som viste mange follikkler i hver eggstokk. Det ble gjort en telling etter eggløsning, men gynekologen sa at det hadde ikke noe å si.

Svar: AMH og follikkeltelling sier ikke noe om kvaliteten på eggene, men det er bra utgang at det er i orden.

Sp 3 : I mai 2012 var min fsh 7 u/l, lh var 5 u/l og østradiol 0.130 nm/. I mai 2013 var min fsh 6 u/l, lh 4 u/l og østradiol 0,14 nm/. Målt på syklusdag 3 i 2012, og målt på dag 2 i 2013. Er dette normale evnt dårlige verdier? Tyder de på noe som kan være til et hinder for å bli gravid igjen?

Svar: Det er fine verdier.

Sp 4: Jeg fikk ved blodprøver i mai 2013 påvist lutealfase-defekt, og skal gå på crinone gel etter eggløsning ved forsøk på å bli gravid. Kan crinone forstyrre mine hormonnivåer /syklus ved lang tids bruk? Det kan jo ta tid før jeg kanskje klarer å bli gravid igjen.

Svar: Begrepet ‘lutealfase-defekt’ diskuteres. Det kan ikke avgjøres ved en måling av progsteron, men bedre vurderes ut fra varighet av lutealfasen (fra eggløsning til menstruasjon). Progesteron-verdien blir lavere hos kvinner som nærmer seg overgangsalderen, kanskje også en avspeiling av at eggene er dårligere? Man bedrer ikke eggkvalitet ved å tilføre progesteron (Crinone) i lutealfasen, men skade kan det neppe.

Sp 5: Jeg vet jeg må betale prøverør selv nå som jeg er over 38. Dersom det ikke er noen andre infertilitetsfaktorer en eggkvalitet pga alder, bør jeg likvel oppsøke en prøverørklinikk, eller skal jeg bare fortsette å prøve naturlig, selv om det tar mer enn 6 mndr?

Svar: jeg synes du skal gi deg selv en sjanse i ett år, før du oppsøker IVF-senter.Ved IVF-behandling kan man få mange egg ut i en syklus. Av de som lar seg befrukte settes ett tilbake i livmoren og de andre legges på frys til senere innsetting om det ikke ble graviditet ved første forsøk.

Min konklusjon: Du må ha mer tålmodighet, og jeg ser ingen grunn til å starte før de ‘obligatoriske’ 12 måneder med å søke hjelp.

Lykke til, vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...