Gå til innhold

Tannpine, rotfylle eller trekke?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har en tann som er begynt å bli vond. Tidligere var den litt vond sånn innimellom, også ga det seg. Nå har den vært vond det siste døgnet. 

 

Jeg har vært hos tannlegen med den tidligere, og tannlegen har sagt at den tanna må jeg nok belage meg på å rotfylle. 

 

Men så tenker jeg, er det verdt å bruke opptil 8-10000 på den innerste jekselen? Eller er det greit å trekke den?

Det er som sagt bakerste jeksel, altså ikke visdomstennene, for de er trukket for lenge siden. 

 

Jeg er i starten av 50-åra



Anonymous poster hash: 7569e...06d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg ville forsøkt å redde de tennene jeg kunne, hvis jeg var deg. Er ikke noe attraktivt med folk som mangler tennene, og du er jo ennå ganske ung..

 

 



Anonymous poster hash: 903dd...231
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde en slik tann, tannlegen ville absolutt rotfylle den, måtte tilbake i tre seanser for å få det fullført, men siste seansen gikk det galt, tanna knakk... rotfyllingen til ingen nytte! Jeg klagde på dette pga han ikke hadde informert meg om at der var en risiko for det. Jeg har dårlig emalje fra før, så risikoen var jo der...
Så han måtte trekke tanna uansett...

Jeg merker ikke noe forskjell nå når tanna er borte, så hadde jeg visst bedre hadde jeg bare trukket den. Tannleger vil gjerne fylle og fylle tenner - for det er jo det de tjener penger på, trekker de tanna er det ikke mer de kan gjøre på den...annet enn om du vil ha en dyr krone da. Men er den innerst klarer du deg fint uten krone.



Anonymous poster hash: d3172...1ed
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

 

Jeg ville forsøkt å redde de tennene jeg kunne, hvis jeg var deg. Er ikke noe attraktivt med folk som mangler tennene, og du er jo ennå ganske ung..

 

 

Anonymous poster hash: 903dd...231

 

 

Joda, skjønner så klart dette. Og hadde aldri i livet vurdert det om det hadde vært en tann som ville ha vært synlig. Jeg gaper/ler aldri så høyt at denne tanna synes. 

 

Er veldig i tvil over hva jeg skal gjøre. Og som tannlegen også sier, det er alltid en fare for at rotfyllinga ikke har en god prognose også. 

 

Får tenke litt mer på det, og også så klart høre med tannlegen. Selv om jeg vet at hun anbefaler rotfylling. Men så har ikke jeg nevnt til henne at jeg vurderer å trekke den heller. 

Anonymous poster hash: 7569e...06d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

 

Jeg hadde en slik tann, tannlegen ville absolutt rotfylle den, måtte tilbake i tre seanser for å få det fullført, men siste seansen gikk det galt, tanna knakk... rotfyllingen til ingen nytte! Jeg klagde på dette pga han ikke hadde informert meg om at der var en risiko for det. Jeg har dårlig emalje fra før, så risikoen var jo der...

Så han måtte trekke tanna uansett...

Jeg merker ikke noe forskjell nå når tanna er borte, så hadde jeg visst bedre hadde jeg bare trukket den. Tannleger vil gjerne fylle og fylle tenner - for det er jo det de tjener penger på, trekker de tanna er det ikke mer de kan gjøre på den...annet enn om du vil ha en dyr krone da. Men er den innerst klarer du deg fint uten krone.

Anonymous poster hash: d3172...1ed

 

Jeg har ei venninne som har brukt nesten 10000 på å rotfylle en tann, for under 1 år siden. 

 

Hun fikk beskjed om at denne rotfyllinga hadde en usikker prognose, men hun valgte å gjøre det. 

Det gikk ikke lang tid før hun igjen fikk tannverk i tanna - det endte tilslutt med trekking der også..

 

Som jeg skrev over her, jeg hadde aldri vurdert å trekke tanna om den hadde vært synlig. Det er den bakerste jekselen min, og har også hatt mye ising på den over lang tid, slik at den faktisk ikke blir brukt til å tygge med. 

 

 Du sliter ikke med å få tygget maten selv om du har trukket en jeksel? Har du i tillegg visdomstennene dine i behold??

Anonymous poster hash: 7569e...06d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Jeg har en tann som er begynt å bli vond. Tidligere var den litt vond sånn innimellom, også ga det seg. Nå har den vært vond det siste døgnet. 

 

Jeg har vært hos tannlegen med den tidligere, og tannlegen har sagt at den tanna må jeg nok belage meg på å rotfylle. 

 

Men så tenker jeg, er det verdt å bruke opptil 8-10000 på den innerste jekselen? Eller er det greit å trekke den?

Det er som sagt bakerste jeksel, altså ikke visdomstennene, for de er trukket for lenge siden. 

 

Jeg er i starten av 50-åra

Anonymous poster hash: 7569e...06d

 

Jeg ville helt klart ha prøvd å redde tanna. Hvis du trekker den, vil den tanna som den skal "tygge mot" ikke få noe trykk på seg, så den vil høyst sannsynlig bli dårlig etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

Jeg måtte trekke en jeksel bak i munnen, skulle rotfylle men den var delt i to så det gikk ikke. Tannlegen mente det ikke var vits med noen ny tann, siden den var så langt bak. Så nå har jeg en grop baki der, men det synes jo ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg måtte trekke en jeksel bak i munnen, skulle rotfylle men den var delt i to så det gikk ikke. Tannlegen mente det ikke var vits med noen ny tann, siden den var så langt bak. Så nå har jeg en grop baki der, men det synes jo ikke.

 

Merker du noe plager med å tygge når du mangler en jeksel?

 

Fikk time hos tannlegen i morgen tidlig - så da får jeg se hva jeg gjør da. Må ta en rådslagning med tannlegen min før jeg bestemmer meg helt. 

 

Det er en veldig dyp og stor fylling i tanna fra før

 

Du har en grop baki der sier du, men har du visdomstann bak den gropa, eller er visdomstanna borte?

Anonymous poster hash: 7569e...06d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

 

Merker du noe plager med å tygge når du mangler en jeksel?

 

Fikk time hos tannlegen i morgen tidlig - så da får jeg se hva jeg gjør da. Må ta en rådslagning med tannlegen min før jeg bestemmer meg helt. 

 

Det er en veldig dyp og stor fylling i tanna fra før

 

Du har en grop baki der sier du, men har du visdomstann bak den gropa, eller er visdomstanna borte?

Anonymous poster hash: 7569e...06d

 

 

Har visdomstanna bak der ja, og jeg synes det går greit å tygge. Han sa tennene kommer til å vokse litt sammen etter hvert, og da ble ikke gropa så stor. Håper det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har visdomstanna bak der ja, og jeg synes det går greit å tygge. Han sa tennene kommer til å vokse litt sammen etter hvert, og da ble ikke gropa så stor. Håper det.

Jeg har fjernet mine visdomstenner jeg. men vil jo fortsatt ha igjen jeksel å tygge med på den side. Nå siste året har jeg hatt mye plager med den tanna pga kraftig ising, selv etter at jeg byttet plombe for over 1 år siden. Så sånn som det har vært i det siste, har tanna vært der, men ikke i bruk fordi den iser fryktelig, og er også vond i perioder. 

 

så noe meg jeg uansett gjøre nå, enten trekke den, eller rotfylle den

 

Takk for svar

Anonymous poster hash: 7569e...06d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

 

Jeg har fjernet mine visdomstenner jeg. men vil jo fortsatt ha igjen jeksel å tygge med på den side. Nå siste året har jeg hatt mye plager med den tanna pga kraftig ising, selv etter at jeg byttet plombe for over 1 år siden. Så sånn som det har vært i det siste, har tanna vært der, men ikke i bruk fordi den iser fryktelig, og er også vond i perioder. 

 

så noe meg jeg uansett gjøre nå, enten trekke den, eller rotfylle den

 

Takk for svar

Anonymous poster hash: 7569e...06d

 

 

Masse lykke til da uansett hva du gjør, å gå til tannlege er noe herk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Masse lykke til da uansett hva du gjør, å gå til tannlege er noe herk.

 

Takk for det. Jeg har litt tannlegeskrekk, og samtidig er tannlege forferdelig dyrt  :(

Anonymous poster hash: 7569e...06d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Masse lykke til da uansett hva du gjør, å gå til tannlege er noe herk.

 

Var hos tannlegen i går etter middag, tannlegen ringte, hadde fått en avbestilling på sisten timen sin for dagen. Så da tok jeg den timen med glede   :P

 

Så nå har jeg ikke tannpine lenger   :D

 

Fikk gjort en midlertidig løsning, fjernet den store fyllingen, satt inn noe smertelindring der, og fylt på med midlertidlig fylling. Den kan jeg gå med til over ferien, og i løpet av den tida må jeg bestemme meg for om jeg skal rotfylle eller trekke den. 

 

Tannlegen mente tanna egnet seg fint for rotfylling, og den ville tåle det fint. Jeg ville da kunne ha den tanna i fortsatt mange år. Prisen ville bli ca 5000,-. 

 

Nå når tannpina er borte, så tror jeg nok at jeg vil prøve å beholde tanna   :)  :)

 

Men da kan jeg iallefall gå sommeren i møte, antakelig uten tannpine. Tannpine var jammen mye værre enn jeg kunne innbilde meg

 

Ha en god sommer alle sammen   :lol:

Anonymous poster hash: 7569e...06d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

 

Var hos tannlegen i går etter middag, tannlegen ringte, hadde fått en avbestilling på sisten timen sin for dagen. Så da tok jeg den timen med glede   :P

 

Så nå har jeg ikke tannpine lenger   :D

 

Fikk gjort en midlertidig løsning, fjernet den store fyllingen, satt inn noe smertelindring der, og fylt på med midlertidlig fylling. Den kan jeg gå med til over ferien, og i løpet av den tida må jeg bestemme meg for om jeg skal rotfylle eller trekke den. 

 

Tannlegen mente tanna egnet seg fint for rotfylling, og den ville tåle det fint. Jeg ville da kunne ha den tanna i fortsatt mange år. Prisen ville bli ca 5000,-. 

 

Nå når tannpina er borte, så tror jeg nok at jeg vil prøve å beholde tanna   :)  :)

 

Men da kan jeg iallefall gå sommeren i møte, antakelig uten tannpine. Tannpine var jammen mye værre enn jeg kunne innbilde meg

 

Ha en god sommer alle sammen   :lol:

Anonymous poster hash: 7569e...06d

 

 

Så bra at det løste seg, ha en riktig fin sommer :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...