Gå til innhold

Hun søkte ufør uten å spørre meg!!!

Caylee

Anbefalte innlegg

Beklager om jeg snakker "stammespråk" nå: Avklaring betyr i korte trekk "skal du tilbake i arbeidet du hadde før og hva må til?".Skal du tilbake til / inn i arbeidslivet, og hva skal til?. Skal man avklare restarbeidsevne, altså i hvor stor prosent er du i stand til å jobbe og hva kan du jobbe med? Trenger du tiltak / omskolering? Er du evt 100% arbeidsufør?

Og nei, ingen kan søke uførepensjon for deg - dette er det du som styrer  :)

Skjønner.. da har jeg vist gjort en stor feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror det de søkte på var ung ufør - regnemåte. Det forklarer nok hvorfor du ikke hadde en aktiv del i dette. Det er ikke noe du selv søker på. Det er en annen regnemåte for ytelsene slik at du får mer penger. Kravet er ung alder og alvorlig nok lidelse.

Nei og ja. Ytelsen er høyere, ung alder og kronisk lidelse er et kriterium, men man må likevel fremme krav sjøl, evt ved hjelp av verge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hæ? likedan hvor da?

Du er kanskje klar over at det ikke er spesielt "kult" å være psykisk syk og tvangsinnlagt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er kanskje klar over at det ikke er spesielt "kult" å være psykisk syk og tvangsinnlagt?

Selvfølgelig vet jeg det. Tror du noe annet? Jeg syns det er flaut å si det til folk irl. Vil helst slippe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig vet jeg det. Tror du noe annet? Jeg syns det er flaut å si det til folk irl. Vil helst slippe.

Hva om de skjønner det, da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mest sannsynlig vil de merke at det er noe, de du møter har ikke forutsetning for å forstå på hvilken måte du er psykisk syk, men forstå at det er noe som er anderledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mest sannsynlig vil de merke at det er noe, de du møter har ikke forutsetning for å forstå på hvilken måte du er psykisk syk, men forstå at det er noe som er anderledes.

Kanskje det..

Men en annen ting.. har ikke utgang uten følge. tenk om de må følge meg til skolen?? Herregud så FLAUT!! Da skjønner ialfall folk det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner.. da har jeg vist gjort en stor feil.

Nei, tror ikke du har gjort en stor feil. Enten har du misforstått, eller har andre begått en stor feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En på avdelingen søkte ung ufør uten å spørre meg!! Hva faen liksom? Jeg vil ikke bli ufør. Det er jeg helt imot selv. Jeg vil jobbe. Vurderer å begynne å jobbe i helgene. Heldigvis fikk jeg avslag uansett, men ganske frekt å søke om det uten å spørre meg først.

Jeg er myndig, jeg trodde de måtte spørre meg først? Eller blir jeg seriøst helt umyndiggjort av å være tvangsinnlagt?

Jeg er helt sikker på at ingen har søkt uføretrygd for deg. Derimot kan noen ha startet prosessen for å søke AAP for deg siden du skal gå et skoleår på nytt.

For øvrig er jo dette et tema du bør snakke med de på avdelingen om, det er de som vet hva som er sendt til nav - ikke vi her inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det..

Men en annen ting.. har ikke utgang uten følge. tenk om de må følge meg til skolen?? Herregud så FLAUT!! Da skjønner ialfall folk det

Du vet jo hva som skal til for at du får fri utgang. Hvis du ønsker det, så må du slutte med utagering og trusler om utagering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet jo hva som skal til for at du får fri utgang. Hvis du ønsker det, så må du slutte med utagering og trusler om utagering.

Jeg har jo sluttet med det! Har ikke gjort noe dumt på 3 uker. Og de spør så dumt. De bare "har du tenkt å kjøpe tabletter"? og da sier jeg "nei" og så sier de "Hvordan kan du være så sikker på det"? Og jeg bare "Jeg er sikker, men man kan aldri være helt sikker" Herregud.. de prøver bare å gjøre alt verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hallooo? Om du får dette innvilget kan du få fett med penger! Alle som har gått på arbeidsavklaringspenger over tid og fra ung alder kan søke om dette. Har venner som har fått flere hundre tusen etterbetalt av NAV. Det betyr absolutt ikke at du blir uføretrygdet!!! Jeg skal selv søke om det samme :-)   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallooo? Om du får dette innvilget kan du få fett med penger! Alle som har gått på arbeidsavklaringspenger over tid og fra ung alder kan søke om dette. Har venner som har fått flere hundre tusen etterbetalt av NAV. Det betyr absolutt ikke at du blir uføretrygdet!!! Jeg skal selv søke om det samme :-)   

Jeg føler det blir helt feil at staten skal betale for meg. Jeg vil klare meg selv. Jeg vet man får mere penger, men jeg klarer meg godt med pengene jeg får fra arbeidsavklaringspenger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Først må det presiseres at ung ufør ikke betyr at man er uføretrygda. Ung ufør er et beregningsgrunnlag som Nav benytter for sine satser på utbetalinger av blant annet arbeidsavklaringspenger og andre trygdeytelser. Det blir automatisk vurdert hver gang en person under fylte 26 år skal vurderes til AAP på grunn av sykdom, skade eller varig lyte. Øverste grense for å få det innvilget er 35 år så sant diagnosen tilbakeligger før fylte 26 år.

Vanlig sats for AAP er 1,8 ganger G (grunnbeløpet), det utgjør ca 155 000 kroner i året. Satsen for beregningsgrunnlaget ung ufør er 2,4 ganger G. Det utgjør ca 205 000 i året. At du ble vurdert som ung ufør betyr bare at dette beregningsgrunnlaget ble vurdert når de så på din sykdomssak når de skulle betale ut arbeidsavklaringspenger (AAP).

Det kan gis ung ufør på psykiske lidelser (særlig ved schizofreni, manisk-depressiv eller schizoaffektiv lidelse), men først må denne diagnosen være klart dokumentert (en av NAV sine krav). I mitt tilfelle fikk jeg avslag på ung ufør tre ganger. Siden jeg var schizoaffektiv og mente jeg hadde en god sak tok jeg kontakt med advokat. Etter første brev fra advokaten endret Nav sin beslutning og jeg fikk innvilget ung ufør. Ettersom dette skjedde nå i 2013 og jeg hadde vært på både rehabiliteringspenger, yrkesrettet attføring og senere AAP siden mars 2007 fikk jeg tilbakebetalt fra foregående år.

Din historie gjør vondt fordi jeg har selv vært syk og innlagt. Mitt tips er å bare holde ut så blir det bedre. Institusjonsliv er ikke et verdig liv, men ofte er det det som må til for at man blir bedre. Jeg ville også snakket med psykiatere/psykologer for å forhøre meg om mulig diagnose. Er den alvorlig nok (jamfør de nevnte ovenfor) har du krav på ung ufør.

Følte selv på nederlangsfølelsen da jeg mottok støtte fra NAV for første gang, men etter hvert innså jeg at alle kan ikke jobbe alt de er gode for. Det er mange fine støtteordninger for de som ikke klarer å jobbe 100 prosent, men det beste er selvfølgelig å være frisk og "normal". Jeg vil anbefale deg på det sterkeste å ta de medisinene psykiaterene skriver ut. De har noen ufine bivirkninger noen av dem, men de er til hjelp. Dummeste man kan gjøre er å kutte de ut. Ofte tar det lang tid også før man finner akkurat den rette som passer for deg. Selv om man tar de for en periode for å fungere betyr ikke det at man er stuck med dem resten av livet. Ting blir bedre.

Ønsker deg lykke til videre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har misforstått.

Det er den enkelte selv som søker.

Anonymous poster hash: 4b88a...371

Det stemmer ikke. Da jeg fikk ufør var det psykiateren min som ordnet alt. Jeg søkte ikke på noe selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ville i så fall vært dumt. psykisk sykdom er tabu

Tror du ikke de har skjønt at det er noe allerede? Når folk er så dårlige at de legges inn rett som det er har omgivelsene ofte lenge "visst" at det er noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...