Gå til innhold

Alt for mange idioter i Hollywood.


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • Svar 63
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • AnonymBruker

    16

  • TulleKoppen

    10

  • Lillemus

    8

  • Ayia

    7

 

Men hvor skal pengene tas fra da? Hvor skal det kuttes?

Anonymous poster hash: d634a...ec1

 

I det minste kunne staten forskuttert penger til større vei-prosjekter slik at man kunne begynne å betale bompenger etter at veien var ferdig og man kan kjøre på den! Istedet for å betale i årevis før veibyggingen begynner. Det hadde i det minste vært mer rettferdig enn at mange er med på å betale veier de aldri kommer til å kjøre på, det er tilfelle med ett bestemt bom-punkt her, mange av de som kjører der kommer aldri til å kjøre på den veien de bompengene er tenkt til å finansiere. Jeg kjører også nesten daglig på en strekning som har trengt utbedring (bygging av ny bro) i 20 år, nå har de laget opptil flere bommer rundt der, men byggestart er ikke før om flere år og da har jeg antagelig flyttet ut av byen. Bygg veien NÅ og ta bompenger i etterkant!

 

I tillegg bør man få ned kostnadene til drift av bom-stasjonene betraktelig, Undersøkelser viser at over halvparten av inntektene av bomstasjoner går til å drifte dem! Ikke rart det tar tid å bygge veier i dette landet...

I det minste kunne staten forskuttert penger til større vei-prosjekter slik at man kunne begynne å betale bompenger etter at veien var ferdig og man kan kjøre på den! Istedet for å betale i årevis før veibyggingen begynner. Det hadde i det minste vært mer rettferdig enn at mange er med på å betale veier de aldri kommer til å kjøre på, det er tilfelle med ett bestemt bom-punkt her, mange av de som kjører der kommer aldri til å kjøre på den veien de bompengene er tenkt til å finansiere. Jeg kjører også nesten daglig på en strekning som har trengt utbedring (bygging av ny bro) i 20 år, nå har de laget opptil flere bommer rundt der, men byggestart er ikke før om flere år og da har jeg antagelig flyttet ut av byen. Bygg veien NÅ og ta bompenger i etterkant!

 

I tillegg bør man få ned kostnadene til drift av bom-stasjonene betraktelig, Undersøkelser viser at over halvparten av inntektene av bomstasjoner går til å drifte dem! Ikke rart det tar tid å bygge veier i dette landet...

Da må det altså tas over skatteseddelen, eller øke årsavgiften. En fem-dobling av denne hadde kanskje holdt?

Anonymous poster hash: d634a...ec1

Da må det altså tas over skatteseddelen, eller øke årsavgiften. En fem-dobling av denne hadde kanskje holdt?

Anonymous poster hash: d634a...ec1

Fremfor å låne ut enorme summer til nesten ikke noe rente til utlandet kunne de enten lånt ut en del av dette til veibygging her i landet, eller tatt bittelitt mer rente på disse utenlandslånene og  brukt de inntektene til veilån.

Annonse

Da må det altså tas over skatteseddelen, eller øke årsavgiften. En fem-dobling av denne hadde kanskje holdt?Anonymous poster hash: d634a...ec1

Nei, man kan kutte ned på velferdsutgifter, som alle er mye høyere enn i Sverige. Selv om våre velferdsgoder er mye bedre enn svenskene sin, så er vi altså sykemeldt dobbelt så mye som de. Er ikke det rart?

Så kan man kutte ned på administrasjon. Der er også Norge verdensledende. Det sitter byråkrater i alle kroker og kriker, og bare har som nytte å flytte papirer, eller stanse videre utvikling.

Ting skjer rett og slett ikke p.g.a. tungrodd byråkrati.

Pengene finnes de, det er bare å omfordele litt.

Anonymous poster hash: 8f900...4e6

Fremfor å låne ut enorme summer til nesten ikke noe rente til utlandet kunne de enten lånt ut en del av dette til veibygging her i landet, eller tatt bittelitt mer rente på disse utenlandslånene og  brukt de inntektene til veilån.

 

Utlån av penger er sparing, mens veibygging er forbruk, selv om enkelte ynder å kalle det investering i infrastruktur. Økt forbruk gir enda høyere priser og lavere konkurransekraft, med de følger det får for næringsliv, sysselsetting m.m.'

 

Usikker på hvem du ser for deg som låntaker i ditt forslag om å "låne ut til veibygging". Renten staten får på  utlån er det nok markedet, og ikke den selv, som setter.

I det minste kunne staten forskuttert penger til større vei-prosjekter slik at man kunne begynne å betale bompenger etter at veien var ferdig og man kan kjøre på den! Istedet for å betale i årevis før veibyggingen begynner. Det hadde i det minste vært mer rettferdig enn at mange er med på å betale veier de aldri kommer til å kjøre på, det er tilfelle med ett bestemt bom-punkt her, mange av de som kjører der kommer aldri til å kjøre på den veien de bompengene er tenkt til å finansiere. Jeg kjører også nesten daglig på en strekning som har trengt utbedring (bygging av ny bro) i 20 år, nå har de laget opptil flere bommer rundt der, men byggestart er ikke før om flere år og da har jeg antagelig flyttet ut av byen. Bygg veien NÅ og ta bompenger i etterkant!

 

I tillegg bør man få ned kostnadene til drift av bom-stasjonene betraktelig, Undersøkelser viser at over halvparten av inntektene av bomstasjoner går til å drifte dem! Ikke rart det tar tid å bygge veier i dette landet...

Hm Lillemus, her er vi veldig uenige. Da jr gikk i barnehage var det ingenting som het makspris, mann var stipendiat og jeg tok hovedfag. I studentbarnehagesystemet var vi - med 230' i inntekt for hele familien - høyinntektsfamilie (siden mange levde på studielån og stipend) og betalte 3750,- pr mnd pluss mat. Da jr begynte i skolen gikk prisene ned pr barnehageplass til - var det 2500,-(?), og dette ble dels finansiert gjennom økte SFO-priser. Vi betalte over 2000,- for SFO som knapt hadde en faglig kompetent person i staben, og først og fremt var ren oppbevaring. Nesten det samme som barnehage, med godt pedagogiosk opplegg faktisk. Vi har dermed på sett og vis betalt to ganger for en tjeneste andre nyter godt av, men etter min politiske oppfatning er det sånn det må være. I tillegg er denne slike tjenester supsidiert av oss alle som betaler skatt - også barnløse. Skulle barnefamilier dekket reelle kostnader alene tenker du? FrP tar ofte til orde for det, både når det kommer til veg, kultur og tjenestetilbud som sykehjem, barnehager etc.

 

Når det kommer til vegprising (som bompris er en variant av) er det i det minste de som bruker veger som DELfinansierer (for stat og kommune bruker også mye penger på dette) utbygging. Du har vel brukt veger som ikke er veipriset også vil jeg tro? Er det riktigere at alle (dvs kun finansiering over skatteseddelen) - også syklister og kollektivbrukere - finansierer vegen du bruker når du kjører alle milene til kjæresten foreksempel? Jeg syns ikke det, og jeg tror ikke det er god politikk for å få flere over på kollektivtransport heller.

 

Til sist: Det stemmer at Sverige finansierer veg over skatteseddelen, men nå er det ikke få svenske arbeidere her i landet heller. Eller få nordmenn som har kjøpt ferieboliger i Sverige for den saks skyld, siden prisene er gunstige - for oss... Svært mange av de svenske ungdommene kunne godt tenkt seg å få jobb hjemme, men det er ikke jobber å få for unge uerfarne. Jeg tror ikke den svenske modellen er mye å strekke seg etter.

Endret av Kayia

Annonse

Så kan man kutte ned på administrasjon. Der er også Norge verdensledende. Det sitter byråkrater i alle kroker og kriker, og bare har som nytte å flytte papirer, eller stanse videre utvikling. Ting skjer rett og slett ikke p.g.a. tungrodd byråkrati.

Det hadde nok vært mye bedre å ha dem på a-trygd. Eller kanskje du tenkte uføre? Vi er jo verdensledende også der...  ;)

 

Forøvrig ikke særlig imponert over holdningen til andres arbeidsinnsats. Papirflyttere liksom.

Hva jobber du med selv Anonym? Og hva anser du å ellers være et interesant og verdifullt nok yrke?

Endret av Kayia

Det som er litt merkverdig med FrP er dette med bompenger. De vil jo at folk i større grad selv skal betale for det de bruker - skole, helse etc. Men ikke når det kommer til bompenger, altså at bilistene selv betaler for veien. Da er dette "robberi". Sånn jeg ser det henger ikke deres "filosofi" på grep i det hele tatt.

Fremfor å låne ut enorme summer til nesten ikke noe rente til utlandet kunne de enten lånt ut en del av dette til veibygging her i landet, eller tatt bittelitt mer rente på disse utenlandslånene og  brukt de inntektene til veilån.

 

Dette ville ført til kraftig inflasjon.

Anonymous poster hash: d634a...ec1

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...