Gå til innhold

Vil stemme på saker, ikke partier....

Anbefalte innlegg

Enda et år der jeg ikke aner hva jeg skal stemme. Jeg er enig i noen partier i det ene, andre partier om noe annet. Tar jeg sånn media-tester omkring hva jeg bør stemme, får jeg ut en omtrent flat profil med like mange stemmer til hver.

I USA (bl.a.) stemmer de på saker i tillegg til partier. Til delstatsvalgene får man utdelt en lang stemmeseddel, der man ikke bare skal krysse av på hvilken kandidat (parti) man vil ha, men også krysser av på en rekke andre valgsaker. Det kan være alt til prioritering av sak A framfor sak B, om man skal ha offentlige bygninger røykfrie eller ei, til om det skal bygges kraftverk i det og det området.

Jeg ønsker meg noe liknende her i Norge. Ikke nødvendigvis på alle saker, men på endel. 

Det er mange som syns det er vanskelig å stemme på et bestemt parti, fordi man har ulike syn på enkeltssaker. Kanskje man er enig med ett parti når det gjelder organisering av innvandring, mens man er helt uenig med samme parti når det gjalder eggdonasjon eller karakterer i skolen feks. 

Siden alle disse temaene er viktige, må det da være bedre at folket fikk si sin mening om de enkelte saker, slik at politikerne måtte ta hensyn til hva folket mente i de konkrete saker. 

Anonymous poster hash: 5513c...9f9
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/394133-vil-stemme-p%C3%A5-saker-ikke-partier/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Siden alle disse temaene er viktige, må det da være bedre at folket fikk si sin mening om de enkelte saker, slik at politikerne måtte ta hensyn til hva folket mente i de konkrete saker. 

Det er norske politikere livredde for.

Anonymous poster hash: ea6b8...4be

Politikere er ikke ålreite dyr. Når jeg stemmer er det ikke på et parti jeg liker, snarere det jeg misliker minst. Fremdeles viktig å bruke stemmeretten.

Grunnen til at vi har representativt demokrati er å unngå å måtte spørre folket til stadighet. Folkeavstemning bør kun brukes om veldig store saker som f.eks EU medlemskap.

Grunnen til at vi har representativt demokrati er å unngå å måtte spørre folket til stadighet. Folkeavstemning bør kun brukes om veldig store saker som f.eks EU medlemskap.

Man trenger slett ikke å spørre folket til stadighet, dersom disse spørsmålene blir lagt sammen med de vanlige valgene (kommunevalg og stortingsvalg). Det ville faktisk kostet svært lite å legge det inn sammen, samtidig som det ville gi svært mye nyttig informasjon.

Man trenger slett ikke å spørre folket til stadighet, dersom disse spørsmålene blir lagt sammen med de vanlige valgene (kommunevalg og stortingsvalg). Det ville faktisk kostet svært lite å legge det inn sammen, samtidig som det ville gi svært mye nyttig informasjon.

Politikerne stoler ikke på at innbyggerne tar de riktige valgene. Man husker hvordan Sp ikke ville være forpliktet til å følge folkeflertallet i Eu-avstemmingen.

Politikerne stoler ikke på at innbyggerne tar de riktige valgene. Man husker hvordan Sp ikke ville være forpliktet til å følge folkeflertallet i Eu-avstemmingen.

Akkurat på det siste forstår jeg SP, for det handlet jo om å følge grunnloven. I grunnloven kreves det 2/3 flertall, ikke simpelt flertall, for å gjøre den typen grunnleggende endringer av Riket. Det er jeg faktisk enig i, at for å gjøre den typen endringer må flertallet være overveldende. Men la oss nå holde den diskusjonen utenfor.

Generelt sett mener jeg at det bør bli vanlig praksis at folk får velger i forhold til enkeltsaker samtidig som valget ellers. Jeg mener at dette ville ha økt demokratiet vesentlig.

Annonse

Hadde det ikke gått an å laget en folkebevegelse for å få en slik valgordning igjennom? Ikke til i år selvsagt, men å starte en prosess nå. Folkebevegelser har faktisk klart å få til større endringer før.

Noen som vet hvordan man gjør dette? Hvis flere her er enige da?

Enda et år der jeg ikke aner hva jeg skal stemme. Jeg er enig i noen partier i det ene, andre partier om noe annet. Tar jeg sånn media-tester omkring hva jeg bør stemme, får jeg ut en omtrent flat profil med like mange stemmer til hver. I USA (bl.a.) stemmer de på saker i tillegg til partier. Til delstatsvalgene får man utdelt en lang stemmeseddel, der man ikke bare skal krysse av på hvilken kandidat (parti) man vil ha, men også krysser av på en rekke andre valgsaker. Det kan være alt til prioritering av sak A framfor sak B, om man skal ha offentlige bygninger røykfrie eller ei, til om det skal bygges kraftverk i det og det området. Jeg ønsker meg noe liknende her i Norge. Ikke nødvendigvis på alle saker, men på endel.  Det er mange som syns det er vanskelig å stemme på et bestemt parti, fordi man har ulike syn på enkeltssaker. Kanskje man er enig med ett parti når det gjelder organisering av innvandring, mens man er helt uenig med samme parti når det gjalder eggdonasjon eller karakterer i skolen feks.  Siden alle disse temaene er viktige, må det da være bedre at folket fikk si sin mening om de enkelte saker, slik at politikerne måtte ta hensyn til hva folket mente i de konkrete saker.    Anonymous poster hash: 5513c...9f9

Hei!

Selv misliker jeg den gamle blokktenkningen og båser som høyre og venstresiden.

For meg er åpenhet, innsyn, økt bruk av folkeavstemninger og styrking av den enkeltes mulighet til å påvirke viktig. Altså en styrking av demokrati og folkestyre.

Derfor stemmer jeg piratpartiet, ser nå at selv om de er et nytt parti i Norge, så fikk de 9% av stemmene ved skolevalget på enkelte skoler i trøndelagDet er spennende med tanke på at valgbodene våre står tomme, vi har ikke nok folk.

Jeg tror grunnen til at partiet appellerer til de yngre er at saker som teknologi er viktige, samt frihet og videre at gammel blokktenkning irriterer og engasjerer ikke.

Teknologien åpner for helt nye og andre måter å skape politikk, diskutere seg frem til løsninger, folkeavstemninger, og mer direkte innflytelse.

BrukerErAnonym

Hei!

Selv misliker jeg den gamle blokktenkningen og båser som høyre og venstresiden.

For meg er åpenhet, innsyn, økt bruk av folkeavstemninger og styrking av den enkeltes mulighet til å påvirke viktig. Altså en styrking av demokrati og folkestyre.

Derfor stemmer jeg piratpartiet, ser nå at selv om de er et nytt parti i Norge, så fikk de 9% av stemmene ved skolevalget på enkelte skoler i trøndelagDet er spennende med tanke på at valgbodene våre står tomme, vi har ikke nok folk.

Jeg tror grunnen til at partiet appellerer til de yngre er at saker som teknologi er viktige, samt frihet og videre at gammel blokktenkning irriterer og engasjerer ikke.

Nå tror jeg du overvurderer ungdommene. De stemmer nok på PP fordi det er "kult", og de vil laste ned gratis fra bukta.

Nå tror jeg du overvurderer ungdommene. De stemmer nok på PP fordi det er "kult", og de vil laste ned gratis fra bukta.

Hei!

Helt feil, følg heller debattene våre :-) det er engasjement.

Mn selvsagt et overvåkingssamfunn ønsker man ikke og det er prisen for å ikke tillate fri nedlasting for den enkelte.

Jeg tror mange ble skremt av å lese hvordan terrorlovene har satt The Gurdian under etterforskning, konsekvensene av å true en fri presse er uønsket, samtidig, liker spesielt mange at man tenker nytt, og ønsker en mer direkte innflytelse :-)

Politikk blir kjedelig ved blokktenkning, dumme diskusjoner der man på forhånd VET hva de vil hevde/ forsvare/si, de ulike partiene, for meg og mange blir det bortkastet tid!

Teknologi åpner for nye muligheter og forenkler et demokrati med mer utbredt og direkte folkestyre :-)

Hei!

Helt feil, følg heller debattene våre :-) det er engasjement.

Mn selvsagt et overvåkingssamfunn ønsker man ikke og det er prisen for å ikke tillate fri nedlasting for den enkelte.

Jeg tror mange ble skremt av å lese hvordan terrorlovene har satt The Gurdian under etterforskning, konsekvensene av å true en fri presse er uønsket, samtidig, liker spesielt mange at man tenker nytt, og ønsker en mer direkte innflytelse :-)

Politikk blir kjedelig ved blokktenkning, dumme diskusjoner der man på forhånd VET hva de vil hevde/ forsvare/si, de ulike partiene, for meg og mange blir det bortkastet tid!

Teknologi åpner for nye muligheter og forenkler et demokrati med mer utbredt og direkte folkestyre :-)

Hva mener Piratpartiet om skattepolitikken, utenrikspolitikken, helse og eldreomsorg, skole, konkurranseutsetting av offentlige tjenester, sammenslåing av kommuner, innvandring, samferdsel, boligpolitikken, osv, osv?

Hva mener Piratpartiet om skattepolitikken, utenrikspolitikken, helse og eldreomsorg, skole, konkurranseutsetting av offentlige tjenester, sammenslåing av kommuner, innvandring, samferdsel, boligpolitikken, osv, osv? Anonymous poster hash: ea6b8...4be

Hei!

Jeg syns du skal lese følgende to linker:

http://wiki.piratpartiet.no/index.php?title=Spørsmål_og_svar

http://www.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=563546

Uten skylapper og minst mulig forutinntatt.

Samtidig som du tenker over hva patenter på mat og såkorn gjør med sult og nød.

Samt det faktum at Norges piratparti ble stiftet 16 desember i fjor :-)

Hilsen stolt pirat.

Jeg syns det er et større problem når partier går inn for standpunkt på tvers av det forutsigbare (dvs på tvers av det som er i tråd med deres ideologi). Jeg tror foreksempel mange SV-velgere svikter SV nå fordi SV ikke har kjempet godt nok for sine fanesaker i posisjon, dvs vært forutsigbare mht standpunkt. Perspektivet velgerne forventet å få representert i en rød/grønn- regjering når de stemte på SV er i liten grad tatt til orde for.

Annonse

BrukerErAnonym

Hei!

Jeg syns du skal lese følgende to linker:

http://wiki.piratpartiet.no/index.php?title=Spørsmål_og_svar

http://www.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=563546

Uten skylapper og minst mulig forutinntatt.

Samtidig som du tenker over hva patenter på mat og såkorn gjør med sult og nød.

Samt det faktum at Norges piratparti ble stiftet 16 desember i fjor :-)

Hilsen stolt pirat.

Det er farlig å la et parti som har et så ufullstendig partiprogram, og en så dårlig utbygd partiorganisasjon, få makt. Det blir det bare rot og kaos av (noen som husker Anders Langes parti?).
BrukerErAnonym

Derfor stemmer jeg piratpartiet, ser nå at selv om de er et nytt parti i Norge, så fikk de 9% av stemmene ved skolevalget på enkelte skoler i trøndelag

Og så? Frp har da fått over 50% på enkelte skoler tidligere. Det betyr ikke at politikken deres henger på greip.

Og så? Frp har da fått over 50% på enkelte skoler tidligere. Det betyr ikke at politikken deres henger på greip.

Hei!

Poenget var å formidle at til å være et parti stiftet 16 des 2012 har de uventet stor oppslutning.

De er representert i Europa parlamentet og går sterkt frem i teknologibransjen blant it folk og ingeniører .

Det å ha en hjertesak, er tror jeg mer viktig enn å lyve om saker som er et partiprogram og noe man forsvarer fordi man er tilhørende en blokk.

Fremskritt og vitenskap har så langt vist seg best, mest vitalt og fremtidsrettet :-)

Mitt standpunkt er mitt, du har ditt, og sånn er det for oss alle, det er ikke så viktig at vi overbeviser hverandre, men at vi tror på det vi selv står for :-)

Jeg har to agendaer:

Skrive noe om hva jeg tror på og mener

Bringe verden et bittelite skritt i bedre retning.

Men aldri å overbevise! Standpunkt bør hvert enkelt menneske ta selv på grunnlag av egne tanker, vurderinger og avgjørelser.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...