Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke drevet med orkideer før jeg fikk fire forskjellige i fjor. Nå har de jo vokst og fått nye blomster med jevne mellomrom, men hva gjør jeg med alle disse luftrøttene som kroker seg og strekker seg ut på alle kanter? Jeg kan ikke se at de har noen direkte hensikt. Den ene pyntepotta er helt fylt av dem, så det ikke går lenger å løfte selve plantepotta opp for å se til at den ikke blir stående i vann. Noe planten råtner av, som kjent.

Kan jeg bare klippe bort disse grå greiene?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/394170-orkidesp%C3%B8rsm%C3%A5l/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Jeg tror ikke du skal gjøre noe med dem.

Orkideer trenger ompotting som andre planter, så plant bare om.

Hvis røttene er tørre og vedaktige er det tegn på for lite vann.

Mange orkideer fr for lite vann. Mange tror de er som kaktuser, det er de ikke.

De tåler heller ikke trekk og må ha mye sol for å leve lenge :-)

Jeg gjør ingenting med de stilkene som tørker ut.

Vanning gjøres en gang i uka, da tar jeg planten ut av potteskjuleren og setter den i vasken og lar lunka vann renne over den i 5-10 min før jeg setter den tilbake. Det funker veldig bra. :)

Samme som jeg gjør. Jeg har ikke så grønne fingre ellers, men orkideer har jeg fått til etter at jeg begynte med den metoden :)

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...