Gå til innhold

Hvordan stemmer man? Helt konkret

Anbefalte innlegg

Vet hvilke stemmelokale jeg skal til. ,men hva skjer helt konkret når jeg kommer inn i stemmelokalet fra A til Å?

Er mest bekymret for at jeg skal begynne å rote det til med papirer.. er det noe annet enn statsminister-parti jeg skal stemme på?

Takknemlig for svar..

Anonymous poster hash: cb4f2...5b1

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/394185-hvordan-stemmer-man-helt-konkret/
Del på andre sider

Fortsetter under...

På selve valgdagen er jeg jaggu ikke sikker, har forhåndsstemt i 10 år jeg nå. Jeg er usikker på om du registreres først på valgdagen, men på forhåndsvalg går du rett i avlukket, plukker stemmeseddel fra det partiet du vil stemme på (eller en blank), gjør eventuelle endringer, bretter så seddelen med innsiden ut så den blir oransje. Så går du bort til en funksjonær, får et stempel på den siden av stemmeseddelen som har en hvit rute og putter den deretter i urnen. Ferdig! :)

Det er kun en stemmeseddel i år (ved kommune- og fylkestingsvalg kan du bruke to), men om du stemmer i Oslo kommune så kan du også stemme for eller imot OL - jo, det er helt sant! :D 

Jeg husker heller ikke om man legitimerer/registrerer seg før eller etter man finner fram stemmeseddel. Men det står folk der og hjelper til ved behov.

Kommer du i et rush av folk og det er kø vil folka styre køa og henvise deg til riktig boks.

Du får hjelp til alt og forklaring gis hvis nødvendig. Husk legitimasjon.

Godt valg!

Jeg forhåndsstemte på rådhuset i min kommune. Jeg hadde med valgkortet og legitimasjon. Først gikk jeg til skranken og ga damen der valgkortet og legitimasjonen slik at hun kunne finne meg på lista over de som kan stemme i kommunen og krysse meg ut der. Så gikk jeg inn i avlukket like ved, og der valgte jeg aktuelt parti med å velge lista deres. Denne er allerede brettet, men man folder den ut og bretter den motsatt vei, slik at det som var innsiden blir for- og bakside. Da ser du også at det blir riktig mtp at den skal stemples i et spesielt felt. Jeg ga den til damen, hun stemplet den og ga meg den tilbake, og da puttet jeg den i valgurna (som har en smal åpning foran). Voila.

Hvis du stemmer på valgdagen, er det omtrent samme prosedyre. Her i kommunen går man til avlukke og velger liste, bretter den og går til neste bord. Der kan det være at det sitter flere og du må gå til den som tar seg av ditt etternavn. Der blir du krysset ut, på neste bord får du stempel på stemmeseddelen og tilslutt er det noen som sitter ved urna.

Ta med legitimasjon og valgkort, så er det meste skiltet hvor du skal gå, og har du spørsmål er det alltid noen som er tilgjengelig der.

Vet hvilke stemmelokale jeg skal til. ,men hva skjer helt konkret når jeg kommer inn i stemmelokalet fra A til Å?

Er mest bekymret for at jeg skal begynne å rote det til med papirer.. er det noe annet enn statsminister-parti jeg skal stemme på?

Takknemlig for svar..

For å ta det siste først: Hvis du bor i Oslo, kan du også stemme for eller imot OL-søknad. Dette er helt ekstraordinært, og det kommer til å henge plakater og veiledninger "overalt". Hvis du bor et annet sted, er det bare Stortingsvalget.

Det enkleste er å ha med valgkortet, men annen legitimasjon går også greit. Hvis du hører til en stor valgkrets, kan det hende det er køer basert på etternavn, dvs. du går inn og stiller deg evt. i riktig kø avhengig av forbokstaven i etternavnet ditt, hvis det er skiltet om dette. Ellers går du fram til valgfunksjonærene og leverer fra deg valgkortet. De spør kanskje etter fødselsdatoen din. Så går du til et ledig stemmeavlukke og trekker for "gardinforhenget". Inne i avlukket henger det anvisninger på veggen om absolutt alt du skal gjøre med stemmeseddel, konvolutter osv. Du trenger ikke krysse av noe, bare velge riktig liste. Les det som står om konvolutter og bretting, de finner stadig på noe nytt. Men poenget er jo at ingen skal se hva du stemmer på. Så går du ut og putter konvolutten i stemmeurnen, det er en slags kjempepostkasse som gjerne er plassert i retning utgangen av lokalet.

Det er mange som surrer litt, derfor er det massevis av valgfunksjonærer der for å holde orden på køen og passe på at alle faktisk får stemt, selv om de er 95 år gamle og har mistet mesteparten av sansene ;-) Ikke få panikk om en av dem viser deg litt til rette, det er derfor de er der, og de har garantert gitt 187 mennesker samme beskjeden før du kom.

Lykke til, fint at du bruker stemmeretten!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...