Gjest (Anonymous) Skrevet 30. november 2001 Skrevet 30. november 2001 Min far har brukt kortison i flere måneder etter strålebehandling av svulst på hjernen. Han har prøvd å trappe ned/slutte flere ganger, men får så store plager at han må fortsette med kortison. Nå viser MR-bilder at han ikke har hevelser som tilsier fortsatt bruk, så legen mener han må prøve en ny nedtrapping, men over enda lengre tid. Min far ønsker selvsagt å slutte fortest mulig, men uansett er han klar over at han må leve med store plager en god stund etter han har sluttet, ettersom kroppen bruker lang tid på selv å komme igang med å produsere hormonet kortison erstatter. Derfor lurer jeg på om det finnes hjelp innen alternativ medisin. Finnes det noe som hjelper kroppen med å produsere hormonet fortere, eventuelt noe som demper plagene? Takknemlig for alle svar! 0 Siter
Sør Skrevet 30. november 2001 Skrevet 30. november 2001 Hei, Hvis man trapper langsomt ned, vil det ikke ta vesentlig tid før kroppen begynner å produsere kortisol. Hvis faren din tar kortone (eller lignende) kan man måle kortisol-nivået i blodet. Hvis han tar prednisolon, eller lignende, så vil blodprøvene vise mindre enn de reelle verdiene. Med vennlig hilsen 0 Siter
Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege Skrevet 30. november 2001 Skrevet 30. november 2001 Kjære Anonymous, Han må nok bare trappe ned langsomt og sørge for å ha tilstrekkelig inntak av sink og vitamin C som er nødvendig for binyrenes hormonproduksjon. Det er individuelt hvor godt man tåler nedtrapping. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.