AnonymBruker Skrevet 3. september 2013 Skrevet 3. september 2013 Er muligheten for og tjene inntil 1G som ufør tatt bort? Leste i en tråd at ved borgerlig regjering vil det bli gjenninnført, stemmer det MÅ ha den inntekten jeg... Anonymous poster hash: 77953...b10 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 3. september 2013 Skrevet 3. september 2013 Da jeg fikk innvilget varig ufør i juli sto det i brevet jeg fikk at jeg kunne tjene inntil 1G fra juli neste år. Sto ikke noe om at det skulle vli slutt med ordningen i brevet, men jeg har lest andre steder at den ska opphøre. Anonymous poster hash: 0efd5...9e6 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 3. september 2013 Skrevet 3. september 2013 Det er helt sprøtt hvis de tar bort den ordningen. Heter seg jo at det skal "lønne seg å jobbe framfor bare trygd". Hvis det ikke lønner seg å jobbe for dem som er trygdet, så vil jo motivasjonen være mindre. Det å kunne jobbe litt ved siden av trygden, er jo med på å gi mening, identitet og sosialt liv, føle at man er til nytte. Mange kan klare dette i perioder i løpet av et år, selv om de ikke klarer å ha en fast jobb. Kjempeviktig at man er fleksible her. Trygden er uansett så forsvinnende lite å leve av, for dem som må det. Anonymous poster hash: 93f97...a0e 0 Siter
laban Skrevet 3. september 2013 Skrevet 3. september 2013 Det ser absolutt ikke ut til at ordningen er verken fjernet eller truet.https://www.storebrand.no/site/stb.nsf/Pages/nyhetbedrift_2011des_ny_ufoeretrygd.html 0 Siter
frosken Skrevet 3. september 2013 Skrevet 3. september 2013 Jeg mener å ha lest at ordningen skal endres. Fra ca 2015 vil det kun være mulig å tjene et mye lavere beløp enn 1 G hvis ikke trygden skal bli avkortet. 0 Siter
laban Skrevet 3. september 2013 Skrevet 3. september 2013 Jeg mener å ha lest at ordningen skal endres. Fra ca 2015 vil det kun være mulig å tjene et mye lavere beløp enn 1 G hvis ikke trygden skal bli avkortet.Jeg har egentlig ikke peiling, men i linken jeg la inn ovenfor, står det følgende:"Reglene for å kombinere arbeid og trygd endres. Målet er å gjøre det mer lønnsomt for uføre å øke arbeidsinnsatsen. Dagens regler gjør at uføre taper økonomisk dersom arbeidsinntekten overstiger taket for friinntekt på 1 G. I den nye ordningen erstattes reglene om friinntekt med et gradvis avkorting av uføretrygden mot arbeidsinntekt."Så det er vel egentlig ikke sånn (i hvert fall ikke intensjonen) at alt skal bli så mye verre for de som kan tjene penger ved siden av. Med forbehold om at jeg vet svært lite om regler for uføre - og at det sikkert er noen i en helt spesiell situasjon som gjør at man kommer dårligere ut. 0 Siter
frosken Skrevet 3. september 2013 Skrevet 3. september 2013 Jeg har egentlig ikke peiling, men i linken jeg la inn ovenfor, står det følgende: "Reglene for å kombinere arbeid og trygd endres. Målet er å gjøre det mer lønnsomt for uføre å øke arbeidsinnsatsen. Dagens regler gjør at uføre taper økonomisk dersom arbeidsinntekten overstiger taket for friinntekt på 1 G. I den nye ordningen erstattes reglene om friinntekt med et gradvis avkorting av uføretrygden mot arbeidsinntekt." Så det er vel egentlig ikke sånn (i hvert fall ikke intensjonen) at alt skal bli så mye verre for de som kan tjene penger ved siden av. Med forbehold om at jeg vet svært lite om regler for uføre - og at det sikkert er noen i en helt spesiell situasjon som gjør at man kommer dårligere ut. De funksjonshemmedes organisasjoner har vel ment at det blir en forverring for mange. 0 Siter
Høstløv Skrevet 3. september 2013 Skrevet 3. september 2013 " Kombinasjon av arbeid og uføretrygd Det skal bli enklere å kombinere uføreytelsen med arbeidsinntekt. Dagens ordning, der man ett år etter at uførepensjonen er innvilget, kan ha en friinntekt på 1 G, og uføregraden reduseres dersom inntekten overstiger friinntekten, avvikles. I stedet skal uføre kunne ha arbeidsinntekt ved siden av uføreytelsen fra dag én, og uføretrygden skal reduseres gradvis dersom arbeidsinntekten overstiger en beløpsgrense på 0,4 G. Retten til innvilget uføretrygd skal ikke endres dersom en har inntekt over beløpsgrensen." http://www.magma.no/stortingsbehandling-av-ny-uforetrygd-i-desember Innføres sannsynligvis i 2015. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 3. september 2013 Skrevet 3. september 2013 Det blir jo en forverring. Trygden vil trekkes fra ved et mye lavere beløp enn før. Skulle ønske de som styrte visste hvor utrolig lite det er å leve av, hvis man er så uheldig å være trygdet. Anonymous poster hash: 93f97...a0e 0 Siter
miakami Skrevet 3. september 2013 Skrevet 3. september 2013 10.000 utbetalt i mnd på ung ufør. er jo ingenting. har jo utgifter også. 0 Siter
Bella Dotte Skrevet 3. september 2013 Skrevet 3. september 2013 (endret) 10.000 utbetalt i mnd på ung ufør. er jo ingenting. har jo utgifter også. Da blir du trukket veldig mye i skatt, men du får ca 72 000 tilbake i juni. Du kan forandre skattetrekket selv på skatteetaten.no. Eller har du andre trekk? Endret 3. september 2013 av Bella Dotte 0 Siter
Gjest Annve Skrevet 3. september 2013 Skrevet 3. september 2013 10.000 utbetalt i mnd på ung ufør. er jo ingenting. har jo utgifter også. Det kan ikke stemme at du får utbetalt 10.000 kr på ung uføre alene. Minstesatsen på vanlig uføretrygd er nærmere 14.000 kr. Ung ufør har mer utbetalt. Men hvis du jobber ved siden av er det sikkert derfor du blir trukket såpass mye i skatt at utbetalingen blir redusert. Men synes uansett det var veldig mye, jeg hadde sjekket om det stemte. 0 Siter
Høstløv Skrevet 3. september 2013 Skrevet 3. september 2013 10.000 utbetalt i mnd på ung ufør. er jo ingenting. har jo utgifter også. Har du uføregrad på 100%? 0 Siter
Gjest Annve Skrevet 3. september 2013 Skrevet 3. september 2013 Det blir jo en forverring. Trygden vil trekkes fra ved et mye lavere beløp enn før. Skulle ønske de som styrte visste hvor utrolig lite det er å leve av, hvis man er så uheldig å være trygdet. Anonymous poster hash: 93f97...a0e Leste at det skulle være en overgangsperiode frem til 2018 for at de som hadde tilleggsinntekt i dag ikke skulle få mye mindre utbetalt. Dette for at de skulle venne seg til de nye reglene. Som om noen kan venne seg til å tjene mindre. Det er mulig det blir lettere for trygdede å arbeide, men hvis de blir trukket i trygden allerede ved 0,4 kan det umulig være en forbedring. 0 Siter
Løvemamma Skrevet 3. september 2013 Skrevet 3. september 2013 Det blir jo en forverring. Trygden vil trekkes fra ved et mye lavere beløp enn før. Skulle ønske de som styrte visste hvor utrolig lite det er å leve av, hvis man er så uheldig å være trygdet. Anonymous poster hash: 93f97...a0e Men du vil jo få lønn for det du jobber? Du kan da ikke regne med å få i pose og sekk. Om du har en 100% uføre, men klarer å jobbe 20% vil du betalt for 80% uføre, men få lønn for 20%. Du vil da ikke komme dårligere ut av det økonomisk da? 0 Siter
frosken Skrevet 3. september 2013 Skrevet 3. september 2013 Men du vil jo få lønn for det du jobber? Du kan da ikke regne med å få i pose og sekk. Om du har en 100% uføre, men klarer å jobbe 20% vil du betalt for 80% uføre, men få lønn for 20%. Du vil da ikke komme dårligere ut av det økonomisk da? Jo, en god del av dem det gjelder vil jo nettopp komme dårligere ut av det økonomisk. Med nåværende ordning kan folk tjene ca 80 000 ved siden av full uføretrygd, enten gjennom jobb eller tillitsverv i organisasjoner. Med den nye ordningen vil de som tjener 80 000 i lønnsinntekt få redusert sin trygd. 0 Siter
Gjest Annve Skrevet 3. september 2013 Skrevet 3. september 2013 Men du vil jo få lønn for det du jobber? Du kan da ikke regne med å få i pose og sekk. Om du har en 100% uføre, men klarer å jobbe 20% vil du betalt for 80% uføre, men få lønn for 20%. Du vil da ikke komme dårligere ut av det økonomisk da? Jo hun gjør jo det, for slik det er nå kan hun tjene 1 g uten å få trekk i trygden. Med den ordningen du beskriver vil hun miste hele denne ekstrainntekten. 0 Siter
Løvemamma Skrevet 3. september 2013 Skrevet 3. september 2013 Jo, en god del av dem det gjelder vil jo nettopp komme dårligere ut av det økonomisk. Med nåværende ordning kan folk tjene ca 80 000 ved siden av full uføretrygd, enten gjennom jobb eller tillitsverv i organisasjoner. Med den nye ordningen vil de som tjener 80 000 i lønnsinntekt få redusert sin trygd. Da skjønner jeg godt at det blir gjort endringer. Det skal jo ikke lønne seg å være uføretrygdet, det er da helt naturlig at man ikke skal få eksempelvis 100% uføre - og i tillegg lønn for det man klarer å jobbe. 0 Siter
frosken Skrevet 3. september 2013 Skrevet 3. september 2013 Da skjønner jeg godt at det blir gjort endringer. Det skal jo ikke lønne seg å være uføretrygdet, det er da helt naturlig at man ikke skal få eksempelvis 100% uføre - og i tillegg lønn for det man klarer å jobbe. Dette er jo et sak man kan ha ulik oppfatning om. Folks trygdeutbetalinger er som regel langt under det lønnsnivået de ville hatt i full jobb. Tidligere har man ansett det som en god løsning at folk kan bruke sine ressurser enten i tillitsverv eller bijobber for å spe på trygden slik at de klarer seg økonomisk. Det er ikke vanskelig å argumentere for endringen heller, men jeg synes ikke det er helt opplagt hva som er den beste løsningen. 0 Siter
Gjest Skrevet 3. september 2013 Skrevet 3. september 2013 Hvem tjener mest i forhold til hvor mye de jobber? En som er 100 % ufør og tjener 1G i tillegg, eller en som er 50 % uføretrygdet og jobber 50%? Det er nok ikke et svar på det, men noe å tenke på. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.