Gå til innhold

Drapet i Ålesund

Anbefalte innlegg

står det om på alle landets forsider....

og det diskuteres overalt...... teorier, om hva, hvem, hvorfor...... 

Jeg syns media bør være litt forsiktig med å legge ut for mye

med tanke på at gjerningsmannen fortsatt er der ute.

Jeg syns f.eks. det var veldig mistenksomt med det ranet som skjedde ikke

så lenge før - og at han sprang i retning mot Akslafjellet... om han har gjemt

seg der og f.eks. var ruset på noe og hun sprang på ham? 

Vet i alle fall at mange av mine kolleger har blitt mørkeredde nå. Ingen tør å jogge alene.

Anonymous poster hash: 912ab...00d
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/394243-drapet-i-%C3%A5lesund/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rart man i dagens moderne verden med satelitter og super hd videokamerarer med ekstrem zooming og hele pakka ikke bare kan gå inn på det aktuelle tidspunktet og området og se hvem det var som gjorde det....for meg høres dette langt mere banalt ut enn alt det andre man får til i dagens verden. Men det er kanskje mere komplisert enn det det later til å være....noe må det jo være?.

Kanskje kripos bør kontakte NASA og be de sjekke over satelittbilder i tidsrommet mellom kl 18-21 den kvelden for å se........ men de bør ha veldig god zoom da. 

Men nå samler de dna og får det analysert, jeg håper gjerningsmannen har etterlatt seg biologiske spor og at han er i strafferegisteret - rett og slett fordi han da er lettere å finne. ER det en tidligere ustraffet eller utlending (det kan like gjerne være en turist og da Fjellstua er en turistattraksjon og mange turister også benytter løypene). 

Det er vel datatilsynet som vil begrense bruken av dna-register...

men altså- har man rent mel i posen har man ingenting å frykte om politiet har ens dna.
Tenk om alle som kom til Norge måtte avlegge DNA og fingeravtrykk.... både innbyggere og asylsøkere - hvor lettere det hadde blitt å oppklare ulike saker.

Ulemper? Neh.... kan det misbrukes på et vis? Kan folk plante falske dna f.eks... hvis de får tak i hårstrået ditt, mens de selv begår en kriminell handling fullstendig tildekket - slik at du får skylden? Jeg vet ikke....

Men nå fikk jeg i alle fall rett i teorien min - raner, ruset trolig da jeg vet at miljøet der han kommer fra er belastet.... og at han muligens voldtok og drepte Anja. Men jeg syns ikke folk bør sukke for lettet ut, for selv om han er tatt, så finnes det galninger overalt. En må ta forhåndsregler i disse dager. Dessverre. 

Trådstarter

Annonse

men altså- har man rent mel i posen har man ingenting å frykte om politiet har ens dna.

Tenk om alle som kom til Norge måtte avlegge DNA og fingeravtrykk.... både innbyggere og asylsøkere - hvor lettere det hadde blitt å oppklare ulike saker.

Ulemper? Neh.... kan det misbrukes på et vis? Kan folk plante falske dna f.eks... hvis de får tak i hårstrået ditt, mens de selv begår en kriminell handling fullstendig tildekket - slik at du får skylden? Jeg vet ikke....

Men nå fikk jeg i alle fall rett i teorien min - raner, ruset trolig da jeg vet at miljøet der han kommer fra er belastet.... og at han muligens voldtok og drepte Anja. Men jeg syns ikke folk bør sukke for lettet ut, for selv om han er tatt, så finnes det galninger overalt. En må ta forhåndsregler i disse dager. Dessverre. 

Trådstarter

Trådstarter

Gjerningsmannen så i alle fall veldig norsk ut, og trent ut. Hvis bildet jeg har sett av han stemmer. (I disse datatider er det ikke alltid så vanskelig å å finne frem til gjerningspersonen på web, hvis man ønsker det)

Gjerningsmannen så i alle fall veldig norsk ut, og trent ut. Hvis bildet jeg har sett av han stemmer. (I disse datatider er det ikke alltid så vanskelig å å finne frem til gjerningspersonen på web, hvis man ønsker det)

Nei, nå ser jeg at de har funnet ut hvem han er da - men media har jo ikke lov i å si hvem - samme som i Sigrid saken. Også der visste bl.a. jeg hvem han var bare ut fra et sladdet bilde... og nå ser jeg at han som ble tatt nå hadde klikket liker på facebook på minnesiden til Anja. 

Nei, nå ser jeg at de har funnet ut hvem han er da - men media har jo ikke lov i å si hvem - samme som i Sigrid saken. Også der visste bl.a. jeg hvem han var bare ut fra et sladdet bilde... og nå ser jeg at han som ble tatt nå hadde klikket liker på facebook på minnesiden til Anja. 

Ikke så sjarmernede det nei. Selv om det kan tenkes at han var psykotisk og ikke husker noe av det. Men tvilsomt. Gjør det jo også litt ekstra tragisk at han er ei lita datter. Kan det tenkes at han har vært desperat etter å få tak i penger til dop - og etter at ranet gikk i vasken prøvde han å rane offeret for mobilen noe som førte til basketak og drap?.

Så lenge du har full tillit til politi og regjering, og alle fremtidige versjoner av politi og regjering, også internasjonat, og ikke har noe problemer med at den til en tids sittende regjering har full innblikk i hvem du er, hvor du er, hva du gjør, hvem du kjenner, hvem du snakker med og når er de tikke noe problem med full sporing, logging og lagring av befolkningen.

Makt korrumperer. Tider endrer seg. bare se hva det har blitt med 'patriot act'.

Konklusjonen av denne saken er vel at vi må få strengere straffer i Norges land, 

og vi må passe på at vi har plasser til soning... Tenk, gjerningsmannen stod i soningskø! Hadde han vært bura inne for forrige tilfelle, så kan det hende det her ikke hadde skjedd i det hele tatt. 

Ærlig talt - drapsforsøk.... har man forsøkt å drepe noen en gang, om det så er i rusa tilstand, så er man i stand til å gjøre det igjen... og da kanskje med hell. Som i dette tilfellet :(

trådstarter (som ønsker å være anonym for å slippe å ha denne triste saken i "mine innlegg" for evig og alltid.... )

Leser at noen finner ut hvem morderen er utfra bilder/aviser/data. Hvordan finner dere ut slikt?

Anonymous poster hash: c3d7b...293

Jeg brukte vel toppen to min selv gjennom om noen få søkeord på google uten at jeg visste noe mere enn det som sto i media......du vet folk folk oppretter forum og det er selvfølgelig mange som har mye informasjon gjennom at de bor i lokalområdet.....kjenner igjen huset på bildene som er trykt i media, kanskje har sett polititet ta med seg mannen osv osv. Jeg fant bilder av mannen i bar overkropp, facebook siden hans, bilde av mannen med datteren........og når navnet på offeret også står i media så trenger du ikke være Einstein for å finne fram.....

Annonse

Men det er jo latterlig med soningskø i sånne tilfeller. En mann som opplagt har store problemer fra før, som bare går og venter på å sone. Gjør det sikkert bare enda mere stressende for han, noe som gjør at han sikkert bare ruser seg enda mere fordi han ikke har noe å se fram til. Og dette gjør han noe bare enda mere sint og uempatisk, og da ber man nærmest om enda mere problemer både for han og for samfunnet.

Han burde i alle fall ikke få flere sjangser nå Mannensin! Han burde råtne bak murene resten av sitt liv. Fatter ikke att folk er villige til å gå med på kriminologpropagandaen, og forståelsen av slike psykopater. Nei, bur dem inn. Mener jeg. Om han ruser seg fordi han ikke har noe å se frem til, vel det er mange som ikke har noe å se frem til, de verken ruser seg eller dreper folk. Psykopater dreper folk.<br /><br />Mvh<br />Konservativ

Anonymous poster hash: 79b95...f49

Hva er det dere sier for noe, anonyme brukere ?

1) Så vidt jeg skjønner er det snakk om en _mindre_ restdom på _21_ dager han ventet på. Han hadde vært i fengsel, og skulle inn noen dager til. Om han hadde gjennomført disse dagene i februar hadde han fremdeles ikke vært 'inne'. Å si at dette ikke hadde skjedd uten soningskø er det største sprøtet jeg har hørt, og vitner om en dumskap uten sidestykke.

2) Hva skal dere gjøre da ? Bure inne alle på livstid som ruser seg og fekter med armene ? 50 år i fengsel for å si at man skal drepe noen ? 100 år for å slå til noen ? jesssør. Vi trenger oljefondet til å bure inn noen hundre tusen i de neste årene skjønner jeg.

3) At straff og fengels virker er uinformert svada. I følge alle dere som hyler om at dette ikke hade skjedd.. vel, da burde vel feks USA vært et perfekt kriminaøfritt land, uten vold og voldtekt da eller ? Der har de mye fengsel, burer folk inne og endog dreper dem her og der. det som hjelper er: MER TVANG.

Ta barn vekk fra dysfonksjonelle familier, tvangsavrus narkomane. Få tilltakene inn i skolealder mens det enda er noe å gjøre, ikke ta noen symptomer her og der senere. Vil dere ha mindre kriminalitet ? Ta ansvar. Lær barna til å bli gode borgere, ta grep og GJØR NOE når det er barn som tydelig slikter rundt dere.

Hvis man kjente vedkommende eller hadde han på facebook så er det ingen problemer å kjenne han igjen på sladdede bilder... og i en liten by går jo ordet fort, det er alltid noen som kjenner noen. Jeg fikk vite det av en kollega som hadde en sønn som kjente han...... og det går jo ikke lange tiden før folk begynner å lage blogger og hatgrupper på facebook i slike saker, jeg syns de var trege i dette tilfellet, i Sigridsaken kom det jo opp med en gang man søkte...... 

En offentlig gapestokk. Media har vel ikke lov å navngi personen - men de har lov til  å utgi sladdede bilder, selv om folk som kjenner vedkommende da kan se hvem det er. 

Hva er det dere sier for noe, anonyme brukere ?

1) Så vidt jeg skjønner er det snakk om en _mindre_ restdom på _21_ dager han ventet på. Han hadde vært i fengsel, og skulle inn noen dager til. Om han hadde gjennomført disse dagene i februar hadde han fremdeles ikke vært 'inne'. Å si at dette ikke hadde skjedd uten soningskø er det største sprøtet jeg har hørt, og vitner om en dumskap uten sidestykke.

2) Hva skal dere gjøre da ? Bure inne alle på livstid som ruser seg og fekter med armene ? 50 år i fengsel for å si at man skal drepe noen ? 100 år for å slå til noen ? jesssør. Vi trenger oljefondet til å bure inn noen hundre tusen i de neste årene skjønner jeg.

3) At straff og fengels virker er uinformert svada. I følge alle dere som hyler om at dette ikke hade skjedd.. vel, da burde vel feks USA vært et perfekt kriminaøfritt land, uten vold og voldtekt da eller ? Der har de mye fengsel, burer folk inne og endog dreper dem her og der. det som hjelper er: MER TVANG.

Ta barn vekk fra dysfonksjonelle familier, tvangsavrus narkomane. Få tilltakene inn i skolealder mens det enda er noe å gjøre, ikke ta noen symptomer her og der senere. Vil dere ha mindre kriminalitet ? Ta ansvar. Lær barna til å bli gode borgere, ta grep og GJØR NOE når det er barn som tydelig slikter rundt dere.

Amen for det siste du sa. Jeg tror ikke vedkommende hadde noen god oppvekst. Og skolene bør gå aktivt inn for å forebygge mobbing, de er på god vei, men kan bli langt bedre. Og holdningene til barna dannes ofte hjemme. Snakker man stygt om naboen, så lærer man barna at det er greit å baksnakke og tenke negativt om andre..... Og jeg er for mer tvang når det gjelder rusbehandling. Det bør ikke være noe pengespørsmål. Og man må ha noe å tilby vedkommende når de har kommet seg bort fra rusen, går de tilbake til ingen jobb og ingen venner, så tror jeg fallgruven er stor for å ende tilbake til det gamle miljøet og rusen. Nå skal det sies at de fleste alkoholikere og narkomane er rolige og "snille", i alle fall så lenge de får rusen sin, men vedkommende i denne saken slet jo med temperament osv.... muligens to personligheter eller noe sånn -En mørk og en lys side, som en psykopat? Psykiatrien burde i alle fall vært flinkere til å fange opp slike.... Så min konklusjon er ja til mer tvang, både innen rusbehandling og psykiatri... da de ikke vet sitt eget beste. 

Sukk! Før man setter i gang masse tvang i rusomsorgen, så må man sørge for å få nok plasser til alle dem som ØNSKER behandling men ikke får det. Det er rett og slett ikke plasser, og lang kø.

Jeg er slett ikke imot tvang i rusomsorgen, men det å behandle de som virkelig VIL, bør gå først, og de får ofte ikke hjelp.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...