Gå til innhold

Dere med jente og gutt.....bunad, kostnader

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gutten bør vel få en tilsvarende sum, da?

Får disse bunadsjentene velge forresten, eller blir de presset i serken av mødre og bestemødre? Hvis jenta mye heller ville hatt en moped må det være sånn passe å sitte der med bunaden mens broren får penger og kjøper det han vil ha.

Gutten bør vel få en tilsvarende sum, da?

Får disse bunadsjentene velge forresten, eller blir de presset i serken av mødre og bestemødre? Hvis jenta mye heller ville hatt en moped må det være sånn passe å sitte der med bunaden mens broren får penger og kjøper det han vil ha.

Jeg tvang ikke bunad på min datter, hun ønsket det selv. Ser at det er flere og flere unge nå som vil ha, salget av bunader går oppover.

Dere som har jenter som får bunad til konfirmasjon, hva gjør dere med guttene.

Da tenker jeg gutter som ikke vil ha bunad.

En bunad er jo e stor kostnad.

Hei!

Vi gir samme beløp tilsvarende bunad. Vi oppmuntrer til å velge bunad så min sønn skal ta bunad også.

Men det er jo viktig å se på hvor mye mer gutten kommer til å vokse , noen er jo nesten utvokst i 10 ende klasse, andre er lave enda. Litt kan de jo syes ned og ut. Men jakkene er vanskelige å justere, da kan man sette pengene  til jakken på konto en stund. 

Det er fritt til å velge hos oss, bunad eller penger for begge kjønn. Men bunad velger jo alle jentene i vertfall. Guttene må ofte vente litt pga av at de vokser lenger ofte.

Vi har også den problemstillingen. Guttungen var ikke så interessert i bunad og han er nok også langt fra utvokst ennå (var konfirmant i vår). Jentungen derimot ønsker seg bunad og bonusmora og jeg har lovt henne det...  :wub:  Så da må hun nesten få det. Bunadssølv kan jo være gaver fra tanter og andre i de neste to julene og bursdagen neste år (hun er konfirmant våren 2015).  :)

Ingen konfirmanter jeg har kjent ville valgt bunad i stedet for 20.000 cash. I den alderen har nok egne penger mer å si enn et flott antrekk - for de fleste.

Vet derfor ikke hvordan jeg ville gjort det, antakelig ville barn av begge kjønn få valget mellom bunad og en annen dyr ting, om det var aktuelt.

Kjenner jeg mine sønner rett ville de uansett aldri valgt bunad. Rett nok er de yngre, men ser ikke for meg at dette endres nærmeste fem år.

Annonse

Dere som har jenter som får bunad til konfirmasjon, hva gjør dere med guttene.

Da tenker jeg gutter som ikke vil ha bunad.

En bunad er jo e stor kostnad.

Vi var fire søsken, to gutter og to jenter.  Vi jentene fikk bunader til konfirmasjonen, guttene fikk en pengesum (mye mindre enn en bunad koster) og lovnad om bunad ca fire-fem år senere.  Begge brødrene mine fikk bunad mens de var studenter.  Alle fire bunadene passer fortsatt, men guttenes bunader ville ikke passet nå hvis de fikk dem når de var konfirmanter.

Anonymous poster hash: f67bf...017

Vi var fire søsken, to gutter og to jenter.  Vi jentene fikk bunader til konfirmasjonen, guttene fikk en pengesum (mye mindre enn en bunad koster) og lovnad om bunad ca fire-fem år senere.  Begge brødrene mine fikk bunad mens de var studenter.  Alle fire bunadene passer fortsatt, men guttenes bunader ville ikke passet nå hvis de fikk dem når de var konfirmanter.

Anonymous poster hash: f67bf...017

Det hørtes ut som en god løsning.

Dette må vi ta stilling til ganske snart. Hos oss er situasjonen at vi har en gutt som er konfirmant neste år - og to jenter som kommer noen år etter.

Gutten vil ha bunad til konfirmasjonen, men innser at det ikke er noe lurt å sy bunad til ham nå, når han ikke er ferdig utvokst. Så vi har booket leiebunad til ham den helga i mai, og han er kjempefornøyd. Vi har ikke bestemt hva han skal få i gave, og vi har heller ikke diskutert om han skal få bunad når han er utvokst. Regner jo med at han skal få det.

Når det gjelder jentene, så har vi flere ledige jente-/kvinnebunader i familien, og jeg ser jo for meg at de bør brukes. jeg synes i alle fall det hadde vært koselig å hatt bunad som noen i slekta hadde brodert, men det er jo ikke sikkert at mine jenter synes det da... Det vil jo uansett bli en mye rimeligere løsning enn med helt nye bunader til alle tre. Vet jo ikke helt hvem bunadene skal være fra (bestemor, gamle tanter som har brukt dem selv etc...), men det må vi vel kunne bli enige om.

Bunad pluss cash? Oi. Folk har visst godt med penger for tida! :)

Eller forskjell på bunadsprisene :) Var mye hjemmesøm, noe arvet, noe fått av besteforeldre og noe fått til jul og bursdag. Så var ikke snakk om voldsomme summer på der hun fikk til konf.

Lurer på om sum per barn var 20000? Eller 15000? Er jo veldig flott Konfirnasjonsgave det da, for all del.

Eller forskjell på bunadsprisene :) Var mye hjemmesøm, noe arvet, noe fått av besteforeldre og noe fått til jul og bursdag. Så var ikke snakk om voldsomme summer på der hun fikk til konf.

Lurer på om sum per barn var 20000? Eller 15000? Er jo veldig flott Konfirnasjonsgave det da, for all del.

Forutsatt at man ønsker seg bunad!  Da jeg var komfirmant hadde ingen klart å tre på meg bunad, egen eller lånt, og jeg ville i HVERTFALL ikke fått bunad i gave om det skulle betydd at jeg gikk glipp av 15.000-20.000, som kanskje en bror skulle fått.

Annonse

Jeg skjønner at jeg har fulgt dårlig med på konfirmasjonsgavefronten! Jeg synes det er en temmelig fin gave, for å si det sånn:)

Er det urimelig å si at både  gutt og en jente får tilbud om bunad, og ikke noe annet om den ene ikke vil ha.

Gutten kan få sin når han er utvokst, mens jenta får for å bruke  til konfirmasjonen ettersom hun da er utvokst.

Om dersom en av dem, sannsynligvis gutten, ikke vil ha bunad. Neivel, så lar han være.

Hvorfor MÅ det gis en sum penger  til den parten som ikke vil ha bunad?

(Så tenker jeg at evt. konfirmasjonsgave kommer utenom og er samme beløp til begge).

Endret av strom

Forutsatt at man ønsker seg bunad! Da jeg var komfirmant hadde ingen klart å tre på meg bunad, egen eller lånt, og jeg ville i HVERTFALL ikke fått bunad i gave om det skulle betydd at jeg gikk glipp av 15.000-20.000, som kanskje en bror skulle fått.

Ja her var det et klart ønske. Og fordi de ble konfirmert samtidig visste hun godt hva ønsket/valget innebar.

Ingen konfirmanter jeg har kjent ville valgt bunad i stedet for 20.000 cash.

Nettopp av den grunn ville jeg ikke gitt guttene en sum som tilsvarte en bunad. Jeg ville sagt feks, at de kunne velge mellom 10 tusen i cash, eller en bunad som var verddt 20.000.

Anonymous poster hash: d594d...410

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...