Gå til innhold

Hva er forskjellen mellom Venstre og Kristelig Folkeparti?

Anbefalte innlegg

Jeg synes disse to partiene har veldig mye likt i politikken sin, når jeg leser partiprogrammet nøye. KrF har til og med beveget seg skikkelig når det gjelder aksept av homofile, og homofile med barn, bortsett fra ekteskapsinngåelse. Ellers er KrF imot eggdonasjon, forskning på befruktede egg, og at kvinner skal ha pliktig militærtjeneste.

På veldig mange områder er de to partiene veldig like syns jeg, mht miljøvern, vern av lofoten, helse, skole osv. Eller stemmer ikke dette?

Nesten så jeg syns de burde slå seg sammen.

Vil gjerne ha svar fra noen som har satt seg inn i dette.

Anonymous poster hash: 3f76a...001

Fortsetter under...

Jeg synes disse to partiene har veldig mye likt i politikken sin, når jeg leser partiprogrammet nøye. KrF har til og med beveget seg skikkelig når det gjelder aksept av homofile, og homofile med barn, bortsett fra ekteskapsinngåelse. Ellers er KrF imot eggdonasjon, forskning på befruktede egg, og at kvinner skal ha pliktig militærtjeneste.

På veldig mange områder er de to partiene veldig like syns jeg, mht miljøvern, vern av lofoten, helse, skole osv. Eller stemmer ikke dette?

Nesten så jeg syns de burde slå seg sammen.

Vil gjerne ha svar fra noen som har satt seg inn i dette.

Nå ligner Venstre mer på hvordan Høyre var tidligere for en del år siden, etter min mening. Venstre er et sosialliberalt parti. Det er ikke Krf.

De største forskjellene går vel på livssyn, familiepolitikk, velferd og forholdet til EU. Noen forskjeller:

Venstre er litt mer restriktive til bruk av offentlige velferdsytelser enn Krf. Venstre vil spare inn 1,334 mrd. kroner på sykepenger og dagpenger til arbeidsledige. Krf er det eneste borgerlige partiet på Stortinget som ikke vil kutte i slike velferdsytelser. (http://www.dagsavisen.no/samfunn/varsler-milliardkutt-i-sykelonn/) Venstre vil utrede en modell som innebærer at ytelsene til korttids sykefravær reduseres noe mens ytelsene til uføre og langtidssyke økes.

Venstre vil ta vekk arveavgiften og fjerne hele formuesskatten på sikt. Krf vil nøye seg med å fjerne formuesskatt på arbeidende kapital, som kan de defineres som kapital i bruk i

aktiv næringsvirksomhet. Krf vil fjerne arveavgiften ved eierskifte i familiebedrifter som blir drevet videre av neste generasjon. Arveavgiften ryker nok med ny regjering for både Høyre og Frp er imot.

Venstre er litt mer positiv til EU enn Krf. Venstre vil ha en sterkere integrasjon mot EU. De mener at de fire friheter som EUs økonomiske samarbeid bygger på, er viktig.

Du har rett i at der er mange likheter mellom dem, så samarbeid mellom dem er sannsynlig.

Kanskje mellompartiene ville gjort det bedre dersom de slo seg sammen til et bredt sentrum? Feks De Grønne, Venstre, Kr F - og muligens Senterpartiet?

Hilsen trådstarter

Kanskje mellompartiene ville gjort det bedre dersom de slo seg sammen til et bredt sentrum? Feks De Grønne, Venstre, Kr F - og muligens Senterpartiet?

Hilsen trådstarter

Venstre er et sosialliberalistisk parti, mens KrF er et kristendemokratisk parti. Dette utgjør en stor forskjell, og jeg kan ikke se for meg at man kan slå sammen partier med så vesensforskjellig ideologisk ståsted.

Der Venstre tufter sitt program på personlig frihet og kollektivt ansvar, tufter KrF sitt program på en overbevisning om at verdiene fra kristendommen er det beste grunnlaget for å utvikle politiske løsninger for samfunnet. Der Ventre har vært pådrivere for livssynsnøytralitet har KrF jobbet for det motsatte foreksempel. KrFs abortsyn, familiepolitikk etc har beveget seg i retning 2013 de siste årene, men dette har vært en krevende prosess innad i partiet. Også her har Venstre hatt og det diamentralt motsatte standpunkt. 

De siste årene syns jeg KrF har beveget seg i retning Venstre i mange saker, men Venstre har fremdeles en langt mer offensiv holdning til skole/ forskning/ kunnskapsforvaltning samt til innovasjon og næringspolitikk. Les partiprogrammene deres - de ligger på nett - så vil du raskt se forskjellen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...