Gå til innhold

Hva skal en stemme når en ikke vet hva man vil stemme?

Anbefalte innlegg

Har store problemer med å bestemme meg hva jeg vil stemme. Har lest og prøvd å holde meg oppdatert. Tatt valgtester ovs. Når jeg tror jeg har kommet frem til riktig parti finner jeg plutselig noe jeg slett ikke vil støtte likevel. Blir også frustrert av at partiene driver og sverter hverandre. Har noen ett nyttig tips til hvordan jeg kan sortere ut denne ambivalensen?

Fortsetter under...

Har store problemer med å bestemme meg hva jeg vil stemme. Har lest og prøvd å holde meg oppdatert. Tatt valgtester ovs. Når jeg tror jeg har kommet frem til riktig parti finner jeg plutselig noe jeg slett ikke vil støtte likevel. Blir også frustrert av at partiene driver og sverter hverandre. Har noen ett nyttig tips til hvordan jeg kan sortere ut denne ambivalensen?

Hei!

Jeg er veldig lei av sverting og usaklige partidebatter.

Jeg ønsker mer nytenkning så for meg blir det nyskapning som er viktig.

Tror man må selv tenke gjennom hva som er viktigst for seg selv, rangere, lage en liste,

På topp for meg kom teknologi, effektivisering av byråkrati, demokrati, ytringsfrihet og ikke minst vern mot overvåking. I tider der jeg opplever at det rokkes ved fundamentale prinsipper for demokrati som en fri presse, samt ser hvor unnvikende politikere stiller seg til dette, så kunne det bare bli piratpartiet.

I Norge stiftet i desember i fjor, så mye jobb igjen, men demokrati og ytringsfrihet er for meg svært viktig.

Når man videre ser hvor lite konstruktiv debatten er, hvor lite man lytter til sine motdebattanter, og sitter fast i gammel ideologi, så ønsker jeg som fler og fler en ny utvikling av både politikk og de politiske debatter.

Jeg kan bare snakke for meg selv, men jeg gjør et verdivalg, ikke et saksvalg. Les dessuten handlingsprogram (planlagte saker partiene vil jobbe med i kommende periode) for de partier du vipper mellom og se hvem som vil jobbe for det som er viktig for deg.

Jeg har et knippe saker som er viktige for meg som miljø, kultur, kunnskapsforvaltning, næringspolitikk og opprettholdelse av en god velferdsstat, og selv om partiet som jeg opplever størst verdi- og meningslikhet med sikkert har standpunkt jeg ikke er enige i når det kommer til andre saker, bryr jeg meg ikke dersom ikke disse står øverst på handlingsprogrammet deres.

Om du vet at du er lei av Stoltenberg som statsminister, så kan du være strategisk og stemme på høyre, for de to partiene ligger så tett på hverandre nå og bare en liten stemme kan være nok til å avgjøre det hele.... og omvendt selvsagt om du vil ha Stoltenberg.

Ellers er det liten sjanse for andre statsministere nå, Siv Jensen har en bitteliten sjanse, men tviler på de har noen sjans nå.... 

Så får du heller stemme litt mer etter hjertet når det gjelder lokalvalg.

Anonymous poster hash: 16fc3...9b5

Om du vet at du er lei av Stoltenberg som statsminister, så kan du være strategisk og stemme på høyre, for de to partiene ligger så tett på hverandre nå og bare en liten stemme kan være nok til å avgjøre det hele.... og omvendt selvsagt om du vil ha Stoltenberg.

Ellers er det liten sjanse for andre statsministere nå, Siv Jensen har en bitteliten sjanse, men tviler på de har noen sjans nå.... 

Så får du heller stemme litt mer etter hjertet når det gjelder lokalvalg.

Det er stor menings- og verdimessig forskjell på høyre og venstresiden, også i norsk politikk. Det har vi sett i praksis mange ganger i etterkrigsårene. Jeg tror på å tenke verdimessig, og ut over egen snute :)

Endret av Kayia

Annonse

Glem enkeltsakene (som stort sett bare er valgflesk) og stem på den underliggende ideologien som er mest enig i.

Jeg visste heller ikke hva jeg skulle stemme så jeg stemte arbeiderpartiet. Men er redd Erna blir den neste statsministeren.

Er man trygdet bør man definitivt frykte en H/Frp regjering. Forvent kutt i ytelser og velferdsgoder. Ett sted må der nemlig kuttes hvis millionærene og de høytlønnede skal få mer å rutte med.

Jeg stemmer ikke på enkeltsaker, men gjør en helhetsvurdering basert på hvilke verdier som er viktigst for meg.  

Det partiet jeg har valgt har noen enkeltsaker jeg ikke er enig i og slik må det bare være for ingen treffer meg 100%.

Det kan sammenlignes litt med å velge jobb/utdanning/kjæreste/bolig/bil etc. Det er svært sjelden noen av disse ikke har en eneste mangel. Man velger det som passer best og har færrest ulemper. 

Er man trygdet bør man definitivt frykte en H/Frp regjering. Forvent kutt i ytelser og velferdsgoder. Ett sted må der nemlig kuttes hvis millionærene og de høytlønnede skal få mer å rutte med.

Du har latt deg påvirke av skremselspropagandaen til nikkedukka Jensemann???

Anonymous poster hash: cbe0a...70d

Du har latt deg påvirke av skremselspropagandaen til nikkedukka Jensemann???

Her brekrefter du bare at du ikke har lest partiprogrammene til overnevnte partier. Når man ønsker å gi skattelette på flere 10-talls milliarder kroner må det nødvendigvis kuttes i velferden.

Og hvem er Jens nikkedukke for?

Og hvorfor er du så feig at du ikke tør posten under nicket ditt?

Ja de jobber for de rike i samfunnet, mye vil ha mer :o

Annonse

Her brekrefter du bare at du ikke har lest partiprogrammene til overnevnte partier. Når man ønsker å gi skattelette på flere 10-talls milliarder kroner må det nødvendigvis kuttes i velferden.

Og hvem er Jens nikkedukke for?

Og hvorfor er du så feig at du ikke tør posten under nicket ditt?

Jo, jeg har lest H partiprogram også, og også Ap sitt, og flere med de. 

Jens nikkedukke har hatt skattelette for de rike han også. Og det er utrolig mange skoler som er lagt ned de siste 8 årene, spesielt her i distriktet. 

Det er bare å se på alle lovnader de siste 8 årene, og se hva som er oppfylt, og ikke oppfylt. 

Feig fordi jeg ikke har nick??

Jeg ser at svært mange her som meg ikke har nick. Og da skal jeg ikke få lov å svare på innlegg?

Isåfall beklager jeg det, men så lenge jeg ikke trenger noe nick, så kommer jeg heller ikke til å ha det. Du får klage til webmaster, at det går an å skrive innlegg uten å ha noe nick

Anonymous poster hash: cbe0a...70d

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...