Gå til innhold

Knallharde regjeringkrav fra Frp - Arbeidsplikt for alle på trygd

Anbefalte innlegg

I dagens VG kommer Carl I Hagen med en kravliste over områder hvor han mener Frp må få gjennomslag for at det skal være verdt å gå i regjering.

Ett av punktene er "Arbeidsplikt for alle på trygd".

Hva mener han med dette? Skal alle sykemeldte og uføretrygdede nå ha arbeidsplikt?

Anonymous poster hash: 9ec86...36b

Fortsetter under...

I dagens VG kommer Carl I Hagen med en kravliste over områder hvor han mener Frp må få gjennomslag for at det skal være verdt å gå i regjering.

Hva mener han med dette? Skal alle sykemeldte og uføretrygdede nå ha arbeidsplikt?

Hva Carl I. Hagen mener er det vel bare Carl I. Hagen selv som vet, hvis han vet det selv, da.

Anonymous poster hash: d320c...660

Hva Carl I. Hagen mener er det vel bare Carl I. Hagen selv som vet, hvis han vet det selv, da.

Men dette er noe Frp har ment lenge da - selv om jeg trodde det gjaldt sosialhjelpsmottakere, og ikke syke/uføre. Det er mulig VG er litt unøyaktige her.

Men dette er noe Frp har ment lenge da - selv om jeg trodde det gjaldt sosialhjelpsmottakere, og ikke syke/uføre. Det er mulig VG er litt unøyaktige her.

Dette sa Hagen:

"6. ARBEIDSPLIKT

Det innføres en rett og en plikt for alle som mottar sosialhjelp, arbeidsavklaringspenger, uførhetstrygd og lignende for sitt livsopphold til å stille sin restarbeidsevne til rådighet for utførelse av arbeidsoppgaver i normal arbeidstid."

http://www.vg.no/nyheter/meninger/artikkel.php?artid=10151250

Dette sa Hagen:

"6. ARBEIDSPLIKT

Det innføres en rett og en plikt for alle som mottar sosialhjelp, arbeidsavklaringspenger, uførhetstrygd og lignende for sitt livsopphold til å stille sin restarbeidsevne til rådighet for utførelse av arbeidsoppgaver i normal arbeidstid."

De syke og uføre skal altså herses og plages og brukes til slavearbeid slik at de rike, samt pensjonistene, skal få mer å rutte med. God høirepolitikk med andre ord.

Anonymous poster hash: 61c57...39b

De syke og uføre skal altså herses og plages og brukes til slavearbeid slik at de rike, samt pensjonistene, skal få mer å rutte med. God høirepolitikk med andre ord. Anonymous poster hash: 61c57...39b

Tja, da setter du det rimelig godt på spissen.

Vi er dobbelt så syke som svenskene, og får lettere trygd for alt mulig. Dette fordi landet bugner av penger.

Vi har fått begrepet å Nave, og vi leser om en trygdemisbrukers bekjennelser. Hvorfor gjør de dette?

Jo, fordi de kan.

Dette går dessverre ut over de som virkelig trenger det.

Ja, for det kan vel ikke så mye tvil om at det er mange som snylter. Veldig mange.

Det kan være verdt å lese følgende fra idag : http://www.na24.no/article3674385.ece

Denne eliten rundt bordet er vel de du kaller rike.

Men for folk som ønsker et sugerør i honningkrukken, bør også vite at noen bidrar til at der er honning i denne krukken.

Anonymous poster hash: 946f7...189

Annonse

De syke og uføre skal altså herses og plages og brukes til slavearbeid slik at de rike, samt pensjonistene, skal få mer å rutte med. God høirepolitikk med andre ord. Anonymous poster hash: 61c57...39b

Han snakker faktisk om restarbeidsevne, ikke slavearbeid, eller noe man ikke har forutsetninger for å klare.

Jeg er uenig med FrP i det meste, men jeg skjønner poenget med det han sier her.

Jeg er redd det har klikket for fyren.

Jeg jobber gjerne hvis han (eller noe andre) finner en jobb jeg kan klare (mestre, og uten å slite meg ut eller gå på veggen) - det er jo fordi slike jobber ikke finnes, at jeg er uføretrygdet... :wacko:  Og ja, jeg vil ha lønn for det.

Dette sa Hagen:

"6. ARBEIDSPLIKT

Tja, da setter du det rimelig godt på spissen.

Vi er dobbelt så syke som svenskene, og får lettere trygd for alt mulig. Dette fordi landet bugner av penger.

Vi har fått begrepet å Nave, og vi leser om en trygdemisbrukers bekjennelser. Hvorfor gjør de dette?

Jo, fordi de kan.

Dette går dessverre ut over de som virkelig trenger det.

Ja, for det kan vel ikke så mye tvil om at det er mange som snylter. Veldig mange.

t kan være verdt å lese følgende fra idag : http://www.na24.no/article3674385.ece

Denne eliten rundt bordet er vel de du kaller rike.

Men for folk som ønsker et sugerør i honningkrukken, bør også vite at noen bidrar til at der er honning i denne krukken.

Er Hagens forslag egentlig særlig gjennomtenkt?

1. Slik det er nå, må folk på AAP godta arbeidsmarkedstiltak utvalgt av NAV uten annen godtgjørelse enn dekning av reiseutgifter. Hva skulle forskjellen på Hagens forslag være i forhold til dagens ordning med AAP?

2. Hvem skal være arbeidsgivere for disse trygdede folkene? Hvis det er private selskaper, hva skal de betale for de tjenester som trygede utfører og hvem skal eventuelt få denne godtgjøringen? Hvis de skal betale noe, skal godtgjøringen komme til NAV omtrent som et arbeidskraftutleiefirma? Hvordan skal da timelønn finnes når de jobber langsommere eller mindre effektivt enn andre? Hvis arbeidsgivere ikke skal betale noe, hva er da forskjellen på det og slaveri?

3. Hvorfor kan ikke politikere godta at trygdede med deltidsjobb får beholde en større andel av trygden før beskatning og dermed gjøre det lønnsomt å jobbe i den grad de makter? Hadde de godtatt noe slikt, var jo Hagens forlag om tvangsarbeid egentlig overflødig, i hvert fall om man fortsatt skulle tro at markedskrefter virker.

4. Hagen forteller ikke at mange av disse trygdede er avvist mange ganger i jobbsøknader. Så skal altså et overarbeidet NAV finne sysselsetting for disse. Hvordan skal det gå til?

5. Hvordan skal arbeidsgivere forholde seg til en trygdet arbeidstaker som bare noen dager kommer på jobb og andre dager ikke på grunn av helsesvikt? Skulle det være så veldig attraktivt for en arbeidsgiver?

6. Noen har restarbeidsevne, men sykdommer som er utløst av stress i arbeidslivet. Typisk gjelder det autoimmune sykdommer. Skal man da tro at NAV har kompetanse og kapasitet hos NAV for å kunne nyttiggjøre seg eventuell restabeidsevne hos disse uten at deres helsetilstand blir forverret?

7. Hagens utspill stempler alle trygdede med restarbeidsevne som latsabber. Fyren er jo selv trydet, alderspensjonist. Hvorfor krever han da ikke at alle alderspensjonister med restarbeidsevne skal ha plikt til å jobbe?

8. Kunne ikke Hagen like godt sagt at all trygd må reduseres med tilsvarende andel som restarbeidsevnen er? Hva tror han da at hans egen alderspensjon hadde blitt?

Kan de ikke like så godt avlive oss med en gang da? Alle vi trygdede som tydeligvis er unyttige og bare en byrde for samfunnet. Er sikkert det de innerst inne har våte drømmer om. Det er jo nesten daglig noe i media om trygdesnylting. Det rare er at det finnes snyltere på alle nivåer i samfunnet, høyt oppe og lavt nede snyltes det, men det er bare når det gjelder trygd at hele gruppen skal tas for det mindretallet gjør. Det finnes ikke noe mer kvalmende enn oppegående menneskers behov for å sparke de som ligger nede!

Anonymous poster hash: c4922...204

Annonse

Kan de ikke like så godt avlive oss med en gang da? Alle vi trygdede som tydeligvis er unyttige og bare en byrde for samfunnet. Er sikkert det de innerst inne har våte drømmer om. Det er jo nesten daglig noe i media om trygdesnylting. Det rare er at det finnes snyltere på alle nivåer i samfunnet, høyt oppe og lavt nede snyltes det, men det er bare når det gjelder trygd at hele gruppen skal tas for det mindretallet gjør. Det finnes ikke noe mer kvalmende enn oppegående menneskers behov for å sparke de som ligger nede!

Anonymous poster hash: c4922...204

Du virker være sint her. Hvorfor det? Synes du Hagen mener å sparke de som ligger nede med sitt forslag?

Det virker være med denne debatten som med asylanter, innvandrere, flykninger osv, at har man et litt annet syn på saken, så er man rasist og det som verre er.

Det finnes en mellomting i alt.

Jeg har et par friske søskenbarn som har NAV'et i over 20 år. De viser at de kan, for når det gjelder å pusse opp, jobbe i hagen, eller delta på dugnad, så er det ikke måte på.

Det finnes vernede bedrifter i nabolaget, og jeg er rimelig sikker på de kunne deltatt der med noe samfunnsnyttig.

Jeg snakker ikke heldagsjobbing, men dette med å delta på noe.

Vi har i årenes løp bevilget oss velferdsordninger som koster svært mye. Svært mye.

Faktisk så mye, at det nå forbrukes mere honning enn det som fylles på.

Noen må ta upopulære grep. Opprettholdes dagens forbruk, så vil det bli tomt - før eller siden.

Det er enkel matematikk.

Dette kan skje med en diger smell, eller man kan forsøke å redusere litt mere gradvis.

Jeg er virkelig ikke ute etter gruppen av personer som virkelig trenger trygd, men jeg ser etter løsninger på å få de sosiale utgiftene ned.

Kontantstøtte og lange fødselspermisjoner for friske oppegående, arbeidsføre folk er kansje noe man kan se på.

Den som skal spise honning med sugerør skal jobbe hardt og lenge...

Jeg regner med du skjønte retorikken.

Jeg imøtser forslag til å redusere bruken av honning (les: kroner og øre) med stor interesse.

Jeg jobber sammens med personer fra veldig mange land, og av velferdsgoder, så er vi desidert nr.1.

I mange av disse landene finnes det omtrent ikke goder i det hele tatt, og da er det for familien å ta vare på de som er eldre, syke, i barsel og ellers omsorgen for små barn.

En debatt som omhandler at vi får ting til å gå rundt, er i alles interesse.

Det kan komme en dag da noen og enhver får behov for hjelp.

Da kan det være veldig fint om der fortsatt er honning (les : kroner og øre) igjen.

Hagen har jo vært proppfull av kloke og sindige utspill i det siste, så dette fører seg jo bare inn i rekka. Regner med han vil gi tarifflønn for arbeidet så han unngår at dette blir rein utbytting. Lykke til med å finne jobbene i så fall.

BrukerErAnonym

Hagen har jo vært proppfull av kloke og sindige utspill i det siste, så dette fører seg jo bare inn i rekka. Regner med han vil gi tarifflønn for arbeidet så han unngår at dette blir rein utbytting.

Tarifflønn du liksom. De skal selvfølgelig jobbe gratis, de har jo trygden sin!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...