Gå til innhold

Tatoveringene spolerte for jobb

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette har ingen ting med fordommer å gjøre. I visse yrker må man se anstendig ut. CRAZY DIAMOND handler om dop og LSD. Dette er ikke OK i skolen. Fleksibilitet, også når det gjelder personlig stil, er viktig i svært mange yrker. Tusen takk til rektoren for at han setter barna i fokus og har gode verdier og holdninger som han ønsker å formidle til barna.

Det er jeg enig i, alt med måte, men vi har alle et liv bak oss. Det må være lov å trå feil. Vi kan ikke avskjære mennesker som kanskje en eller annen gang hadde et mindre konstruktivt liv.

Jeg snakker ikke kun om denne kvinnen, jeg vet ingenting om henne. Liv setter spor, i blant relativt synlige spor. 

• Svar 56
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• AnonymBruker

10

• XbellaX

9

• Ayia

5

• christensen1365381166

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Poenget er bare at det er smart å ta visse forholdsregler. 

Poenget er hvordan man uttaler seg. Hele samfunnet uttaler seg slik du gjør.

Skrevet

Denne kvinnen har tatt en solid og god utdannelse.

Jeg regner det som ganske sikkert de har sveipet innom både koder, etikk og rollemodeller i undervisningen.

Hun kan ikke være overrasket over at de tatoveringene hun har tatt, vil vekke oppsikt.

De ser forholdsvis nye ut, sett fra den erfaringen jeg har med sånt.

I hele samfunnet, så finnes det koder. Er man kokk, og lager mat, har en jobb som krever uniform, en jobb hvor man skal vise ansikt utad for en bedrift, butikk, institusjon osv., så finnes det koder.

Å se ut som en kommer fra en eller annen skummel dom, etter endt langtidssoning ved Ila landsfengsel, gir nok litt mere limiterte jobbuligheter enn ellers.

Dette er ingen bombe for noen, og som sagt noe en bør tenke over før en gjør det.

Tenke dere en med sjokkrosa hanekam, med ørten ringer her og der, og så skal man f.eks stå som ekspeditør i en gullsmedforretning.

Blir det mer, eller blir det mindre salg med en sånn person bak disken tro?

Anonymous poster hash: fa4db...457

Skrevet

Jeg regner det som ganske sikkert de har sveipet innom både koder, etikk og rollemodeller i undervisningen.

Hun kan ikke være overrasket over at de tatoveringene hun har tatt, vil vekke oppsikt.

De ser forholdsvis nye ut, sett fra den erfaringen jeg har med sånt.

I hele samfunnet, så finnes det koder. Er man kokk, og lager mat, har en jobb som krever uniform, en jobb hvor man skal vise ansikt utad for en bedrift, butikk, institusjon osv., så finnes det koder.

Å se ut som en kommer fra en eller annen skummel dom, etter endt langtidssoning ved Ila landsfengsel, gir nok litt mere limiterte jobbuligheter enn ellers.

Dette er ingen bombe for noen, og som sagt noe en bør tenke over før en gjør det.

Tenke dere en med sjokkrosa hanekam, med ørten ringer her og der, og så skal man f.eks stå som ekspeditør i en gullsmedforretning.

Arbeidsgiver står i sin fulle rett til å eksludere mennesker med tatoveringer og diverse hårfrisyrer men det må gjøres i stillingsannonsen, av det jeg kan lese ble ikke dette gjort. Hun hadde 2 samtaler med dem, noe informasjon om utseende ble aldri nevnt.

Juridisk er dette diskriminering så det synger etter. 

Skrevet

Da er det på tide å bevege seg litt utenfor døren og treffe mennesker, reise, oppleve. Det kan være ukjent, men det er ikke farlig.

Skrevet

Men det er alltid smart å ta visse forholdsregler. Du låser alltid døra hjemme og lukker vinduer før du går ut? Det er ikke din skyld om noen bryter seg inn, men det er smart å minimere risikoen for dette.

Et apropos, for du er dessverre inne på noe. Andres fordommer gjør at det kan være lurt å ta ikke-relevante forholdsregler, men jeg skulle virkelig ønske at det fantes et nasjonalt regelverk sånn at det ikke var opp til hver enkelt rektor å avgjøre slikt.

Blir faktisk spennende å følge saken. Her i byen har det nemlig nettopp vært en lignende sak, hvor arbeidsgiver ble tvunget til å snu fordi avslaget var diskriminerende. Saken gjaldt en ung alenemor som hadde søkt en miljøarbeiderstilling hos Kirkens Bymisjon. Hun ble avvist fordi ledelsen mente at "det var bedre for henne og barnet at hun var hjemme med barnet, og ikke ute i jobb". Saken ble innklagd, og arbeidsgiver ble tvunget til å tilby den unge moren stillingen.  

christensen1365381166
Skrevet

Blir faktisk spennende å følge saken. Her i byen har det nemlig nettopp vært en lignende sak, hvor arbeidsgiver ble tvunget til å snu fordi avslaget var diskriminerende. Saken gjaldt en ung alenemor som hadde søkt en miljøarbeiderstilling hos Kirkens Bymisjon. Hun ble avvist fordi ledelsen mente at "det var bedre for henne og barnet at hun var hjemme med barnet, og ikke ute i jobb". Saken ble innklagd, og arbeidsgiver ble tvunget til å tilby den unge moren stillingen.  

Syntes ikke dette er en lignende sak...

Skrevet

Da er det på tide å bevege seg litt utenfor døren og treffe mennesker, reise, oppleve. Det kan være ukjent, men det er ikke farlig.

Det er svært få som reiser/arbeider mere enn meg i utlandet, så jeg tar ikke helt til meg den.

Kina er neste stopp ut i uken, og da blir det 2 måneder der.

Sånn har jeg reist i 39 år.

Tilbake til hanekammen. Vi snakker Norge nå, og konservative nordmenn.

Ta 2 gullsmedbutikker. Plasser en hanekam i den ene, og en nydelig flott dame i den andre.

Hvem tror du selger mest?

Du har et flott nyasert syn på mye XbellaX, men vi nordmenn er sære.

Skrevet

Det er svært få som reiser/arbeider mere enn meg i utlandet, så jeg tar ikke helt til meg den.

Kina er neste stopp ut i uken, og da blir det 2 måneder der.

Sånn har jeg reist i 39 år.

Tilbake til hanekammen. Vi snakker Norge nå, og konservative nordmenn.

Ta 2 gullsmedbutikker. Plasser en hanekam i den ene, og en nydelig flott dame i den andre.

Hvem tror du selger mest?

Du har et flott nyasert syn på mye XbellaX, men vi nordmenn er sære.

Herregud jeg kan ikke sitere skikkelig, bær over med meg.

"Ta 2 gullsmedbutikker. Plasser en hanekam i den ene, og en nydelig flott dame i den andre."  Men da kan vi likegodt plassere Pamela Andersson modeller i alle butikker? Jeg kan styre min begeistring :- )

PandaAmanda, kom med et fint argument, hva med duckface, silikon, restylane, botox, syltynn osv? Er det et godt forbilde i SFO? Er det slik vi ønsker våre døtre skal bli? Eller, skal vi lære våre barn toleranse, åpenhet, og å ikke dømme boken etter dens forside?

I min ungdom jobbet det en med rosa hanekam og ederkopptatovering på sykehjemmet min bestemor var innlagt på.  Han var en kjempe med tatoveringer så godt som alle steder.  Min mor mistet haken i gulvet, jeg og, men de gamle elsket ham. Gamle mennesker er forunderlig nok langt mer vennligsinnet og åpen enn mange av oss, vi har noe å lære av dem.

Skrevet

Syntes ikke dette er en lignende sak...

Vel, du kan synes hva du vil, men begge saker handler om diskriminering uansett hva du synes. Forøvrig tar du helt feil når det kommer til innbrudd, det ER allerede din jobb å sørge for at innbrudd ikke begås. Om du tviler på dette ønsker jeg deg lykke til med å igjen på forsikringen om sykkelen er ulåst eller ytterdøra har stått oppe.

Skrevet

Et apropos, for du er dessverre inne på noe. Andres fordommer gjør at det kan være lurt å ta ikke-relevante forholdsregler, men jeg skulle virkelig ønske at det fantes et nasjonalt regelverk sånn at det ikke var opp til hver enkelt rektor å avgjøre slikt.

Jeg har fulgt den saken, uhyre spennede. Jeg er glad hun gikk videre med den.

Skrevet

Jeg har fulgt den saken, uhyre spennede. Jeg er glad hun gikk videre med den.

Enig. Må si jeg satte morgenkaffen i vranga da den saken stod i avisen også ja.. Er også glad på hennes vegne, og også glad for at ledelsen i KN fikk en nødvendig smekk på moralfingren sin... ;) 

Skrevet

"Det blir som at unge jenter ikke bør rave drita rundt uten truse og miniskjørt langs akerselva i Oslo. 'Burde være' er ikke det samme som 'er'"

Du gjør samme feil som store deler av samfunnet gjør, legger ansvaret for voldtekt over på de voldtatte. 

Istede for å si "de burde ikke gå halvnakne", burde du si: "de burde ikke voldta". Hva er feil med samfunnet vårt når fokuset ligger på hva slags klær voldtatte har på

der tror jeg du mistolket meg. Selvfølgelig er ansvaret til de som voldtar. Jenter (og gutter)burde kunne ligge splitter nakne midt på karl johan hele natta uten at det skjedde noe som helst. Kristne kisnesere burde kunne dra til taliban and og misjonere uten å bli kidnappet, Dama det er snakk om her burde kunne skinne håret og tatovere resten av kroppen uten at det hadde en døyt med hvordan folk ser på hennes kvalifikasjoner.

men der er poenget mitt (skrev det vel i sta også). BURDE er ikke det samme som ER

Skrevet

der tror jeg du mistolket meg. Selvfølgelig er ansvaret til de som voldtar. Jenter (og gutter)burde kunne ligge splitter nakne midt på karl johan hele natta uten at det skjedde noe som helst. Kristne kisnesere burde kunne dra til taliban and og misjonere uten å bli kidnappet, Dama det er snakk om her burde kunne skinne håret og tatovere resten av kroppen uten at det hadde en døyt med hvordan folk ser på hennes kvalifikasjoner.

men der er poenget mitt (skrev det vel i sta også). BURDE er ikke det samme som ER

Jeg forstår hva du mener, men en forandring kommer ikke ved å repetere at det "burde være slik og sånn", det ER slik. Ord har mye makt.

Skrevet

Hva om hun var platinablond, gikk i superskinny jeans, hadde duck face-lepper, og silikonpupper? Hun hadde neppe fått beskjed om at hun ikke fikk jobben fordi hun kunne sende ut feil signaler da.

Jeg som mor hadde bekymret meg mer over en slik SFO-assistent enn hun med tatoveringene.

Jeg ville ikke ha likt noen av delene. Ingen av disse to ekstremene ville jeg likt å ha som rollemodell for mine barn. Kleskoden bør være mer nøytral.

Anonymous poster hash: cd20d...bf9

Skrevet

Når man tatoverer seg så voldsomt som hun har gjort bør man skjønne at man kan få problemer med det. Jeg synes hun ser skummel ut. Hun ser ut som en slik som kan finne på å slå meg ned bare for gøy. Aggressivt utseende, rett og slett. Jeg støtter rektor her, og synes godt lærere og andre som jobber med mennesker kan se noenlunde vennligsinnede ut.

Enig.

Jeg tenker på de negative signalene lærere sender våre håpefulle på den måten..

Skrevet

Enig.

Jeg tenker på de negative signalene lærere sender våre håpefulle på den måten..

Men dersom hun viser seg å være en dyktig medarbeider og et elskelig vesen, på tross av sitt spesielle utseende, ville det være mye god lærdom i det.

Skrevet (endret)

Men dersom hun viser seg å være en dyktig medarbeider og et elskelig vesen, på tross av sitt spesielle utseende, ville det være mye god lærdom i det.

Nettopp. Jeg ville definitivt foretrukket både en dyktig og smart bimbo og en dyktig og smart en med tattoo og piersing framfor en mindre dyktig og slapp anonym en (og nå skal jeg holde meg for god til å kommentere rektor på tatto-konflikt-skolens utseende). Jr hatt en klar overvekt av de siste.

Endret av Kayia
Skrevet (endret)

Det er nå en gang sånn at det legges mer og mer vekt på personlig egnethet. Hva dette er, og hvordan dette vurderes er vel stort sett opp til arbeidsgiver?

Hvor står det at hun har tatt en solig og god utdannelse, og hva er i så fall denne?

Endret av Mrs Doolittle
Skrevet

Jeg anser saken slik : Har denne damen tatt en utdanneslse som gjør henne autorisert til å undervise, så har hun tatt en god og solid utdannelse.

Jeg gjør det ikke mere komplisert enn det. Enkelte_må_lese innlegg som fanden leser bibelen.

Se på budskapet, og ikke på om jeg har dysileksi eller kansje har tolket en avisartikkel litt annerledes enn deg.

Jeg registrerer videre at jeg er tilhenger av det bør være en del koder i samfunnet. Dette går på hvordan en fører seg, sminker seg, smykker seg og kler seg.

For folk som skal vise ansikt for bedriften/organisasjonen utad, så kreves/ønskes det ofte at en ser presentabel ut.

Og jeg respekterer fullt ut de som ikke har grenser i det hele tatt for dette.

Jeg er ikke helt der ennå, at jeg er helt likegyldig hvordan er person i en offentlig stilling ser ut.

Vår landbruksminister trives sikkert i en kjeledress fra Felleskjøpet, men det er liksom ikke det han møter opp i hvis han skal representere.

Dette bare for å ta et eksempel.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...