Gjest Anonym bruker Skrevet 21. september 2013 Del Skrevet 21. september 2013 Hei! Jeg er en frisk dame på 37 som har aktivt prøvd i 5-6 mndr nå å bli gravid. Jeg har gjort en del hormontester hos gynekolog i tillegg, og det ser ikke ut til å være noen åpenbar grunn til at jeg ikke blir gravid. Sp 1. Jeg er satt opp til noe som heter vannskanning med kontrastveske. Er dette en typisk smertefull undersøkelse? Kan man føre bakterier inn i livmor og eggledere under prosedyren? Kontrastvesken er på negativlisten, betyr det at den kan være skadelig for meg? Sp 2. Jeg drikker en liten kopp kaffe om morgenen og 1 stort krus med kakao laget av 86 % sjokolade hver kveld. Kan denne kaffeinmengden være en grunn til at jeg ikke blir gravid? Er det stor nok mengde til å påvirke noe i kroppen min negativt? Bør jeg være helt uten kaffe/kakao? Jeg drikker ikke noe alkohol og tar folsyre. sp 3: Er det mer eller mindre normalt at det kan ta lang tid å bli gravid? Virker som alle rundt meg blir det på 1 forsøk, til og med de damer som er 38 år osv. Takk for svar. Mvh Tutta 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/394558-kaffe-mm/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 21. september 2013 Del Skrevet 21. september 2013 1. Det vet jeg ikke noe om, men det er alltid lurt å si fra om at man er / forsøker å bli gravid, når man skal gjennom noen medisinske undersøkelser. Jeg har i sin tid tatt kontrastrøntgen av underlivet i forbindelse med problemer med å avle barn. Da ble jeg forberedt på at det kunne være veldig vondt, men det var det slett ikke. 2. Det er helt usannsynlig at denne lille koffeinmengden skulle ha noe å si fra eller til. Ikke skru av alle hyggelige (og ufarlige) vaner fordi en eller annen påstår det hemmer fruktbarheten. Kvinnene som ble uønsket gravide i 40-årene fordi de håpet "faren" da var over (før p-pillens tid), drakk kaffe de også. 3. Ja, det er normalt å bruke lenger tid når man er såpass voksen. På et eller annet tidspunkt mellom ca. 35 og 40 år, synker fruktbarheten drastisk, men det er individuelt når det inntreffer. Det er normalt selv for de som er mye yngre, å prøve i 5 - 6 måneder før de blir gravide. Husk også på at en svært vanlig årsak til at det tar tid eller ikke går, er redusert sædkvalitet. Det er mye lettere å teste den, enn å undersøke deg for "alt" som kan være galt, så det kan være en idé å få gjort det. Sædkvalitet er ingen konstant størrelse, så det er lurt å teste den selv om han har barn fra før. Lykke til fra en som fikk barn nr. to etter mye "strev" som nesten 40-åring! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/394558-kaffe-mm/#findComment-3499398 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 21. september 2013 Del Skrevet 21. september 2013 Det med å bli gravid er ikke alltid så enkelt, selv om alt ser ut til å være bra. Det er ingen risikofaktorer i det du beskriver som et sundt levesett. Hvis du i tillegg ikke røyker og ikke er overvektig, så er utgangspunktet greit. Du drikker ikke for mye kaffe eller kakao. Flott at du unngår alkohol og tar folsyre. Men, den vesentligste faktor for at det går ‘tregt’ med å få resultat, er sannsynligvis din alder. Den månedlige sjanse for en vellykket graviditet ved 25 år er ca. 25%, ved 37 år er den månedlige sjanse redusert til 10%. Det forklares med at eggene er ved å bli gamle, de har ikke vært fornyet siden de ble anlagt mens du var et foster. Det betyr at du må være tålmodig og må regne med å bruke lengre tid på å oppnå resultat. Du vet at den fruktbare periode er i seks dager som avsluttes på eggløsningsdagen? og den er ca. 14 dager før neste menstruasjon starter. Samleie 2-3 ganger i uken anbefales i denne periode. Vanligvis starter man ikke utredningen før det har gått et år, men du er tilsynelatende ‘inne i systemet’. Ved vannskanningen vil man sjekke om egglederne er åpne, samme undersøkelse som man før gjorde med røntgen. Det kan være litt vondt, som ved menstruasjonssmerter. Jeg kan ikke forestille meg at kontrastvæsken på noen måte er skadelig. Som sagt, jeg anbefaler tålmodighet. Hvis det ikke har skjedd noe på ett år, kan dere overveie prøverørsbehandling hvor man kan stimulere mange egg til å modnes og så bruke det eller de beste til befruktning. Lykke til, vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/394558-kaffe-mm/#findComment-3499404 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.