Gå til innhold

Anbefalte innlegg

47 -årig mann føler press og kløe i eller på blodårer på lår og legger. Dette forekommer når jeg står, ikke når jeg går og er i bevegelse. Dette avtar eller forsvinner etter avføring og "luftlettelse" og blir borte en stund, fra noen minutter til en halv time. Når jeg nyter alkohol merker jeg også at dette presset og kløen avtar eller forsvinner. Det er veldig ubehagelig og fører til at jeg må sitte i situasjoner der det er vanlig å stå. Jeg ser på blodårene, store og små, at de blir mørkere når dette presset og kløen kommer. Har det stort sett hele dagen( avtar noe om kvelden) og hemmer meg veldig i arbeidssituasjonen og andre daglige gjøremål. Hva kan det skyldes?

Takknemlig for svar!

Fortsetter under...

Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege

Kjære girat,

Det kan minne om plagene som beskrives av pasienter med såkalt venestuvning, dvs når blodet har vanskelig for å returnere fra bena. Oftest er dette verst hos personer med åreknuter. Når du går eller beveger deg vil muskulaturen i bena hjelpe til å pumpe blodet tilbake til hjertet. Det kan noen ganger hjelpe å gå opp og ned på tå hev i stående stilling for å bedre plagene. Svangerskap og forstoppelse kan bidra til å øke presset i bena. Fra naturens apotek blir hestekastanje regnet for å være det mest virksomme i slike tilfeller og på apotek samt i helsekosten finnes et produkt med denne indikasjonen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...