Gå til innhold

- JEG TROR MANGE MENN GJERNE VIL BO I SHABBY CHIC


sur kjerring

Anbefalte innlegg

Det er en ting jeg ser ofte, og aldri blir klok på. Disse menneskene som lever og ånder for innredning og personlig stil, og som åpenbart er nevenyttige og har god estetisk sans. Hvorfor avslutter de verket med å dra på IKEA, raske med seg et eksemplar av Skapelsen (som etter min mening er verdens mest oppbrukte bilde) for et par hundrelapper , og gi det hedersplassen over sofaen? De som har brukt så mye tid og penger på alt det andre, som er så kreative, og som så gjerne vil ha et hjem som skiller seg ut. Så kjøper de noe sånt. Skjønnerikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 40
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • slabbedask

    7

  • TulleKoppen

    6

  • morsan

    5

  • Kayia

    3

Jeg synes det fort blir overlesset. Hjemme har jeg litt shabby chic-stil naturlig, fordi vegger og tak er hvite men litt slitt/ujevne. Hyggelig, synes jeg selv, men lite dill og dall; her er det ett pledd i sofaen, en bamse og noen få bilder. Lamper som belysning, ikke som pynt. En stund hadde jeg treblomster framme, men nå står de i vinduet (bak gardinen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ler meg i hjel. Første gang jeg så et bilde av og forklaring på hva shabby chic var, så jeg meg om i stua mi og tenkte "jøss, er det det det heter!" For vi har det sånn. Helt uten å ville det. Gamle bord fra brukthandlere, en rådyr stol fra Italian House fra 1989, sofa fra Ikea, to såkalte sliding chairs fra New York på tidlig trettitall (far og mor bodde der da) som yngste barnebarnet har lagd bitemerker i og avslørt at det ikke var mahogni men sikkert gran eller noe, bare fernissert mørkt brune. Og så videre. Ekte shabby chick er veldig koselig. Og pent. Og folk har på skoene sine inne her, makes no difference. Hakk i parketten. Sprekker i taket. Vi pusser heldigvis sjelden eller aldri opp. Men det hjelper godt å ha en dødssikker stilsans, da. Det skjønner jeg nå at jeg må ha hatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker i alle fall ikke å bo i en slik leilighet som er avbildet. Jeg har mer enn nok rot jeg ikke helt får plassert bort, så det kunne ikke falle meg inn å skaffe meg enda mer støvsamlere og forstyrrende elementer!

 

*Planlegger å komme i gang med helgens ryddeprosjekt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mer enn nok rot jeg ikke helt får plassert bort, så det kunne ikke falle meg inn å skaffe meg enda mer støvsamlere og forstyrrende elementer!

 

Og hva gjør man når man må frem med langkosten? Fjerner alle nipsgjenstander og annet skrot til et annet rom?

 

Har du et kjøleskap, har du en TV, ja, da har du alt du trenger for å leve...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er en ting jeg ser ofte, og aldri blir klok på. Disse menneskene som lever og ånder for innredning og personlig stil, og som åpenbart er nevenyttige og har god estetisk sans. Hvorfor avslutter de verket med å dra på IKEA, raske med seg et eksemplar av Skapelsen (som etter min mening er verdens mest oppbrukte bilde) for et par hundrelapper , og gi det hedersplassen over sofaen? De som har brukt så mye tid og penger på alt det andre, som er så kreative, og som så gjerne vil ha et hjem som skiller seg ut. Så kjøper de noe sånt. Skjønnerikke.

Veldig enig, det er uforståelig! Har sett sånne "får ny stue"-bildereportasjer der interiørkonsulenten har tatt vekk kunst de har fra før, og hengt opp malerier konsulenten har malt selv, som bare er farger som matcher de nye putene. Og i bekjentskapskretsen: de med dyreste møbler har den billigste kunsten, helt uten noen tanke bak eller følelse for den. Men den nye brukte taklampen kan de ha reist ens ærend til Stockholm for å ha kjøpt, etter grundig research, og de elsker alle detaljer ved den. Det er snålt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Homsepatruljens Halvor Bakke var kvalm av Shabby chic for minst to år siden, og mente 90% av menn måtte hate denne stilen:

http://mobil.tv2.no/gmn/interioerdesigner-halvor-bakke-jeg-blir-kvalm-av-shabby-chic-3591899.html

Jeg ser på bildene i reportasjen i hovedinnlegget og synes ikke det er stygt. Det er behagelig å se på. Koselig. Og jeg liker gjenbrukselementet denne trenden typisk har medført (selv om folk flest heller har nye møbler og ting som skal SE gamle ut bare.)

Men jeg har egentlig alltid prøvd å unngå å hive meg på interiørtrender. Både fordi jeg synes det er dyrt og unødvendig å bytte interiør i eninga, men også fordi jeg trives med å ha et hjem ned lett blanding av gamle møbler med sjel supplert med nye praktiske møbler. Hjemmet blir da forhåpentligvis verken aldri helt in eller helt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig, det er uforståelig! Har sett sånne "får ny stue"-bildereportasjer der interiørkonsulenten har tatt vekk kunst de har fra før, og hengt opp malerier konsulenten har malt selv, som bare er farger som matcher de nye putene. Og i bekjentskapskretsen: de med dyreste møbler har den billigste kunsten, helt uten noen tanke bak eller følelse for den. Men den nye brukte taklampen kan de ha reist ens ærend til Stockholm for å ha kjøpt, etter grundig research, og de elsker alle detaljer ved den. Det er snålt.

Veldig snålt! Designersofa til 60 000 og bilde fra Bohus. Det er ikke helt uvanlig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på ingen måte en minimalist, men det der var for overlesset for min smak. Merker at jeg stadig liker å ha det mer og mer "rolig" rundt meg, også når det gjelder synsinntrykk. Jeg synes shabby chich er litt koselig, men det blir bare så alt for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldi skjønt poenget med å få nye ting til å se gamle og slitte ut. Greit med anikviteter, men de skal være ekte.

Jeg syns heller ikke mn skal være bundet av å følge en bestemt stil. Selv innreder jeg med ting jeg liker og syns passer sammen, jeg tenker aldri at det skal tilhøre en bestemt stilart.

Enig med tonie: man kaster ikke ut verdifull kunst, bare fordi det inneholder feil farger. Jeg køper malerier fordi jeg liker dem, ikke for at de skal matche rommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig snålt! Designersofa til 60 000 og bilde fra Bohus. Det er ikke helt uvanlig. :)

Pluss: liker at bildene er noe som følger en uavhengig av stil ellers og ikke at når sofaen byttes ut så nå man få nytt bilde som matcher. Grøss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har aldi skjønt poenget med å få nye ting til å se gamle og slitte ut. Greit med anikviteter, men de skal være ekte.

Jeg syns heller ikke mn skal være bundet av å følge en bestemt stil. Selv innreder jeg med ting jeg liker og syns passer sammen, jeg tenker aldri at det skal tilhøre en bestemt stilart.

Enig med tonie: man kaster ikke ut verdifull kunst, bare fordi det inneholder feil farger. Jeg køper malerier fordi jeg liker dem, ikke for at de skal matche rommet.

Helt enig i alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Homsepatruljens Halvor Bakke var kvalm av Shabby chic for minst to år siden, og mente 90% av menn måtte hate denne stilen:

http://mobil.tv2.no/gmn/interioerdesigner-halvor-bakke-jeg-blir-kvalm-av-shabby-chic-3591899.html

Jeg ser på bildene i reportasjen i hovedinnlegget og synes ikke det er stygt. Det er behagelig å se på. Koselig. Og jeg liker gjenbrukselementet denne trenden typisk har medført (selv om folk flest heller har nye møbler og ting som skal SE gamle ut bare.)

Men jeg har egentlig alltid prøvd å unngå å hive meg på interiørtrender. Både fordi jeg synes det er dyrt og unødvendig å bytte interiør i eninga, men også fordi jeg trives med å ha et hjem ned lett blanding av gamle møbler med sjel supplert med nye praktiske møbler. Hjemmet blir da forhåpentligvis verken aldri helt in eller helt ut.

For meg blir det for s t y l e t, og da med masse stæsj jeg ikke får fot på. Hadde tilsynelatende gamle svære klokker, halvparten av puter med klokkemotiv (!), byster i gips, bokstaver, "kloke" ord i glass og ramme, festelige bokser, engler, (igjen tilsynelatende) gammelt krystall etc etc vært borte så kunne jeg kanskje tenkt at det var sånn tante-koselig, men selv kunne jeg ikke tenkt meg å bo sånn.

 

Selv om det nok er ment å framstå som personlig, syns jeg sånne hjem blir det motsatte. De ser alle ut som photoshoot-location til siste Kramboden-katalogen eller noe alle sammen.

 

Men, er som alltid glade vi alle er forskjellige og at smaken er som baken :P

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg blir det for s t y l e t, og da med masse stæsj jeg ikke får fot på. Hadde tilsynelatende gamle svære klokker, halvparten av puter med klokkemotiv (!), byster i gips, bokstaver, "kloke" ord i glass og ramme, festelige bokser, engler, (igjen tilsynelatende) gammelt krystall etc etc vært borte så kunne jeg kanskje tenkt at det var sånn tante-koselig, men selv kunne jeg ikke tenkt meg å bo sånn.

Selv om det nok er ment å framstå som personlig, syns jeg sånne hjem blir det motsatte. De ser alle ut som photoshoot-location til siste Kramboden-katalogen eller noe alle sammen.

Men, er som alltid glade vi alle er forskjellige og at smaken er som baken :P

Helt enig i det du sier mht mengde. Er jo mange varianter - fra dem som overlesser til mer nøkterne varianter av det.

Og helt enig i det du sier om personlig stil. Det er jo problemet for trendsetterne - at deres møysommelig oppbygde stil, med loppisfunn osv - bli kopiert og solgt masseprodusert.

Sto i en artikkel jeg fant at Shabby chic er nåtidens Mot i brøstet-stil, og jeg er tilbøyelig til å være enig! :)

Jeg kjørte ikke Mot i brøstet-stilen heller. :)

Endret av morsan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sto i en artikkel jeg fant at Shabby chic er nåtidens Mot i brøstet-stil, og jeg er tilbøyelig til å være enig! :)

Jeg kjørte ikke Mot i brøstet-stilen heller. :)

Hehe, tenkte faktisk det samme- er ikke dette den nye folkeligstilen?;-)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne ikke bodd slik.... himmel så mye skrot og dill og dall!! Men jeg liker feks spisestuen og noen få andre ting. Men dette er bare too much!! 

Skjønner overhodet ikke at noen (og iallefall ikke menn) orker å bo slik. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...